تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




متروی کرج جز مظلوم ترین پروژه هاست

به گزارش خبرآنلاین؛ محمد جواد رستمی - مدیر پروژه  پیمانکار شرکت سابیر خط ۲ قطار شهری کرج– با اشاره به اینکه تحت چه شرایطی شرکت پیمانکاری سابیر برای پروژه عمرانی خط ۲ قطار شهری کرج انتخاب شده است؛ گفت: این شرکت در سال ۱۳۸۴ طی فرآیند مناقصه با مبلغ پیشنهادی ۴۸۶,۱۵۹, ۶۹۴ دلار آمریکا پس از بررسی و ارزیابی فنی تجاری بعنوان برنده مناقصه (طراحی، تامین نجهیزات و ساخت خط ۲ ضمن معرفی فاینانسور ( بانک اتریشی Bank Of Austrian) برای تامین ۸۵% منابع مالی معرفی گردید.

به گفته وی در تاریخ ۱۴/۰۴/۸۵ وصول قرارداد، نحوه و صحت برگزاری مناقصه و صلاحیت شرکت سابیر توسط دفتر امور مشاوران و پیمانکاران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مورد تایید قرار گرفته است که قرارداد مذکور با ۱۴ ماه تاخیر از زمان برگزاری مناقصه در تاریخ ۰۹/۱۲/۸۵ به شرکت سابیر ابلاغ گردید.

رستمی دلیل این تاخیر را عدم تصمیم گیری قطعی در مورد نحوه تامین هماهنگ ناوگان و تجهیزات برای قطارهای شهری کل کشور در شورای اقتصاد دانست و اظهار کرد: به علت طولانی شدن ابلاغ قرارداد از زمان پیشنهاد بانک اتریشی تا تاریخ ابلاغ و مسائل ناشی از تحریم های بین المللی بانک مذکور از فرآیند فایناس پروژه انصراف داد.

مدیر پروژه شرکت سابیر بیان داشت: در سال ۸۸ پس از انصراف بانک اتریشی و عدم تامین ارز کافی، سازمان قطار شهری کرج و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور طی یک مصوبه با ریالی شدن مبلغ قرارداد به توافق رسیدند.

تحریم و تورم مانع اتمام پروژه مترو کرج شدند

وی ضمن اشاره به هدفمندی یارانه ها در سال ۹۰ و ۹۱ که باعث جهش قیمتی و تورم شد، تصریح کرد: مبلغ قرارداد شرکت سابیر با سازمان قطار شهری کرج به صورت مقطوع بود که با توجه به افزایش قیمت ها امکان ادامه  کار با این شرایط  وجود نداشت  بنابراین شرکت درخواست ترمیم مبلغ قرارداد را ارائه داد.

رستمی ادامه داد: در اریبهشت ۹۱ پس ازموافقت سازمان قطار شهری با درخواست ترمیم مبلغ قرارداد ، این درخواست برای شورای عالی فنی کشور ارسال شد که پس از دفاعیات کارفرمای محترم و مشاور کارفرما به تایید رسید.

مدیر پروژه پیمانکار شرکت سابیر اضافه کرد: مبلغ جدید قرارداد پس از این ابلاغیه، ۱۷۵۰ میلیارد تومان به صورت ۱۰۰% تهاتری مصوب شد که همین امر به علت عدم تحقق تهاتر املاک ادامه فعالیت پروژه را با مشکل مواجه کرد و پس از مطرح شدن فسخ قرارداد در تاریخ  ۱۷/۱۰/۹۴، عملاً  پروژه متوقف شد.

به گفته وی؛ پس از پیگیری های فراوان مراجع قضایی به علت عدم قصور شرکت سابیر، فسخ قرارداد را غیرقانونی دانست و با آن موافقت نکرد و شورای محترم پنجم و کارفرمای محترم نیز در آبان ماه ۱۳۹۶ دستور شروع مجدد پروژه را صادر نمودند.

رستمی تخصیص اوراق مشارکت، تهاتر املاک بدهکار، بودجه عمومی شهرداری و فایناس را، راههای تامین مالی پروژه دانست و افزود: با وجود اینکه کرج دومین شهر پرجمعیت کشور و همجوار با تهران است به دلیل عدم پیگیری و جدی نگرفتن پروژه، از ابتدای پروژه تا امروز فقط ۱۰۰ میلیارد اوراق اختصاص داده شده است در حالی که تهران ۲۲۰۰ میلیارد تومان و حتی کرمانشاه تا سال قبل، ۳۰۰ میلیارد اختصاص داده شده است  بنابراین باید مسولان شهری و استانی روی این موضوع با جدیت، پیگیری کنند.

مدیر پروژه پیمانکار شرکت سابیر خاطرنشان کرد: برای فایناس قبل از تحریم امسال با شرکت سیتیک چین به توافق رسیدیم و قرارداد تجاری نیز امضا شده است حتی یک بار هم قرارداد تمدید شده است اما در موج جدید تحریم های اخیر پیگیری این امر مشکل تر شده است اما قابل حل است.

وی با تاکید بر اینکه برای اولین بار مبلغ ۳ میلیارد تومان از بودجه شهرداری کمک مالی به صورت نقدی به پروژه تزریق شده است بیان کرد: شهردار محترم کرج قول مساعد داده اند که تا پایان امسال  ماهانه ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی به منابع مالی پروژه، تزریق کنند.

رستمی یادآور شد: در بحث تهاتر ملک، شهرداری کرج در اسفند ۹۶ چند سازنده که به علت تخلفات ماده ۱۰۰ به شهرداری بدهکار بودند را معرفی کرد و شرکت سابیر در برخی موضوعات با آنها به توافق رسید که همین امر باعث شد طلب ما از شهرداری کم شود و بدهی آن متخلفین هم تسویه شود که این روش هم یکی از راه های کمک به پروژه می‌باشد.

مدیر پروژه پیمانکار شرکت سابیر افزود: خط ۲ قطار شهری به طول ۲۷ کیلومتر که شامل ۲۳ ایستگاه است اما به دلیل مشکلات مالی، این پروژه به ۲ فاز تقسیم شده است که فاز اول حدود ۱۵ کیلومتر و شامل ۱۴ ایستگاه که ۸ ایستگاه از آن کاملاً فعال است.

متروی کرج جز مظلوم ترین پروژه هاست

وی با اشاره بر اینکه تا کمتر از ۲۰ ماه آینده، ایستگاه ۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی آماده بهره برداری می شود، افزود: ایستگاه های بین راهی هم هر کدام به فاصله ۲ ماه به بهره برداری خواهند رسید البته همه این عوامل بستکی به تزریق نقدینگی و تامین مالی دارد.

به گفته رستمی اگر نقدینگی مناسب به پروژه تزریق شود تا پایان شورای شهر پنجم فاز یک قطار شهری کرج به بهره برداری می رسد.

وی اضافه کرد: از شهردارمحترم، اعضای محترم شورای شهر، سازمان قطار شهری درخواست داریم تامین نقدینگی را در اولویت قرار دهند زیرا تهاتر ها برای شرکت یک نوع ریزش مالی دارد و حتی ماهیانه ۱۰ میلیارد هم برای پیشرفت قابل قبول و به صرفه نیست چرا که اگر بخواهیم در کمتر از ۳۰ ماه کل فاز یک را به بهره برداری برسانیم بایستی ماهانه ۶۴ میلیارد تومان هزینه کنیم در غیر اینصورت به همین نسبت راه اندازی و بهره برداری به تعویق می‌افتد.

مدیر پروژه پیمانکار شرکت سابیر در پایان گفت : به استحضار مردم شریف می‌رسانیم متروی کرج جز مظلوم ترین پروژه هاست؛ چرا که بطول ۵/۱۴ کیلومتر در زیر زمین تونل احداث شده و ۱۴ ایستگاه زیرزمینی بدون هیچگونه مزاحمت و راه بندان و انحراف ترافیکی در حال اجراست و منتظر نگاه مهربانانه و دلسوزانه مسئولین برای ادامه حیات می‌باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «متروی کرج جز مظلوم ترین پروژه هاست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..