تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقتی شیپورچی جنگ دبیر همایش می‌شود!

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  «کوه، موش زاییده است»؛ این ضرب‌المثل زمانی کاربرد دارد که بخواهند بگویند فردی نتوانسته آنچه را ادعا می‌کرده، انجام دهد. این بهترین توصیف برای تحرکات ضدایرانی و تلاش‌های آمریکا با هدف افزایش فشار بر ایران است.

وقتی شیپورچی جنگ دبیر همایش می شود!

بیشتربخوانید: اظهارات عجیب برادر جو بایدن درباره رای دادن به ترامپ

دولت آمریکا از ابتدای سال جاری با تغییر در دستگاه سیاست‌‌خارجی‌اش، عناصری را بر سر کار آورد که همزمان با خروج از برجام، بتواند اجماع منطقه‌ای و جهانی علیه ایران تشکیل دهد. اما این کشور نه‌تنها در اجماع جهانی علیه ایران موفق نبود که حتی در بین متحدان گوش به فرمانش در حاشیه خلیج فارس نیز شکست سنگینی در فرآیند ائتلاف‌سازی خورد. قرار بود ترامپ و تیم سیاست‌خارجی‌اش ژانویه سال جاری رسما از «اتحادیه راهبردی خاورمیانه» یا همان «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران رونمایی کنند اما شکاف‌های عمیق بین کشورهای عربی و تمایل برخی کشورهای عضو ناتو برای نزدیک شدن به ایران، این پروژه را ناکام گذاشت. ترامپ و حلقه همفکرانش در وزارت خارجه آمریکا برای جبران این شکست، دست به اقدامات عجیب و قابل تامل می‌زنند.

آنان که هیچ همراهی برای ائتلاف‌سازی علیه ایران ندارند، در تلاشند تا به جای «ناتوی عربی» یک همایش ضدایرانی در لهستان یعنی یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی برگزار کنند. این نشست آن‌گونه که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرده قرار است ۱۳ و ۱۴ ماه فوریه در لهستان برگزار شود. او ادعا کرده رهبران ده‌ها کشور از سراسر جهان در این نشست گرد هم خواهند آمد تا بر ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در این منطقه متمرکز شوند. قرار است اطمینان حاصل کردن از اینکه «ایران تاثیر کارشکنانه‌ای ندارد»، یک رکن مهم این نشست باشد.

پمپئو اشاره‌ای به کشورهای شرکت‌کننده در این نشست نکرده ولی مدعی شده «کشورهایی از آسیا، آفریقا، نیم‌کره غربی، اروپا و خاورمیانه» در این همایش شرکت کنند. اما بر اساس آنچه پایگاه خبری عربی 21، به نقل از شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی منتشر کرده، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزرای خارجه برخی کشورهای عربی همچون مصر، اردن، عربستان، بحرین، مغرب و امارات از مدعوین این همایش ضد ایرانی هستند.

لهستان: نام ایران در بیانیه نباشد

تلاش پمپئو برای بزرگ نشان دادن این همایش و محوریت ضد ایرانی آن در حالی است که به نظر می‌رسد حتی کشور برگزار‌کننده آن هم تمایلی برای غلبه جنبه ضد ایرانی این اجلاس ندارد. به گزارش «ایرنا»، دولت لهستان حاضر نشده در بیانیه مشترک با دولت آمریکا درباره کنفرانس لهستان، حتی نام ایران ذکر شود.

در بیانیه مشترک لهستان و آمریکا بدون ذکر نام ایران اعلام شده که این کنفرانس با هدف ارتقای آینده‌ای با صلح و امنیت در خاورمیانه برگزار می‌شود. اما چرا این نمایش ضد ایرانی قرار است در لهستان برگزار شود؟ مخالفت با سیاست‌های اتحادیه اروپایی در لهستان باعث شده تا یک دولت دست راستی و تندرو در این کشور فقیر اروپایی بر سر کار بیاید.

برخلاف رویه اتحادیه اروپا، دولت لهستان تمایل زیادی به همراهی با دونالد ترامپ و سیاست‌های او دارد. آنها حتی پیشتر تلاش داشتند تا آمریکا خارج از ناتو یک پایگاه در لهستان ایجاد کند. حتی زمزمه‌هایی برای نهادن نام ترامپ بر این پایگاه شنیده می‌شد. دولت لهستان پس از خروج آمریکا از برجام، بدون توجه به موضع اتحادیه، صراحتا از موضع ترامپ در برابر ایران دفاع کرد. بر همین اساس دولت این کشور که ارتباط نزدیکی با رژیم صهیونیستی نیز دارد، میزبان این نشست که در بخشی از آن قرار است به ایران اشاره شود، شده است.

پیام شکست ائتلاف‌سازی

سیاست‌های ترامپ دشمنان و هم‌پیمانان آمریکا را به این نتیجه رسانده که نمی‌توانند به آمریکا اعتماد کنند. ترامپ در هر توافق و معامله‌ای، تنها به سود خود می‌اندیشد و هیچ‌چیز دیگر برایش اهمیت ندارد. این راهبرد توسعه‌طلبانه، حلقه همراهان آمریکا را در جهان به قدری تنگ کرده که در آن جز رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و چند کشور محدود، کشوری جا نمی‌گیرد. بر همین اساس وقتی ترامپ به منطقه خاورمیانه آمد تا برای مقابله با ایران ناتوی عربی ایجاد کند، کشورهایی که قرار بود عضو این ائتلاف شوند، با شک و تردید به آن نگاه کردند. طرح تشکیل ائتلاف بین کشورهای عربی موسوم به ناتوی عربی سال گذشته و در جریان سفر دونالد ترامپ به منطقه مطرح شد اما بالا گرفتن اختلاف بین قطر و شورای همکاری خلیج‌فارس به علت شکاف و گسست عمیقی که میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه پس از قطع ارتباط کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر، راه به جایی نبرد. آمریکا در همین راستا و در هفته اول مهر سال جاری نشستی با حضور هشت کشور عربی بحرین، مصر، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات برگزار کرد تا درباره طرح تشکیل نهاد موسوم به «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» یا اصطلاحا «ناتوی عربی» با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

این ائتلاف قرار بود در میانه اکتبر (آبان) سال جاری در واشنگتن اعلام موجودیت کند، اما به ژانویه (دی ماه) موکول شد. حالا دو هفته از ژانویه هم گذشته و هیچ اثری از تلاش برای تشکیل این ائتلاف وجود ندارد. نکته جالب در این بین این است که قطر یکی از کشورهایی که قرار است عضو ناتوی عربی باشد پیشنهاد تشکیل ائتلاف منطقه‌ای دیگری را داده است که ایران نیز یک عضو آن خواهد بود. «فرانک ویزنر»، عضو تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید که شکاف‌های موجود در بین کشورهای عربی ایجاد ائتلاف یا همان ناتوی عربی را با مشکل مواجه کرده است. وی در گفت‌وگو با «ایرنا» در پاسخ به این سوال که آیا گردهمایی لهستان برای سرپوش گذاشتن بر شکست طرح ناتوی عربی آمریکا نیست، اظهار کرد: «ما با دو روند در اینجا روبه‌رو هستیم. در سطح منطقه‌ای، از سال 1950 تاکنون، منطقه خاورمیانه شاهد شکل‌گیری‌ ائتلاف‌های نظامی و غیرنظامی متعددی میان دولت‌های منطقه و بیرون از آن بوده است.»

ویزنر تصریح کرد: «هیچ یک از آنها واقعا دوام نیاورده‌اند. مسائل مختلفی همچون تضاد منافع، دامنگیر آنها شده است که نمونه آن دعوای قطر و عربستان و در نتیجه بحران در شورای همکاری خلیج فارس است.» وی خاطرنشان کرد: «بحران جاری در شورای همکاری، طرح ناتوی عربی را به چالش کشیده است. من زمینه‌ای برای ظهور یک ائتلاف نظامی جدی (علیه تهران) در این مرحله نمی‌بینم. همان‌طور که گفتم تاریخ منطقه و همین‌طور واقعیت‌های منطقه‌ای نشان می‌دهد که تحقق این موضوع دشوار است.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقتی شیپورچی جنگ دبیر همایش می‌شود!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..