تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تشکیل شورا قبل از انقراض سلطنت

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ٤٠سال پیش درچنین روزی، در دو نقطه جهان و کیلومترها دور از هم دو شورا تشکیل شد که هر دو تعیین تکلیف یکی از مهمترین کشورهای منطقه خاورمیانه را در دستور کار خود قرار داده‌ بودند. شورای اول تحت عنوان «شورای سلطنت» در تهران و همزمان با شدت‌گرفتن امواج توفنده انقلاب اسلامی به دستور محمدرضا پهلوی تشکیل شد تا مقدمات کناره‌گیری پهلوی دوم از سلطنت و انتقال قدرت به ولیعهد را فراهم آورد. اقدامی که بیش از هرچیز به نظر می‌رسید یک مقدمه‌چینی برای خروج شاه از ایران تحت لوای بهانه‌ای آبرومند بود، اما شورای انقلاب به دستور امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران تشکیل شد که هدف آن نظم و ترتیب‌دادن به اوضاع کشور پس از سقوط نظام پهلوی تا زمان برگزاری انتخابات سراسری و تعیین دولت و مجلس برآمده از رأی مردم بود.

تشکیل شورا قبل از انقراض سلطنت

بیشتربخوانید : آیت الله خمینی به ایران باز می گردد

تشکیل شورایی برای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی وقایع ایران بعد از انقراض پهلوی در دستور کار سران انقلاب ایران علی‌الخصوص بنیانگذار آن یعنی امام خمینی(ره) قرار گرفت، با این تفاوت که در انقلاب‌های مهمی چون فرانسه و روسیه، این شوراها بعد از سقوط قطعی قدرت حاکم شکل گرفتند اما «شورای انقلاب» ایران درحالی متولد شد که هنوز نظام پهلوی بر سریر قدرت بود و هنوز بودند کسانی که سقوط آن را محال می‌دانستند. درست است که شورای انقلاب ایران در ابتدا به دلایل امنیتی کاملا در سکوت خبری و بدون صدور هیچگونه بیانیه امضاداری تشکیل شد، اما همین نیز در ایامی که هنوز مردم انقلابی در کف خیابان‌ها بودند و قدرت‌های جهانی برای حفظ نظام مستقر تلاش می‌کردند، اقدامی متهورانه و حتی به نوعی سنت‌شکنانه بود.

قانون‌گذاری تا افتتاح نخستین مجلس

«شورای انقلاب» ایران ٤٠سال پیش درچنین روزی، برابر ٢٣ دی ١٣٥٧ خورشیدی با حضور شخصیت‌هایی چون سیدمحمد بهشتی، مرتضی مطهری، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، محمدجواد باهنر و سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی تشکیل شد. بعد از پیروزی انقلاب نیز کسان دیگری چون محمود طالقانی، سیدعلی خامنه‌ای، محمدرضا مهدوی‌کنی، ابراهیم یزدی، مهدی بازرگان، حسن حبیبی، یدالله سحابی، عزت‌الله سحابی، احمد صدر حاج‌سیدجوادی، مصطفی کتیرایی، عباس شیبانی، ولی‌الله قرنی و... به آن پیوستند و شورا کار اجرایی خود را به شکل جدی از ٢٢ بهمن ١٣٥٧ آغاز کرد. شورای انقلاب در روزها و ماه‌های آغازین استقرار نظام جمهوری اسلامی، پرتلاطم‌ترین دوران خود را پشت‌سر گذاشت و تعدادی از اعضای آن به وسیله گروهک‌های ضدانقلاب ترور شده و به شهادت رسیدند. نهایتا شورای انقلاب که به نوعی نقش قانون‌گذار در نظام تازه‌تأسیس را ایفا می‌کرد، در تیرماه ١٣٥٩ و درپی افتتاح نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به کار خود پایان داد و منحل شد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تشکیل شورا قبل از انقراض سلطنت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..