تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روش هاي اضافه کردن سرکه سيب به برنامه غذايي

روش هاي اضافه کردن سرکه سيب به برنامه غذايي

خبرگزاري آريا – لاغري با سرکه سيب از جمله دغدغه هاي متقاضيان کاهش وزن است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از سايت دکتر کرماني، سال هاست که مردم از سرکه سيب براي افزايش سلامتي شان استفاده مي کنند.
تحقيقات نشان داده است که سرکه سيب مزاياي بسياري مانند پايين آوردن قند خون دارد اما آيا اضافه کردن سرکه سيب به رژيم غذايي موجب کاهش وزن هم مي شود؟
در اين مقاله مي خواهيم لاغري با سرکه سيب را بررسي کنيم تا بتوانيم آن را وارد برنامه رژيم غذايي خود کنيم و از مزاياي ديگر آن نيز براي سلامتي بهره ببريم.
سرکه سيب چيست؟
سرکه سيب در يک فرآيند دو مرحله اي درست مي شود. ابتدا سيب ها را خرد يا له کرده و با مخمر ترکيب مي کنند تا قندشان تبديل به الکل شود.
در مرحله دوم باکتري اضافه مي شود تا الکل را به اسيد استيک تبديل کند. ساخت سرکه سب سنتي در حدود يک ماه طول مي کشد اما برخي توليد کنندگان سرعت اين فرايند را بالا مي برند و حتي آن را به يک روز کاهش مي دهند.
اسيد استيک ترکيب اصلي و فعال سرکه سيب است. اسيد استيک ترکيبي نارنجي رنگ با طعم ترش و بويي قوي است که حدود ۵ تا ۶ درصد سرکه سيب را تشکيل مي دهد و علاوه بر اين اسيد، سرکه سيب داراي آب و مقداري از ديگر اسيد ها مانند اسيد ماليک است.
يک قاشق غذا خوري از سرکه سيب، حدود ۳ کالري دارد و تقريبا کربوهيدرات هم ندارد.
استيک اسيد (اسيد چرب زنجيره کوتاه) است که در استات و هيدروژن درون بدن حل مي شود. برخي تحقيقات بر روي حيوانات نشان داده است که اسيد استيک در سرکه سيب به چندين روش کاهش وزن را بهبود مي ببخشد اما بايد روي انسان ها نيز تحقيقات جامعي صورت بگيرد تا اين تاثيرات تاييد شود.
کاهش سطح قند خون: اسيد استيک موجود در سرکه سيب سبب بهبود قابليت کبد و عضلات براي دريافت قند از خون مي شود.
کاهش سطح انسولين: اين اسيد موجود در سرکه سيب منجر به کاهش نسبت انسولين به گلوکاگون مي شود که اين مسئله به نفع چربي سوزي بدن است.
بهبود سوخت و ساز: با افزايش آنزيم AMPK توسط اسيد استيک، چربي سوزي افزايش يافته است و ساخت قند و چربي در کبد را کاهش مي دهد.
کاهش ذخيره چربي: درمان چاقي و ديابت با اسيد استيک يا استات مانع از افزايش وزن مي شود و فعاليت ژن ها ( آنهايي که ذخيره چربي شکمي و کبد چرب را کاهش مي دهند) را بالا مي برد.
چربي سوزي: با خوردن غذاهاي پرچرب و داراي اسيد استيک، ژن هاي مسئول چربي سوزي رشد قابل توجهي دارند که منجر به کاهش ذخيره چربي توسط بدن مي شود.
جلوگيري از اشتها: استات موجود در سرکه سيب مراکز کنترل کننده اشتها در مغز را محدود مي کند در نتيجه ميزان دريافت غذا کاهش مي يابد.
لاغري با سرکه سيب و احساس سيري
سرکه سيب احساس سيري را تقويت مي کند در نتيجه کالري کمتري دريافت مي کنيد. تحقيق انجام شده بر روي ۱۱ نفر نشان داد آنهايي که به همراه يک وعده غذاي پر کربوهيدرات سرکه سيب استفاده کردند يک ساعت بعد از خوردن غذا ۵۵ درصد واکنش قند خون پايين تري داشتند.
اين افراد تا پايان روز ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالري کمتر غذا دريافت کردند. علاوه بر تاثير بر روي اشتها، سرکه سيب سرعت خارج شدن غذا از معده را نيز کاهش مي دهد.
در بررسي ديگر، افرادي که به همراه غذاي نشاسته اي سرکه سيب خوردند معده شان ديرتر خالي شد. اين اتفاق باعث بالا بردن احساس سيري و کاهش قند خون و سطح انسولين مي شود.
برخي افراد ممکن است مشکلي داشته باشند که اين تاثير برايشان مضر باشد. بيماري تاخير در خالي شدن معده، يکي از مشکلات شايع بيماري ديابت نوع ۱ است.
زمان بندي غذاي دريافتي با انسولين به مشکل مي خورد چون پيش بيني مدت زمان بالا آمدن قند پس از يک وعده دشوار مي شود.
از آنجا که سرکه سيب نشان داده است که منجر به باقي ماندن غذا در معده براي مدت زمان طولاني تر مي شود پس مصرف آن همراه با غذا، براي کساني که دچار مشکل تاخير در تخليه معده هستند مناسب نيست و شرايط آنها را بدتر مي کند.
لاغري با سرکه سيب و تاثير آن در وزن و چربي بدن
سرکه سيب تاثير قابل توجهي روي وزن و چربي بدن دارد. در اين تحقيق ۱۲ هفته اي، ۱۴۴ فرد چاق به سه گروه تقسيم شدند که گروه اول هر روزيک قاشق غذا خوري سرکه سيب گروه دوم هر روز دو قاشق غذا خوري سرکه سيب و گروه سوم نيز نوشيدني شبه دارو استفاده مي کردند.
به اين افراد گفته شده بود مصرف الکل نداشته باشند اما رژيم عادي و فعاليت هاي خود در طول روز را ادامه دهند.
آنهايي که روزانه يک قاشق غذا خوري سرکه سيب مصرف مي کردند اين مزايا را بدست آوردند:
کاهش وزن: ۱٫۲ کيلوگرم
کاهش درصد چربي بدن: ۰٫۷ درصد
کاهش سايز ميان تنه: ۱٫۴ سانتي متر
کاهش تري گليسيريد: ۲۶ درصد
و اين هم تغييرات کساني که روزانه دو قاشق غذا خوري سرکه سيب مصرف کردند:
کاهش وزن: ۱٫۷ کيلوگرم
کاهش درصد چربي بدن: ۰٫۹ درصد
کاهش سايز ميان تنه: ۱٫۹ سانتي متر
کاهش تري گليسيريد: ۲۶ درصد
گروه سوم هم در واقع کمي به وزنشان اضافه شد و سايز ميان تنه شان افزايش يافت. نتايج اين تحقيق نشان داد که اضافه کردن سرکه سيب به رژيم غذايي به کاهش وزن و کاهش درصد چربي بدن کمک مي کند و سبب سوزاندن چربي مي شود و تري گليسيريد خون را کاهش مي دهد.
اين يکي از معدود تحقيقات انجام گرفته با سرکه سيب، روي انسان ها بوده است. با اين حال که تحقيق وسيع و نتايج دلگرم کننده است اما باز هم به تحقيقات بيشتري نياز است.
لاغري با سرکه سيب و تاثير آن بر سلامت
علاوه بر بهبود وزن و چربي سوزي سرکه سيب مزاياي ديگري نيز دارد:
کاهش سطح قند خون و انسولين: وقتي سرکه سيب را با يک وعده سرشار از کربوهيدرات استفاده مي کنيد، تا حدود زيادي سطح قند خون و انسولين را پايين مي آورد.
بهبود حساسيت به انسولين: اضافه کردن سرکه سيب به غذاي پر کربوهيدرات (خصوصا غذاي افرادي که دچار مقاومت به انسولين يا ديابت نوع ۲ هستند) حساسيت به انسولين را تا ۳۴ درصد افزايش مي دهد.
کاهش قند خون ناشتا: در تحقيقي که روي افراد ديابتي انجام شد آنهايي که سرکه سيب را به همراه ميان وعده پروتئيني شب استفاده مي کردند قند خون ناشتايشان هنگام صبح نسبت به کساني که سرکه سيب در برنامه شان نبود، دو برابر پايين تر آورد.
بهبود علائم سندروم تخمدان پلي کيستيک: در خانم هايي که دچار سندروم تخمدان پلي کيستيک بودند، کساني که به مدت ۹۰ تا ۱۱۰ روز از سرکه سيب استفاده کردند ۵۷ درصد تخمک گذاري را از سر گرفتند و دليلش مي تواند بهبود حساسيت به انسولين باشد.
کاهش سطح کلسترول: سرکه سيب مي تواند سطح کلسترول خوب (HDL) بدن را افزايش دهد و موجب کاهش کلسترول بد ( LDL ) و چربي خون شود.
کاهش فشار خون: سرکه سيب مي تواند با تقليد از آنزيم هاي منقبض کننده رگ ها فشار خون را کاهش دهد.
کشتن باکتري ها و ويروس هاي مضر: سرکه سيب با باکتري هاي مسموم کننده غذا از جمله «اي کولي» مقابله مي کند وتعداد برخي از باکتري ها را تا ۹۰ درصد و برخي از ويروس ها را تا ۹۵ درصد کاهش مي دهد.
چگونه سرکه سيب را به برنامه غذايي خود اضافه کنيم؟
راه هايي براي اضافه کردن سرکه سيب به برنامه غذايي وجود دارد که ساده ترين آن ترکيب با روغن زيتون به عنوان سس سالاد است که اين سرکه به همراه سبزيجات برگ دار، خيار و گوجه فرنگي خوش طعم مي شود. سرکه سيب براي ترشي سبزيجات نيز استفاده مي شود و يا آن را با آب ترکيب کنيد و بنوشيد.
مقدار سرکه سيب توصيه شده براي کاهش وزن، يک يا دو قاشق غذا خوري در روز است. بهتر است آن را به ۲ تا ۳ دوز در طول روز تقسيم کنيد و قبل از وعده هاي غذايي بنوشيد. مصرف بيشتر از اين اندازه مفيد نيست چون دوز بالاي سرکه سيب تاثيرات مضري نيز به همراه دارد.
مصرف سرکه سيب را با يک قاشق غذا خوري شروع کنيد چون مصرف بيش از اين مقدار در يک مرتبه مي تواند موجب حالت تهوع شود. بسيار مهم است که با آب ترکيب شود چون سرکه رقيق نشده باعث سوختگي دهان و مري مي شود.
مصرف سرکه سيب در قالب قرص نيز شايد به نظر مفيد باشد اما خطرات پنهاني دارد. براي مثال گزارش شده است که يک خانم پس از مصرف، متوجه گير کردن قرص در مري شده و آسيب ديده است.
سخن پاياني
در پايان متوجه شديم که اضافه کردن سرکه سيب به برنامه غذايي در کاهش وزن و چربي سوزي کمک مي کند و مزاياي ديگري نيز دارد.
ديگر انواع سرکه نيز همين مزايا را دارد اما انواعي از سرکه که اسيد استيک پايين تري دارند ممکن است تاثيرشان نيز به اين اندازه نباشد. به خاطر داشته باشيد مصرف سرکه سيب به تنهايي معجزه نمي کند و حتما بايد آن را در کنار رژيم غذايي و برنامه ورزشي مورد استفاده قرار دهيد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روش هاي اضافه کردن سرکه سيب به برنامه غذايي»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..