تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عملیات کربلای ۵ را از زبان کلمات مرور کنید

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،کربلای ۵ نام یکی از عملیات‌هایی است که در جریان دفاع مقدس شکل گرفت. نیرو‌های نظامی کشورمان در قالب این عملیات اقدام به فتح بصره کردند و با رمز «یا زهرا (س)» به قلب دشمن زدند. عملیات کربلای ۵ در محور شلمچه-کانال ماهی و با فرماندهی سپاه آغاز شد. این عملیات به زعم برخی از افراد آغازی بر پایان جنگ ایران و عراق بود. نیرو‌های نظامی کشورمان اگرچه در جریان عملیات کربلای ۵ نتوانستند بصره را فتح کنند، اما حدود ۱۵۰ کیلومتر از منطقه اشغالی شلمچه را آزاد کرده و قسمت‌هایی از جنوب عراق را تصرف کردند.

ما در این گزارش تلاش می‌کنیم ۳ عنوان از تازه‌ترین کتاب‌های منتشر شده درباره کربلای ۵ را به شما معرفی کنیم. این کتاب‌ها به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده‌اند.

عملیلت کربلای ۵ را از زبان کلمات مرور کنید

نبرد در کانال ماهی؛ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در عملیات کربلای ۵

مهدی حاجی خداوردی خان در کتاب «نبرد در کانال ماهی؛ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در عملیات کربلای ۵» تلاش کرده است که عملیات کربلای ۵ را با استفاده از اسناد و منابع مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از جمله دفترچه راوی، نوار صوتی، پیاده نوار، گزارش عملیات و اسناد نظامی مرتبط با عملیات کربلای ۵ و مصاحبه‌هایی که هنگام نگارش متن با بعضی از فرماندهان و رزمندگان لشکر داشته است استخراج کرده و با قلمی شیوا و روان روایت کند.

کتاب «نبرد در کانال ماهی؛ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در عملیات کربلای ۵» دربرگیرنده ۹ فصل با عناوین شوق حضور، تلاش برای آمادگی، موج دوم، کانال پرورش ماهی، شب سرنوشت‌ساز، بلیط برگشت، جنگ نابرابر، یک اتفاق و آخرین روز است. این کتاب ۴۷۶ صفحه‌ای از طرف نویسنده به همه شهیدان و رزمندگانی که در عملیات کربلای ۵ (محور کانال پرورش ماهی) قیامتی به پا کردند، حماسه‌ها آفریدند و بوی خوش مجاهدتشان در آسمان پیچید، تقدیم شده است.

خداوردی‌خان کتاب «نبرد در کانال ماهی؛ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در عملیات کربلای ۵» را به مادر مهرپرورش که در مقام معلمی فرهیخته، عاشق آموختن و تعلیم است، تقدیم کرده است. وی این کتاب را به خانواده مهربانش که با شکیبایی او را در تألیف این اثر یاری کردند نیز تقدیم کرده است.

گفتنی است برخی از تصاویر و نقشه‌های مرتبط با عملیات نیز ضمیمه کتاب «نبرد در کانال ماهی؛ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در عملیات کربلای ۵» شده‌اند.

عملیلت کربلای ۵ را از زبان کلمات مرور کنید

نبرد شرق بصره

«نبرد شرق بصره» نام کتابی است که به قلم محمد درودیان به رشته تحریر درآمده است. این کتاب که برنده جایزه اول آثار دفاع مقدس سال‌های ۷۴-۷۳ شده است، طراحی و اجرای عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه را مرور می‌کند.

کتاب نبرد شرق بصره در وهله اول با سخنی از مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پرداختن به آنچه در عملیات‌های دفاع مقدس انجام شده، آغاز می‌شود و سپس در ۳ فصل با عناوین طراحی عملیات در موقعیتی ویژه، هجوم به مستحکم‌ترین خطوط دفاعی دشمن و بازتاب‌ها و دستاورد‌ها، عملیات کربلای ۵ را با استفاده از کلمات روایت می‌کند. در این کتاب نقشه‌هایی نیز ضمیمه شده‌اند که از آن جمله می‌توان به نقشه منطقه و محور‌های عملیات کربلای ۴، نقشه موانع و مواضع ارتش عراق در منطقه شلمچه، نقشه منطقه و محور‌های عملیات کربلای ۵، نقشه شب سوم عملیات، نقشه منطقه و محور‌های عملیات کربلای ۶ و نقشه وضعیت عملیات در روز هشتم اشاره کرد.

درودیان کتاب نبرد شرق بصره را به راویان شهید مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در عملیات‌های کربلای ۴ و کربلای ۵ تقدیم کرده است.

عملیلت کربلای ۵ را از زبان کلمات مرور کنید

عملیات کربلای ۵

کتاب عملیات کربلای ۵ طراحی، اجرا، نتایج و بازتاب‌های پیشروی در شرق بصره را در قالب ۸۲ صفحه مرور می‌کند. این کتاب دربرگیرنده ۳ فصل با عناوین عملیات کربلای ۵ پیشروی در شرق بصره (شلمچه)، عملیات تکمیلی کربلای ۵ و عملیات کربلای ۸ است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عملیات کربلای ۵ را از زبان کلمات مرور کنید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..