تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

 به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل  طی یادداشتی برای روزنامه فرهیختگان نوشت ؛ نشست ضدایرانی که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا وعده برگزاری آن را در لهستان داده است، حاوی یک پیام بسیار مهم است.

شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا

بیشتربخوانید : وقتی شیپورچی جنگ دبیر همایش می‌شود!

این پیام چیزی نیست جز اعلام این نکته که سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه شکست خورده است. اعلام ناگهانی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، شکست آمریکا در عربستان و هزینه‌های سنگین سیاسی این کشور برای حفظ خاندان آل‌سعود -که حتی باعث شگفتی میان نخبگان آمریکایی شد و اختلافاتی را میان این گروه‌ها برانگیخت- و شکست سیاست‌های آمریکا در یمن و عراق نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی در خاورمیانه ندارند.

علاوه‌بر این تحریم‌هایی که آمریکا برای انزوای ایران اعمال کرده، با شکست مواجه شده است. آمریکا پس از شکست طرح تشکیل ناتو عبری- عربی، در فاز جدید در تلاش است تا یک ناتوی جهانی علیه ایران تشکیل دهد. آنها البته با چالش انتخاب کشور برگزار‌کننده نشست مواجه بودند و درنهایت مجبور شدند در لهستان یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی که نیازمند کمک‌های مالی آمریکاست، این نشست را برگزار کنند.

با توجه به این شرایط، به‌نظر نمی‌رسد جامعه جهانی اقبال زیادی به برگزاری این نشست نشان دهد. مطمئنا این نشست بدون خروجی قابل‌قبولی به پایان خواهد رسید. همزمانی برگزاری این نشست با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قابل‌توجه است. آمریکایی‌ها قبلا اعلام کرده بودند اجازه نخواهند داد انقلاب به 40 سالگی‌اش نزدیک بشود. اقدام آنها برای برگزاری همایش در 40 سالگی انقلاب، یک واکنش توام با عصبانیت به این شکست است. همایش و نشستی که قرار است در ورشو برگزار شود، چیزی جز یک اقدام تبلیغی نیست و به‌طور حتم هیچ‌گونه نتیجه‌ای برای آمریکا به‌همراه نخواهد داشت.

بر همین اساس به‌نظر می‌رسد کشورهای مدعو، در سطح بسیار پایینی در آن شرکت کنند. آمریکا در این زمینه نمی‌تواند افکار عمومی را با خود هماهنگ و همسو کند. در بین تمامی مدعوین، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جزء اولین کسانی خواهد بود که سعی خواهد کرد خود را به لهستان برساند. نتانیاهو پشت‌سر سیاست‌های ضدایرانی آمریکاست. علاوه‌بر نتانیاهو، سران چند رژیم مرتجع عرب هم در این نشست شرکت خواهند کرد. اما آنچه مسلم است کشورهای اروپایی رده بالا مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان در این نشست حضور نخواهند داشت. چیزی که باعث می‌شود این نشست سطح پایینی داشته باشد. کشورهای عربی هنگام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به‌شدت به این اقدام آمریکا واکنش نشان دادند و نسبت به آن موضع‌گیری کردند. این نگرانی برای رژیم‌های مرتجع عرب به وجود آمده که ممکن است ترامپ ناگهان از حمایت این رژیم‌های مرتجع دست بکشد و این کشورها بی‌پشتیبان بمانند.

رژیم‌های مرتجع عرب، نسبت به اقدامات واشنگتن انتقاد دارند. آنها می‌گویند سیاست‌های دونالد ترامپ موجب تقویت ایران شده است. ایران درحال حاضر به‌عنوان یکی از محوری‌ترین کشورهای منطقه به حساب می‌آید و اعراب خلیج‌فارس این مساله را ناشی از سیاست‌های غیرشفاف ترامپ به حساب می‌آورند. اعراب حاشیه خلیج‌فارس به دنبال این هستند که آمریکا پیام محکمی به ایران بدهد تا این کشور نتواند نفوذ بیشتری به دست بیاورد. در میان کشورهای عربی خلیج‌فارس این موضع همه نیست و شکاف‌هایی وجود دارد.

سیاست‌های قطر در تضاد با سیاست‌های عربستان، امارات و بحرین است و این کشور مسیر مستقلی را درپیش گرفته است. قطر کشوری است که ثابت کرده نمی‌تواند زیر چتر عربستان قرار بگیرد و به همین دلیل حتی این احتمال وجود دارد که به‌زودی قطر از بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس خارج شود و یک ائتلاف جدید منطقه‌ای در غرب آسیا با شرکت قطر، ایران، ترکیه، عراق و سوریه تشکیل شود. این محور در تقابل با عربستان و متحدان منطقه‌ای آن خواهد بود. به همین دلیل درحال حاضر وضعیت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس متزلزل است و عربستان، امارات و بحرین به‌دنبال تشکیل ائتلافی هستند که نقش ایران را در منطقه کاهش دهد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شکست سیاست‌های آمریکا در غرب آسیا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..