تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




استانی‌شدن انتخابات مجلس به نفع اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟

ایده استانی شدن انتخابات مجلس از دوره ششم در اذهان نمایندگان جرقه زد و از آن زمان تاکنون بارها در دوره های مختلف این موضوع پیگیری شد اما هر بار در پارلمان تصویب شد، شورای نگهبان زیر بار تأیید آن نرفت. فارغ از مزایا و محاسن استانی شدن انتخابات مجلس، برخی تحلیلگران این اتفاق را به ضرر اصولگرایان و به نفع اصلاح طلبان می دانند.

علی تاجرنیا درباره احتمال کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس با قالب استانی گفت: شاید این ذهنیت که استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی موجب کاهش مشارکت مردم می شود، به انتخابات مجلس خبرگان بر می گردد. در حالیکه اگر فضا کاملا رقابتی و با حضور همه سلایق سیاسی باشد، برگزاری استانی انتخابات مجلس شورای اسلامی می تواند با مشارکت خوب مردم همراه شود.

وی با اشاره به نگاه غیرکارشناسی نمایندگان شهرستان های کوچک برای توسعه حوزه های انتخابیه شان افزود: تقویت تحزب، کلان نگر شدن وکلای مردم در خانه ملت و کاهش دخالت نمایندگان شهرستان در امور اجرایی حوزه های انتخابیه از دیگر محسنات استانی شدن انتخابات مجلس به شمار می آید. در مجموع معتقدم منافع این اتفاق بیشتر از معایبش و در راستای تقویت دموکراسی خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سئوال که استانی شدن انتخابات به نفع اصولگرایان خواهد بود یا اصلاح طلبان گفت: پاسخ به این سئوال به تعداد شهرهای بزرگ و میزان جمعیت شهری هر استان بستگی دارد. اگرچه در انتخابات مختلف رأی مردم متناسب با شرایط تغییر کرده اما از آنجا که در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها نگاه سیاسی و کلان تری به موضوعات وجود دارد، رأی اصلاح طلبان بالاتر است.

وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس به شکل کنونی ۳۰ تا ۴۰ درصد آرای مردم سیاسی است، افزود: وقتی انتخابات استانی شود، قطعا اصولگرایان و اصلاح طلبان در هر استان لیست مورد حمایت خود را به گونه ای خواهند بست که بتواند دیدگاه مردم آن استان را در مجلس نمایندگی کند.

تاجرنیا اظهار کرد: هر چقدر جمعیت شهری یک استان بالاتر باشد اصلاح طلبان می توانند رأی بیشتری را به خود اختصاص دهند در عوض هر چقدر جمعیت شهرهای کوچک و روستایی یک استان بیشتر باشد اصولگرایان موقعیت بالاتری برای کسب رأی پیدا می کنند.  

۲۱۴۲۱۴




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «استانی‌شدن انتخابات مجلس به نفع اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..