تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هراس جدايي از تلفن همراه

هراس جدايي از تلفن همراه

خبرگزاري آريا –
تلفن همراه
نوموفوبيا اصطلاحي نوظهور به معناي ترس بابت جدايي از تلفن همراه است‎
ديکشنري هاي معتبر دنيا هرسال چند واژه را به عنوان واژه برتر سال گذشته خود اعلام مي کنند. براي سال ۲۰۱۸ ديکشنري کمبريج کلمه «نوموفوبيا» را انتخاب کرده است که به ترس يا نگراني از همراه نداشتن تلفن همراه يا ناتواني در استفاده از آن اشاره مي کند.
کلمه« no mobia »مخفف «no mobile phone phobia» است . سه کلمه ديگر نامزد شده کمبريج در سال ۲۰۱۸ «gender gap»، «ecocide» و «no-platforming» هستند. «gender gap» واژه‌اي است که تفاوت بين طرز برخورد جامعه با مردان و زنان را نشان مي‌دهد. «ecocide» به نابودي منطقه طبيعي بزرگ يا آسيب فوق‌العاده به آن اشاره دارد.
«no-platforming» نيز جلوگيري از پذيرفتن حق ديگران در ابراز باورها و عقايدشان در فضاي عمومي است، به دليل اين که تصور مي‌شود اين باورها خطرناک و نپذيرفتني هستند.
ديکشنري هاي آکسفورد و ديکشنري دات کام نيز به ترتيب کلمه هاي «سمي» و «اطلاعات غلط» را به عنوان واژه هاي سال انتخاب کرده اند. «کالينز» هم «يکبار مصرف» را به عنوان کلمه سال برگزيد که هدف از آن جلب توجه عموم به خطرات استفاده از چنين محصولاتي است.سابقه «نوموفوبيا» به چندين سال قبل برمي گردد که اولين بار، يک دهه پيش و توسط اداره پست انگلستان به کار برده شد.
اين اصطلاح در سال هاي اخير روند رو به رشدي داشته است و دليل آن هم به هوشمند شدن، افزايش کارايي و وابستگي ما به تلفن هاي همراه برمي‌گردد. پيشتر تصور مي شد دليل اصلي نوموفوبيا، نگراني درباره تماس هاي مهمي است که شخص از دست مي دهد اما امروزه محققان مي گويند ؛دليل اصلي اش اين است که تلفن همراه به عنوان بخشي از هويت شخصي به ما اجازه مي دهد، ديدگاه ها و تجربيات مان را با ديگران به اشتراک بگذاريم. با توجه به فراگير شدن اين اصطلاح در زندگي روزمره مان، از بين ديگر کلمات انتخاب شده توسط ساير مراجع براي سال ۲۰۱۸، به بررسي اين اختلال مي پردازيم.
يادداشت دکتر روان شناس، درباره آسيب هاي بيماري نوموفوبيا و توصيه هايي به خانواده ها
خودتان را به تنبلي ذهني عادت ندهيد!
«نوموفوبيا» اصطلاحي نوظهور به معناي ترس بابت جدايي از تلفن همراه است که به دليل عوارض و مشکلات ناشي از استفاده بيش از حد اينترنت و شبکه هاي اجتماعي مبتني بر تلفن هاي همراه به وجود آمده است. شبکه هاي اجتماعي، وابستگي ذهني کاذبي پديد مي آورند که در افراد، علايم و رفتارهايي شبيه معتادان به مواد افيوني دارد. به گونه اي که افراد نمي توانند مدتي بدون آن ها به سر برند. اگرچه ممکن است بهانه آن ها براي استفاده از اينترنت، دستيابي به اطلاعات مورد نياز باشد اما در عمل، اين گونه افراد جز پرسه زدن بي هدف در کانال ها کار ديگري انجام نمي دهند.
مضرات اعتياد به تلفن همراه بر انسان
در درجه نخست، وقتي يک نفر در محيط خانواده، معتاد به استفاده از تلفن همراه به خصوص براي بهره بردن از اينترنت باشد، فرصت برقراري تعامل با ديگر اعضاي خانواده را از دست مي دهد. همين موضوع، موجب تشکيل يک چرخه معيوب مي شود و فرد از نظر عاطفي و رواني هر روز بيشتر از گذشته از ديگر افراد خانواده فاصله مي گيرد و به تنهايي خود و استفاده از اينترنت پناه مي برد اما ماجرا به همين جا ختم نمي شود.
در ادامه به چند آسيب ديگر اشاره خواهد شد.
وقت کشي و سطحي شدن: اولين صدمه شبکه هاي اجتماعي، وقت گير بودن آن هاست. در شبکه هاي مجازي، مطالب به همان سرعتي که مي آيند، به همان سرعت هم مي روند و چون مطالب مرور شده عمقي نيستند، ماندگاري زيادي نخواهند داشت و ذهن را سطحي مي کنند.
عادت به سرگرمي و تنبلي ذهني: اساسا انسان ها، گرايش ذاتي به تنبلي و خوش گذراني دارند و اگر ابزار جذابي هم در اختيار آن ها قرار گيرد به خصوص شبکه هاي اجتماعي که داراي امکانات جذابي نظير لايو ويدئو، لايک کردن، دايرکت به سلبريتي و … است، به راحتي مي توانند ساعت ها وقت وذهن خود را در اختيار آن بگذارند. اين چنين مي شود که فرد به مرور زمان از کارهاي جدي فاصله مي گيرد و توانايي انجام کارهاي مهم و کارآمد در او ضعيف مي شود.
شيوع مشکلات رواني: خريد مکرر بسته هاي اينترنتي يا دوندگي بي امان براي رسيدن به يک دستگاه واي فاي و اختصاص ساعت ها وقت و انرژي که فايده چنداني هم در پي ندارد، به مرور سرخوردگي و احساس پوچي را در فرد به وجود مي آورد. افزون بر اين، نوجوانان با ديدن دايم لحظات شاد ديگران در پست ها و استوري هايشان، بعد از هر لايک زدن، سعي به همانندسازي مي کنند، ارزش هاي زندگي براي آن ها حذف يا جابه جا مي شود و به مرور از دستيابي به اهداف شخصي خود در زندگي مايوس مي شوند.
دوستي هاي نامتعارف: طبق نتايج تحقيقات دانشگاهي معتبر، زنان بيشتر از مردان وابسته شبکه هاي اجتماعي مانند فيس بوک، اينستاگرام، تلگرام و … مي شوند. مطالعات نشان داده است، افرادي که ميزان اضطراب و نگراني در رفتارشان بيشتر است، کاربران هميشگي شبکه هاي اجتماعي هستند، چراکه اين افراد معاشرت هاي مجازي را به ارتباط هاي درون جامعه ترجيح مي دهند. همين ضعف شخصيتي مي تواند باعث شکل گيري وابستگي هاي نامتعارف و مشکلات پس از آن شود.
مضرات امواج تلفن همراه
نوجوانان بيشترين رده سني هستند که در خطر مبتلا شدن به ترس جدايي از تلفن همراه اند ‎
توصيه هايي به خانواده ها
نوجوانان بيشترين رده سني هستند که در خطر مبتلا شدن به اين بيماري رواني قرار دارند بنابراين برنامه ريزي براي پيشگيري، اصل مهم اين ماجراست که بايد توسط والدين انجام شود. نوجوانان و جوانان بر رفتارهاي بزرگ سالان خود به خوبي نظارت مي کنند و استفاده غير استاندارد والدين از شبکه هاي مجازي، خود مهر تاييدي براي استفاده بي قيد و شرط فرزندان از اين محيط هاست.
والدين و فرزندان ارشد خانواده ها بايد نحوه استفاده صحيح از شبکه هاي اجتماعي خوش رنگ و لعاب را براي اعضاي کوچک تر خانواده تشريح کنند و در پاسخ گويي به سوالات احتمالي فرزندان که ناشي از بلوغ فکري آن هاست، حوصله به خرج دهند.
غني سازي فضاي خانواده از عاطفه و محبت هم کمک زيادي به مديريت اين ماجرا مي کند. بسياري از رفتارهاي خود و دگر آسيب رسان دوره نوجواني و جواني اعم از اعتياد و رفتارهاي پرخطر به دليل کمبود ميزان توجه و شکل گيري دلبستگي نا ايمن در فرزندان است.
ماجراي انتخاب کلمه سال چيست ؟
نزديک به يک دهه است که ديکشنري‌هايي مانند آکسفورد، کمبريج، کالينز و مِري‌اِم وبستر در ماه دسامبر، کلمه‌اي را به‌عنوان کلمه سال انتخاب مي‌کنند. پژوهشگران و ويراستاران اين ديکشنري‌ها از بين کلمه‌هاي پرکاربرد همان سال که به‌نظرشان انعکاس و برايند رويدادهاي سال گذشته است، چهار کلمه را گزينش مي‌کنند و در وبلاگ و شبکه‌هاي اجتماعي خود از کاربران مي‌خواهند تا به آن راي دهند.
اين کلمه‌ها از نظر راي گيرندگان براي مردم معناي ويژه‌اي دارند و کلمه‌اي که بيشترين راي را بياورد، به‌عنوان کلمه سال انتخاب مي‌شود.
کلمه انتخاب‌شده درواقع نظر مردم از خلاصه همان سال است. کمبريج در توضيح چرايي انتخاب کلمه «نوموفوبيا» به‌عنوان واژه برتر سال ۲۰۱۸ ميلادي گفته‌است: «مردم تا اندازه‌اي براي دور بودن از تلفن همراه خود اضطراب تحمل مي‌‌کنند که لازم دارند کلمه ويژه‌اي براي آن داشته‌باشند».
اگرچه «نوموفوبيا» کلمه‌اي علمي براي اختلال اعتياد به تلفن همراه نيست اما از آن‌جا که کلمه‌اي پرکاربرد در بين محققان است، به ديکشنري راه يافته‌است. هر چند رسالت اين ديکشنري ها جلب توجه مردم دنيا به سمت مفاهيمي که انسان ها را درگير کرده نيست اما اين اقدام آن ها فارغ از هر ايده اي که پشت آن باشد ، مثل چراغ قوه اي عمل مي کند که روي بخش حساسي از مفاهيمي که انسان ها با آن سر و کار دارند ،نور مي اندازد تا بتوانيم در خلال زندگي پرسرعت امروز آن موضوع خاص را بهتر ببينيم.
پيش از اين هم لغت نامه کالينز واژه «يک بار مصرف» را به عنوان لغت سال انتخاب کرده بود. شايد جالب باشد بدانيد که واژه منتخب سال ۲۰۱۷ از طرف کالينز «fake news» (اخبار جعلي) بود. واژه منتخب سال ۲۰۱۶ هم «Brexit» بود که در اين سال که بريتانيا از اتحاديه اروپا جدا شد، بيشترين مراجعه را داشت و اين واژه ترکيبي از بريتانيا و جدايي (همان جدايي از اتحاديه اروپا)، طراحي شده است.
منبع: salamatnews.com




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هراس جدايي از تلفن همراه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..