تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مطالب مهم و ضروری در مورد لیزر موهای زائد بدن

مطالب مهم و ضروری در مورد لیزر موهای زائد بدن

به گزارش گروه پزشکی ایران ناز موهای زائد بدن مشکل بسیاری از مردان و زنان امروزی است. این موهای زائد ممکن است در زمینه ارثی رشد کند که معمولا درمان آن با لیزر به راحتی انجام میشود.

از طرف دیگر این امکان وجود دارد که موهای زائد در زمینه اختلالات هورمونی یا بیماریها ایجاد شود این افراد لازم است که ابتدا علت هورمونی را درمان کنند و سپس یا همزمان اقدام به لیزر مو کنند.

بسیاری از بیماری هایی که توسط مو ایجاد میشود نیزپس از زدودن موها برطرف میشود. امروزه بسیاری افراد هم خواهان برطرف کردن موهای طبیعی بدن خود هستند.در این مقاله سعی براین است که به پرسشهایی که ممکن است برای شما پیش بیاید پاسخ داده شود.

هیرسوتیسم یعنی چه؟

هیرسوتیسم (پرمویی) به معنی رشد مو درخانمها مشابه الگوی رشد موی مردانه است. به این صورت که در ناحیه ریش و سبیل مردان به صورت ناقص یا کامل موی ضخیم و سیاه رنگ رشد میکند.این بیماری مشکل نسبتاًشایعی است و برای اغلب خانمها آزاردهنده می باشد.

روشهای قدیمی زدودن موهای زائد کدامند؟

الکترولیز روشی کند و دردناک بوده که طی آن فولیکولهای مو یک به یک توسط تکنسین یا پزشک متخصص به روش ایجاد حرارت از طریق برقراری جریان الکتریکی مورد تخریب قرار می گیرد.کندن موها که روشی دردناک است و ایجاد فولیکولیت میکند.موم انداختن موها که آن هم دشواریهای خاص خود را دارد.

مصرف دارو چه اثری بر موهای زائد دارد؟

در افرادی که موهای زائد بدلیل اختلال هورمونی ایجاد میشود، داروهای باعث برطرف شدن اختلال هورمونی و عدم ایجاد موی ضخیم جدید میشوند ولی برای از بین بردن موهای ضخیم قبلی لازم است از روشهای موجود از جمله لیزر استفاده کرد.

ولی در بیمارانی که اختلال هورمونی ندارند صرفاً اثر موقتی دارد یعنی تا زمانیکه بیمار دارو مصرف میکند سرعت رشد موها کم میشود ولی با قطع دارو مجدداً به حالت قبل برمیگردد.

دستگاه های لیزر چگونه عمل می کنند؟

سیستم های لیزر با انتخاب طول موجهای مناسب در ناحیه ای نسبتاً وسیع در آن واحد تعداد زیادی از فولیکولهای مو (ریشه های مو) را مورد هدف قرار می دهد.

مکانیسم اثر لیزر هدف قرار دادن ملانین (رنگدانه تیره مو) به وسیله طول موج خاص از اشعه است که باعث ایجاد حرارت شده و متعاقب آن تخریب سلول های زاینده مو در ناحیه فولیکول صورت میگیرد.

در حال حاضر چه لیزرهایی برای درمان موهای زائد توصیه می شود؟

لیزرهای زیر برای درمان موهای زائد توصیه می شود:

1- سیستم لیزر الکساندرایت (Alexandrite) با طول موج ۷۵۵ نانومتر
2- سیستم لیزر دیود (Diode) با طول موج ۸۰۰ نانومتر
3- سیستم لیزر Nd-YAG با طول موج ۱۰۶۴نانومتر
4- سیستم نوری IPL نیز با روش کار کردی مشابه لیزر ها در درمان موهای زائد به کار می رود.

کدامیک از لیزر های فوق بهتر عمل می کنند یا به عبارتی بهترین روش لیزر موهای زائد​ کدام است؟

مقالات مختلف هر کدام از برتری یکی از لیزرها سخن میگوید ولی به طور کلی میتوان گفت که لیزر الکساندرایت (Alexandrite) بهترین عملکرد را داراست. لیزردایود (Diode) و Nd-YAG برای پوستهای تیره عوارض کمتری دارد.

نکته ای که باید دقت کرد تنظیم پارامترها در هر یک از این دستگاهها است.اگر تنظیم پارامترها دقیق انجام نشود مسلما لیزر نمیتواند حداکثر اثر خود را داشته باشد.

اگر پوست شما تیره است یا قصد انجام لیزر برای مناطقی از بدن را دارید که تیره تر هستند( مثل ناحیه تناسلی یا زیر بغل) بهترین مرکز لیزر موهای زائد مرکزی استکه دستگاه لیزر همبرای پوست روشن هم برای پوستتیره داشته باشد.

سیستم های خنک کننده دستگاه های لیزر چند نوع هستند؟

به طور کلی ۳ نوع سیستم خنک کننده وجود دارد. تماسی، هوای خنک و اسپری گاز
سیستم خنک کننده تماسی به این صورت است که سر دستگاه خنک میباشد، بنابراین با تماس با پوست این سرما را به سطح پوست انتقال میدهد.

سیستم هوای خنک به این صورت است که دستگاهی در کنار دستگاه لیزر هوای خنک را به محل لیزر میدمد و با این روش باعث خنکی پوست میشود.سیستم اسپری گاز یا DCD ابداع شرکت کندلا آمریکا میباشد و به این صورت است که قبل وبعد از هر شات لیزر گاز خنک به محل اسپری میکند. این سیستم برای کار کردن با پهنای پالس کوتاه( برای موهای ظریف) ایده آل است.

چند جلسه برای از بین بردن کامل موهای یک ناحیه لازم است؟

زدودن موهای زائد به وسیله لیزر معمولاً در طی جلسات متعدد (بین 3 الی6 جلسه) انجام می شود.

فواصل جلسات درمانی چقدر است؟

فاصله جلسات با توجه به ناحیه ای از بدن که مورد درمان قرار می گیرد متغیر است. فاصله درمانی معمولا بین ۴-۶ هفته است ولی گاهی تا ۳ ماه باید درمان را به تعویق انداخت.

میزان کاهش موهای زائد در پایان جلسات چقدر است؟

اگر فردی فواصل زمانی جلسات را دقیق رعایت کند و بیماری هورمونی زمینه نداشته باشد،در پایان جلسات مقدار موهای زائد به میزان 100-80% کاهش می یابد.

آیا برداشتن مو ها در بین جلسات لازم است؟

در فواصل جلسات معمولاً ناحیه مورد درمان فاقد مو بوده و شخص نیازی به استفاده از روش های متداول برداشتن مو مثل تیغ زدن یا بند انداختن ندارد.

عوارض انجام لیزر موهای زائد چیست؟

رنگ پوست ناحیه ای از بدن که تحت درمان با اشعه لیزر قرار می گیرد اندکی قرمز می شود که طی یک تا دو ساعت بعد تدریجاً از بین می رود.عوارض شدید شامل تاول و اسکار فقط در موارد عدم رعایت انتخاب دستگاه مناسب و یا عدم بکارگیری پارامترهای مناسب برای هر نوع پوست اتفاق می افتد.

آیا با انجام لیزر احتمال سرطان افزایش می یابد؟

خیر. تا کنون هیچ نوع سرطان زایی برای درمان موهای زائد به وسیله لیزر گزارش نشده است.

آیا لیزر موهای زائد روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می گذارد؟

خیر. لیزری که در ناحیه تناسلی (بیکینی) یا زیر بغل انجام میشود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد. میزان نفوذ لیزر در حد چند میلیمتر است بنابراین اصلا به بافتهای زیرین نمیرسد.

بدلیل طول موج خاص لیزر، انرژی آن به صورت گرما و فقط در ماده هدف (در این مورد رنگدانه ملانین) آزاد میشود.

آیا انجام لیزر موی زائد دردناک است؟

میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است. درد لیزر بسیار به عملکرد سیستم خنک کننده بستگی دارد (هر چه سیستم خنک کننده بهتر عمل کند درد لیزر کمتر است).

به طور کلی میتوان گفت درد آن درحد متوسط است و شدید نیست. افرادی که حساس به درد هستند میتوانند قبل از انجام لیزر از پماد بیحس کننده استفاده کنند. معمولا درد لیزر دایود(Diode) از الکساندرایت(Alexandrite) بیشتر است.

آیا انجام لیزر موقع حاملگی اشکالی دارد؟

تحقیقات انجام شده نشان داده که انجام لیزر موقع حاملگی هیچ عارضه ای برای مادر و جنین ندارد حتی اگر لیزر روی شکم خانم باردار انجام شود.

اقدامات لازم قبل از انجام لیزر مو چیست؟

باید دو هفته قبل از انجام لیزر موهای محل کنده نشود و فقط با تیغ تراشیده شود. قبل از انجام لیزر باید موضع شسته شود تا کرم یا آرایش کاملاً پاک شود.

اقدامات لازم بعد از انجام لیزر مو چیست؟

باید به مدت سه روز هر 12 ساعت از کرم هیدروکورتیزون استفاده کرد. مصرف ضدآفتاب هر 2 ساعت نیز لازم است.

چه مواردی باید به هنگام انتخاب روش درمان لیزری برای موهای زائد مورد توجه قرار گیرد؟

1- انتخاب مرکز درمانی مجهز که انواع لیزر برای تیپ های پوستی متفاوت را داشته باشد.
2- دستگاه لیزر انتخاب شده بایستی از انواع ساخته شده در کمپانی های معتبر دنیا بوده ترجیحا مورد تایید سازمان دارو و غذای امریکا (FDA) باشد.
3- اینکار توسط افراد متخصص پوست که تجربه کافی در این زمینه دارند انجام گیرد.

آیا لیزر برای مردان نیز قابلیت استفاده دارد؟

بله. درمواردی که آقایان مایل باشند میتوانند در ناحیه خط ریش، گردن، ابروها یا در ناحیه اندامها و تنه از لیزر استفاده کنند. لیزر موی زائد برایرفع موهای زائد ناحیه تناسلی هم مفید است.

آیا لیزر برای موهای طبیعی نیز قابلیت استفاده دارد؟

بله. در موارد تمایل فرد میتوان از لیزر برای از بین بردن موهای ناحیه زیر بغل (armpit)، شرمگاه (bikini line) یا موهای ضخیم در اندامها و تنه استفاده کرد.

در ناحیه بدن و اندامها، چه در آقایان و چه در خانمها لیزر را میتواندرمان قطعی موهای زائد دانست. لیزربرای درمان موهای زیر پوستی هم مفید است.لیزرتمام بدن ولیزرکل صورت شایعترین کاربردهای لیزر موی زائد است.

آیا لیزر موهای زائد کاربردهای دیگری هم دارد؟

بله. در بیماریهایی مثل فولیکولیت مزمن (که بیمارجوشهای زیادی در اطراف موها می زند) یا در پیشگیری یا جلوگیری از عود سینوس پیلونیدال ، لیزر موهای زائد بسیار مفید است. لیزر برایاز بين بردن موهاي زائد دور سينه هم مفید است.

مطالب مهم در مورد لیزر موهای زائد، مطالب ضروری در مورد لیزر موهای زائد، لیزر موهای زائد بدن، رفع موهای زائد بدن




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مطالب مهم و ضروری در مورد لیزر موهای زائد بدن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..