تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از دغدغه‌های شخصی تا حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن

به گزارش ایسنا ، تئاتر   شاخه‌ای از   هنرهای نمایشی   است که به بازنمودن داستان‌ها برابر تماشاکنان می‌پردازد. به جز سبک معیار گفتار دراماتیک، تئاتر گونه‌های دیگری نیز مانند   اپرا ،   باله ،   کابوکی ،   تعزیه ،   خیمه شب بازی   و   پانتومیم دارد.

پس زمینه   تئاتر   در   ایران   به دوران باستان برمی‌گردد. شروع اولین تئاتر و پدیده‌های   بازیگری   مردم این سرزمین را می‌توان در مراسم و تشریفاتی جستجو کرد که در آن‌ها به ستودن قهرمان‌های افسانه‌ای و ملی و تحقیر دشمن می‌پرداختند؛ که از این دست آثار می‌شود به   سوگ سیاوش   و کین ایرج و روایات نمایشی از تاریخ، داستان‌های اساطیری و عشقی که توسط هرودوت   و گزنفون گزارش شده اشاره کرد.

اما امروز تئاتر خراسان جنوبی با مشکلاتی مواجه شده است که سرآمد تمام این مشکلات، مسائل اقتصادی است، مسائلی که اصل موضوع تئاتر را کم رنگ کرده است.

پولی که از جیب هنرمندان خرج می ‌شود

علیرضا زارعی، یک هنرمند در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه راه‌های رسیدن به معبود بی نهایت است و هر کسی به طریقی معبود خود را ستایش می‌کند، افزود: تئاتر هم یک معبد است و رابطه مستقیمی با مردم و احساسات قلبی انسان دارد.

وی تصریح کرد: تئاتر صحنه زندگی بوده و آگاهی بخش است چراکه یک رابطه دو طرفه با مخاطب ایجاد می‌کند.

این هنرمند عرصه تئاتر خاطرنشان کرد: تئاتر را از کودکی آغاز کردم و وقتی در صحنه تئاتر قرار می‌گیرم تمام دغدغه‌های زندگی روزمره را فراموش می‌کنم.

وی بیان کرد: نمایش‌ها و تئاترها از سوی مردم با استقبال خوبی مواجه می‌شود اما متاسفانه متولیان هنری توانایی لازم برای پرداختن به مسائل هنری را ندارند.

وی با بیان اینکه لازمه فعالیت‌های هنری، تامین مالی برنامه‌ها است و پول چندانی خرج نمایش‌ها نمی‌شود، افزود: افرادی که در تئاتر فعالیت می‌کنند، بسیار مشتاق و باانگیزه هستند و می‌توانند کارهای خوبی و فاخری ارائه دهند اما حمایت چندانی از آنان نمی‌شود.

این هنرمند عرصه تئاتر بیان کرد: نمایش “آرش شیوا تیر” به نویسندگی ارسلان پوریا پس از یک سال تمرین با حضور جمعی از پیشکسوتان و جوانان انجمن هنرهای نمایشی بیرجند در کانون حضرت زینب(س) بیرجند به روی صحنه رفت که اگر کمک بخش خصوصی نبود نمی‌توانستیم این نمایش را اجرا کنیم.

زارعی با اشاره به اینکه از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک خاصی برای اجرای این نمایش نشد، افزود:   بااین عدم حمایت‌ها، فردی که قصد داشته باشد کار هنری انجام دهد دلسرد می‌شود.

وی با اشاره به نا امیدی جوانان هنری از حمایت متولیان، تصریح کرد: خراسان جنوبی در زمینه هنر به گوشه رانده شده و فردی به آن توجه نمی‌کند.

این هنرمند عرصه تئاتر بیان کرد: اگر به عنوان یک شهر فرهنگی از بیرجند نام می‌بریم باید فعالیت‌های فرهنگی در آن بیشتر از این بوده و هنرمندان مورد حمایت قرار گیرند.

زارعی با اشاره به اینکه امروز کار فرهنگی هزینه دارد و این هزینه‌ها باید پرداخت شود، تصریح کرد: انجمن‌ هنرهای نمایشی نیز تا حدی می‌تواند کمک کند چراکه با دست خالی هر چقدر هم که اراده داشته باشی نمی‌توانی کاری اثربخش انجام دهی.

وی بیان کرد: سالن علامه فرزان بیرجند در آتش سوخت اما هنوز تکمیل نشده است و هنرمندان به یک سالن خوب و مجهز برای اجرا نیاز دارند.

این هنرمند عرصه تئاتر یکی دیگر از مشکلات این هنر را تهیه تجهیزات دانست و افزود: متاسفانه متولیان فرهنگی استان هیچ گونه کمکی برای تهیه تجهیزات صحنه نمایش به هنرمندان نمی‌کنند.

زارعی بیان کرد: لازم است پروژه فرهنگی برای استان ترسیم کنیم، چشم اندازی برای آینده ترسیم کرده و از همه مردم استان کمک بخواهیم چرا که این مردم از لحاظ فرهنگی قرن‌ها از متولیان فرهنگی جلوتر هستند.

وی ادامه داد: مدت بیست سال در ایتالیا زندگی کرده و ۱۵ سال مشغول تدریس تئاتر بودم و ویژگی شاخص آنان این بود که برای تئاتر ارزش قائل بودند اما با عشقی که به وطنم داشتم به ایران بازگشتم تا برای مردم سرزمین خودم هنرم را خرج کنم.

این هنرمند عرصه تئاتر بیان کرد: به ایران برگشتم تا دینی را که داشتم ادا کنم و توجیه ساده‌ای برای این کار خود دارم و آن این است که من ایرانی‌ام، ایرانی می‌مانم و در مملکت خود کار می‌کنم.

دغدغه ‌های شخصی، آفت تئاتر امروز

  محمود راستگومقدم، یکی دیگر از هنرمندان عرصه تئاتر نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۶۷ سابقه کار نمایشی دارم و بعد از وقفه‌ای چند ساله با نمایش ” آرش شیوا تیر” به صحنه نمایش برگشتم.

وی افزود: بخش دولتی کمک چندانی به پا گرفتن تئاتر در استان نمی‌کند و هنرمندان عرصه تئاتر با عشق و علاقه‌ای که به این کار دارند با تمام وجود بدون کمترین حمایتی این کار را انجام می‌دهند.

این هنرمند بیان کرد: دغدغه‌های شخصی که هنرمندان تئاتر را دربرگرفته و خط کشی‌ها و جناح بندی‌هایی که دغدغه نمایش نیست از آفت‌های فعالیت هنری نمایشی استان است.

راستگومقدم ادامه داد: هنر نمایش به کار جمعی کردند معروف است و وارد کردن مسائل شخصی در کار جمعی نمایش چیزی چیزی جز آفت نیستکه به این هنر آسیب می‌زند.

وی اظهار کرد: متاسفانه نتوانسته‌ایم از وجود هنرمندانی بومی که حتی در سطح جهان مطرح هستند بهره ببریم چرا که در واقع این افراد اقیانوسی هستند که باید از آنان استفاده کرد.

این هنرمند بیان کرد: بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، برای فرهنگ و هنر استان چه کرده‌ایم و در حال حاضر توانایی بردن یک نمایش روی صحنه نداریم.

راستگومقدم ادامه داد: از ما انتظار دارند کار فرهنگی بدون هیچ درآمدی انجام دهیم در حالی که برای سالن نمایش باید هرشب هزینه‌ای بپردازیم.

وی اظهار کرد: این امر ظلم به هنرمندان است که برای کار هنری خود هزینه کنند و دولت هیچ گونه هزینه‌ای نکند.

این هنرمند با بیان اینکه این امر هیچ ربطی به دوری از مرکز کشور ندارد، افزود: متاسفانه متولیان فرهنگی استان، دغدغه فرهنگی نداشته و یا در این امر متخصص نیستند.

راستگومقدم ادامه داد: در طول یک سال تمرین نمایش “آرش شیوا تیر” هیچ مسئولی از تمرین سرکشی نکرد و در واقع انگار مسئولان هنری استان سدی برای هنرمندان شده‌اند.

وی اظهار کرد: هنرمندان این استان توانایی طراحی صحنه جذاب را دارند اما به دلیل کمبود تجهیزات و امکانات صحنه‌های ساده‌ای طراحی می‌کنند.

این هنرمند تصریح کرد: در سال ۹۵ یک میلیون تومان بابت اجراهای سال ۹۵ به گروه پرداخت شد اما در این دو سال یک ریال پرداخت نشده است.

راستگومقدم با بیان اینکه کار هنری و فرهنگی غذای روح است، افزود: تئاتر در هفت هنر کامل ترین هنر است که از تمام هنرهای دیگر در آن وجود دارد که باید بیشتر به آن توجه شود.

ثبت ۱۴ گروه نمایشی در خراسان جنوبی

سید علی زمزم، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بحث حمایت از هنرمندان عرصه نمایش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قراردادها و تفاهم نامه‌هایی با گروه‌های هنری منعقد می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۴ گروه نمایشی ثبت شده در استان داریم و ثبت پنج گروه نمایشی دیگر نیز در دست اقدام است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: براساس تفاهم نامه‌ای که با معاونت امور هنری وزارت ارشاد بسته می‌شود، مبلغی به گروه‌های نمایشی به نسبت اجراها، طرح‌ها و برنامه‌ها تعلق می‌گیرد.

زمزم با بیان اینکه گروه‌های نمایشی در سه درجه مختلف تعریف شده‌اند، تصریح کرد: میزان حمایت‌ها و کمک‌ها براساس ظرفیت و تعداد اعضای گروه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به در اختیار قرار دادن فضاهای فرهنگی و هنری به صورت رایگان برای تمرین و اجرا به گروه‌های نمایشی، افزود: برای بهسازی و بازسازی سالن گلبانگ حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده که تا دهه فجر به اتمام خواهد رسید .

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: به علت فضاهای محدود اداره کل، کم‌تر توانستیم هنرمندان عرصه تئاتر را حمایت کنیم.

زمزم با اشاره به بیمه هنرمندان، افزود: هنرمندان اگر تحت پوشش بیمه‌ای نباشند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در زمینه جشنواره‌ها حمایت‌ها و کمک‌هایی صورت می‌گیرد و به گروه‌های راه یافته به جشنواره کمک‌هایی اعطا می‌شود.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: باید کیفیت کار نمایش به سطحی برسد که در سبد فرهنگی مردم قرار گیرد و  امیدواریم تولیدات به سمت مخاطب پسندی رود تا مورد استقبال عموم قرار گیرد.

زمزم با بیان اینکه در مورد طراحی دکور و تجهیزات، اگر امکاناتی در اختیار داشته باشیم در اختیار هنرمندان قرار می‌دهیم، یادآور شد: گروه‌های هنری می‌توانند برای تامین بخشی از هزینه‌های خود از بخش خصوصی کمک بگیرند.

در دست اجرابودن ۱۶ پروژه فرهنگی در خراسان جنوبی

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با اشاره به ۱۶ پروژه عمرانی در دست اجرا در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، گفت: تکمیل این پروژه‌ها نیازمند ۱۶ میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه برای رشد و اعتلای حوزه فرهنگی استان نیاز به توجه بیشتر به زیرساخت‌های فرهنگی در استان داریم، افزود: علی رغم محدودیت‌های اعتباری در کشور به دنبال این هستیم که زیرساخت‌های فرهنگی مناسب در اختیار جامعه هنری استان قرار بگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: از ۱۶ پروژه عمرانی استان سه پروژه عمرانی شامل؛ خانه فرهنگ، آمفی تئاتر گلبانگ و سالن علامه فرزان در بیرجند و بقیه در شهرستان‌های استان قرار دارد.

نبی زاده با بیان اینکه چند پروژه در استان بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که امیدواریم به زودی به بهره برداری برسند، تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها بالغ بر ۱۶۰ میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: پروژه‌های خانه فرهنگ بیرجند، توسعه فضاهای فرهنگی نهبندان، مجتمع فرهنگی هنری سربیشه، سالن آمفی تئاتر خوسف، فاز اول مجتمع فرهنگی هنری بشرویه و پلاتوی طبس بیش از ۶۰ پیشرفت فیزیکی دارند که تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: اعتبارات عمرانی حوزه فرهنگ و ارشاد استان در سال گذشته ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که امسال این اعتبارات با افزایش ۲۴ درصدی به ۶ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان رسیده است.

نبی زاده اظهار کرد: دو پروژه شامل سالن پلاتوی استاد کامیابی در خانه فرهنگ بیرجند و اتاق تمرین شهرستان خوسف تا پایان سال و یا در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه پروژه عمرانی فرهنگ و ارشاد استان تا پایان سال یا در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسند، خاطرنشان کرد: سالن آمفی تئاتر بشرویه در مساحت ۱۲۰۰ مترمربع و با ظرفیت ۴۰۰ نفر و سالن پلاتوی نهبندان در دهه فجر امسال کلنگ زنی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: برای بهسازی و بازسازی سالن گلبانگ حدود ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده که تا دهه فجر به اتمام خواهد رسید.

نبی‌زاده افزود: شهرستان طبس با کمبود فضاهای فرهنگی مواجه است که در همین راستا فاز اول مجتمع فرهنگی هنری طبس در مساحت ۷۰۰ مترمربع تا دهه فجر امسال کلنگ زنی می‌شود و امیدواریم تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه برای پایان کار فاز اول این مجتمع یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: برای آغاز عملیات ساخت سالن علامه فرزان که سال گذشته در آتش سوخت ۲۰۰ میلیون تومان در پایان سال گذشته اختصاص یافت و مبلغ ۲ میلیارد تومان تفاهم نامه در سال جاری برای این پروژه وجود داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون برای ساخت سالن علامه فرزان یک میلیارد و ۵۰۰ تومان اختصاص یافته که از این رقم ۵۰۰ میلیون تومان نقدی بوده و با پیگیری‌های انجام شده ۴۰۰ میلیون تومان دیگر نیز اضافه اعتبار گرفته است.

نبی زاده با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه نیاز به ۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر است، افزود: این سالن به ظرفیت ۶۰۰ نفر خواهد رسید و مجهز به سن گردان، دکور متحرک، سیستم اعلام و اطفاء حریق، اتاق گریم، اتاق تمرین و سرویس‌های دسترسی معلولان خواهد بود.

وی بیان کرد: سینماهای استان بالای ۵۰ سال قدمت دارند که معاون سازمان برنامه و بودجه کشور قول کمک به ساخت سینمای امید در شهرستان‌های فاقد سینمای استان را داده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به خراسان جنوبی از پروژه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان بازدید کرده و قول تامین اعتبار برای برخی از پروژه‌ها را داد.

نبی زاده یادآور شد: سعید نمکی، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور قول اختصاص ۶ میلیارد و ۹۰۰ تومان به پروژه‌های فرهنگی استان را داده که از این رقم ۵ میلیارد تومان برای سالن علامه فرزان بیرجند، ۷۰۰ میلیون تومان برای خانه فرهنگ بیرجند و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری قاین اختصاص پیدا می‌کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از دغدغه‌های شخصی تا حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..