تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مزاحمت‌های اینترنتی جزو بیشترین جرائم سایبری/ اکثر تخلفات به‌علت حُسن اعتماد مردم است

ساعت: 16:46 منتشر شده در مورخ: 1397/10/18 شناسه خبر: 1446916

رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت: در حوزه جرایم رایانه‌ای، استان قزوین بیش از سایر جرایم رایانه‌ای درگیر مزاحمت‌های اینترنتی و هتک حیثیت در فضای مجازی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سرهنگ فخرالدین توکلی در گفت‌وگوی اختصاصی با  صبح قزوین؛ درباره اتفاقات رخ داده در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر اظهار کرد: هر فناورری با فراهم آوردن مجموعه‌ای از فرصت‌ها، چالش‌هایی نیز به وجود می‌آورد، با توسعه فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی می‌توان خطرات استفاده ازفضای مجازی را به حداقل رساند. 


وی اذعان کرد: امروز فضای مجازی بخشی از زندگی مردم شده و فضای مجازی و فناوری اطلاعات می‌تواند روشی برای تفریح والدین و فرزندان باشد تا از این طریق یکدیگر را بهتر بشناسند، اما در این میان نمی‌توان آسیب‌ها و مضرات فضای مجازی و تاثیراتی مخرب آن در بنیان خانواده را نادیده گرفت. 

رئیس پلیس فتا استان قزوین اذعان کرد: اعتیاد به اینترنت، بحران هویت و اختلال در شکل‌گیری شخصیت، گسترش ارتباطات نامتعارف میان جوانان، شکاف نسل‌ها، انزوای اجتماعی، انحرافات جنسی، کلاهبرداری‌های اینترنتی و دیگر مسائل فرهنگی و اجتماعی را می‌توان به عنوان بخشی از مضرات فضای مجازی نام برد. 

وی ابراز کرد: با توجه به گستردگی فضای مجازی و پیشرفت روز افزون آن در دنیای امروز، افراد می‌بایست خود را با علوم حوزه فضای مجازی آشنا کرده و همواره اطلاعات و آگاهی‌های خود را به‌روز کنند. 

اشخاص 15 تا 35سال بیشترین مصرف‌کننده فضای مجازی
این مسئول تصریح کرد: از جمله علومی که خانواده‌ها باید نسبت به آن آشنایی کافی داشته باشند، شناخت آسیب‌ها و مخاطرات فضای مجازی و تسلط بر این حوزه است. 

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید علاوه بر کسب آگاهی و شناخت درست فضای مجازی نحوه برخورد و رویارویی با چالش‌های این فضا را نیز بیاموزند تا در برخورد با این چالش‌ها عکس‌العمل متناسب نشان دهند. 

توکلی بیان کرد: با توجه به گستردگی فضای مجازی و فرامرزی بودن آن مشکلات موجود در فضای مجازی را می‌توان دغدغه‌ای ملی و حتی بین المللی در نظر گرفت. 

وی عنوان کرد: در حوزه جرایم رایانه‌ای، استان قزوین بیش از سایر جرایم رایانه‌ای درگیر مزاحمت‌های اینترنتی و هتک حیثیت در فضای مجازی است. 

رئیس پلیس فتا استان قزوین تصریح کرد: با توجه به جذابیت و تنوع فضای مجازی گرایش به این فضا در بین تمامی اقشار و گروه‌های سنی مشاهده می‌شود؛ اما بیشترین استفاده از فضای مجازی بین قشر جوان جامعه شامل دانش‌آموزان و دانشجویان و در گروه‌های سنی 15 تا 35 سال است. 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان بیشترین استفاده از فضای مجازی را دارند متاسفانه بیشترین آمار ارتکاب جرایم نیز مختص این گروه سنی است. 

این مسئول عنوان کرد: برابر قانون جرایم رایانه ای، مزاحمت‌های اینترنتی، برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و کلاهبرداری های اینترنتی به تربیت بیشترین آمار تخلفات رایانه‌ای در استان را به خود اختصاص داده‌اند. 

توکلی به میزان تاثیرگذاری قوانین حاکمیتی در پیشگیری از تخلفات یارانه‌ای اشاره کرد و گفت: لازمه پیشگیری از جرایم و تخلفات فضای مجازی دارا بودن قوانین سختگیرانه‌تر است تا در بلندمدت منجر به کاهش ارتکاب این جرایم شود. 

وی ابراز کرد: از سویی دیگرهنجارسازی‌های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی نیز نقش بسزایی در کاهش آمار جرایم دارد، مبنای اولیه این ابزارها متناسب با فرهنگ و دین کشور ما نیست و این مساله اولین نگرانی از ورود چنین ابزارهایی بین خانواده‌ها است. 

ایجاد مزاحمت‌ها در فضای مجازی پیگیری می‌شود 
رئیس پلیس فتا استان قزوین تاکید کرد: چنانچه قادر به بومی‌سازی برخی برنامه‌ها نباشیم باید تلاش کنیم تا فرهنگ صحیح استفاده از اینگونه ابزارها را کسب کرده و مهارت‌های لازم را بیاموزیم و با مدیریت صحیح از این فضاها و تکنولوژی در مسیر درست پیشرفت در تمامی حوزه‌ها استفاده کنیم تا جنبه مثبت این ابزار بر جنبه منفی آن غلبه کند. 

وی افزود: آموزش مهارت‌های لازم به نسل جوان، همراهی خانواده با فرزندان، ایجاد فضای صمیمی در خانواده، ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان، نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی، پرهیز از وبگردی‌های بی‌هدف، مطرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی خود در فضای مجازی و عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی راهکارهایی جهت آگاهی بخشی و مدیریت استفاده از فضای مجازی است. 

این مسئول ابراز کرد: متاسفانه بیشتر جرائم سایبری به علت حسن اعتماد هموطنان و عدم رعایت نکات کوچک و جزئی توسط آنان صورت گرفته و به نوعی خود قربانیان مجرمان را در رسیدن به اهدافشان یاری کرده‌اند. 

وی تصریح کرد: پلیس فتا از کلیه کاربران می‌خواهد در صورت مواجه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند. 

توکلی در پایان عنوان کرد: هرگونه فحاشی، تهدید، ایجاد مزاحمت از طریق ارسال پیام و محتوای مستهجن برابر قانون جرم بوده و در صورت پیگیری از سوی شاکی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. 
انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مزاحمت‌های اینترنتی جزو بیشترین جرائم سایبری/ اکثر تخلفات به‌علت حُسن اعتماد مردم است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..