تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آب پرتقال؛ خوب است يا بد؟

آب پرتقال؛ خوب است يا بد؟

خبرگزاري آريا – آب پرتقال و ميوه کامل پرتقال از نظر تغذيه اي تقريبا مشابه هستند، اما برخي تفاوت هاي مهم نيز وجود دارند.
به گزارش خبرگزاري آريا از ايسنا، آب پرتقال يکي از نوشيدني هاي محبوب در سراسر جهان و از ارکان ثابت در وعده غذايي صبحانه بسياري از مردم محسوب مي شود.
آگهي هاي تبليغاتي و شعارهاي بازاريابي آب پرتقال را به عنوان يک نوشيدني طبيعي و سالم معرفي مي کنند.
با اين وجود، برخي دانشمندان و کارشناسان سلامت نگران آسيب ناشي از اين نوشيدني شيرين به سلامت انسان هستند.
بيشتر آب پرتقال هاي تجاري تنها از آب طبيعي و تازه اين ميوه تهيه نشده و طي فرآيندي چند مرحله‌اي و کنترل شده توليد مي‌شوند.
پس از پشت سر گذاشتن اين فرآيند، آب پرتقال تا پيش از بسته بندي نهايي مي تواند در مخازن بزرگ حتي براي يک سال نيز ذخيره شود.
ابتدا، پرتقال ها شسته شده و توسط يک دستگاه زير فشار قرار مي گيرند. پالپ و روغن ها از ميوه جدا مي شوند.
آب پرتقال حرارت داده مي شود تا پاستوريزه شده و آنزيم هاي آن غير فعال و ميکروب هاي موجود از بين بروند زيرا در غير اين صورت مي توانند موجب تخريب و فساد آب پرتقال شوند.
در مرحله بعد، مقداري از اکسيژن موجود در آب پرتقال گرفته مي شود که به کاهش آسيب اکسيداتيو به ويتامين C طي روند ذخيره سازي کمک مي کند. آبميوه اي که بايد به صورت کنسانتره منجمد ذخيره شود، تبخير شده تا بيشتر آب آن از بين برود.
متاسفانه، طي اين فرآيندها ترکيباتي که عطر و رايحه پرتقال را موجب مي شوند نيز از بين مي روند. برخي از آنها بعدا به محصول نهايي اضافه مي شوند.
در نهايت، پيش از بسته بندي، آب پرتقال هايي که در زمان هاي مختلف گرفته شده اند ممکن است ترکيب شوند تا تغييرات در کيفيت به حداقل برسد. پالپ که پردازش بيشتر پس از استخراج از ميوه را پشت سر گذاشته نيز به برخي انواع آب پرتقال افزوده مي شود.
آب پرتقال در برابر ميوه کامل پرتقال
آب پرتقال و ميوه کامل پرتقال از نظر تغذيه اي تقريبا مشابه هستند، اما برخي تفاوت‌هاي مهم نيز وجود دارند. يک وعده آب پرتقال در مقايسه با يک ميوه کامل به طور قابل توجهي از فيبر کمتر و حدود دو برابر کالري و کربوهيدارت بيشتر – عمدتا قند ميوه – برخوردار است.
در ادامه ارزش غذايي يک فنجان (۲۴۰ ميلي ليتر) آب پرتقال با يک پرتقال اندازه متوسط (۱۳۱ گرم) که به عنوان يک وعده حساب مي شوند مقايسه شده است:

همان گونه که مشخص است محتواي تغذيه‌اي ميوه کامل و آب پرتقال مشابه است. هر دو منبع عالي براي ويتامين C هستند که از سلامت سيستم ايمني پشتيباني مي کند و همچنين منبع خوبي براي فولات بوده که به کاهش خطر نقائص تولد هنگام بارداري کمک مي کند.
با اين وجود، مقدار مواد مغذي آب پرتقال اگر طي روند پردازش و ذخيره از بين نروند مي تواند بيشتر نيز باشد.
به عنوان مثال، در يک مطالعه، آب پرتقال خريداري شده از فروشگاه داراي ۱۵ درصد ويتامين C و ۲۷ درصد فولات کمتر نسبت به آب پرتقال تازه خانگي بود.
همچنين، پرتقال و آب پرتقال سرشار از فلاونوئيدها و ديگر ترکيب هاي گياهي مفيد هستند. مقدار برخي از اين ترکيب ها طي فرآيند آبگيري و ذخيره کاهش مي يابد.
نتايج يک مطالعه نشان داد که آب پرتقال پاستوريزه در مقايسه با آب پرتقال غير پاستوريزه، بلافاصله پس از پردازش گرمايي ۲۶ درصد فعاليت آنتي اکسيداني کمتر و پس از گذشت يک ماه از نگهداري ۶۷ درصد فعاليت آنتي اکسيداني کمتر دارد.
آيا برخي انواع سالم‌تر هستند؟
سالم‌ترين و مفيدترين نوع آب پرتقال آن چيزيست که در خانه و از ميوه تازه تهيه مي‌شود، اما شايد اندکي زمان‌بر باشد. از اين رو، افراد بسياري خريد آب پرتقال از فروشگاه ها را مد نظر قرار مي دهند.
ضعيف‌ترين انتخابي که مي توانيد داشته باشيد نوشيدني‌هاي پرتقال طعم‌دار هستند که تنها درصد کمي آبميوه واقعي در آنها وجود داشته و حاوي افزودني هاي مختلف، مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و رنگ خوراکي زرد هستند.
انتخاب سالم‌تر آب پرتقال ۱۰۰ درصد است که مي تواند از کنسانتره آب پرتقال منجمد يا غير منجمد تهيه شده باشد. اين دو گزينه از نظر ارزش غذايي و مزه شبيه به هم هستند.
همچنين، آب پرتقال هايي با کلسيم، ويتامين D و ديگر مواد مغذي افزوده در دسترس هستند. با اين وجود، به واسطه محتواي کالري بالا، شما نبايد اين نوشيدني ها را تنها به خاطر مواد مغذي افزوده شده مصرف کنيد. در عوض، مي توانيد از مکمل هاي غذايي فاقد کالري براي تامين مواد مغذي مورد نياز خود استفاده کنيد.
اگر بر مقدار کالري مصرفي خود نظارت داريد مي توانيد آب پرتقال هايي که ۵۰ درصد کالري کمتر و محتواي قند کمتر نسبت به آب پرتقال عادي دارند را خريداري کنيد.
با اين وجود، اين نوشيدني ها حاوي جايگزين هاي آب و شکر افزوده – چه طبيعي مانند استويا يا مصنوعي مانند سوکرالوز و اسسولفام پتاسيم هستند که شايد بهتر باشد از آنها پرهيز کنيد. در صورت افزوده شدن اين قبيل مواد، در فهرست مواد تشکيل دهنده محصول به آنها اشاره مي شود.
فوايد احتمالي
افراد بسياري در جهان به ميزان کافي در روز ميوه مصرف نمي کنند که دو فنجان (حدود ۵۰۰ ميلي ليتر) در روز براي يک فرد بزرگسال است. آب پرتقال در تمام طول سال در دسترس است و گزينه اي خوب براي تامين سهم ميوه مصرفي روزانه محسوب مي شود.
با اين وجود، کارشناسان همچنان مصرف ميوه کامل به جاي آبميوه را توصيه مي کنند و آب ميوه نبايد بيشتر از نيمي از سهم ميوه مصرفي روزانه شما را تامين کند که به معناي يک فنجان (۲۴۰ ميلي ليتر) در روز براي يک فرد بزرگسال است.
برخي مطالعات فوايد سلامت آب پرتقال براي قلب را بررسي کرده و اين محصول به واسطه محتواي آنتي اکسيداني خود و محافظت در برابر آسيب راديکال هاي آزاد به کلسترول که يک عامل خطر آفرين براي آترواسکلروز يا سخت شدن رگ هاي خوني ممکن است به بهبود شرايط قلب کمک کند.
همچنين ويتامين C موجود در آب پرتقال که به عنوان يک آنتي اکسيدان عمل مي کند مي تواند به تقويت سيستم ايمني بدن کمک کند.
همچنين، اين ماده مغذي در کلاژن سازي نقش دارد، از اين رو، مي تواند به بهبود شرايط پوست و مو کمک کند.
جنبه‌هاي منفي بالقوه
اگرچه مصرف آب پرتقال با برخي فوايد سلامت پيوند خورده است، اما ممکن است برخي جنبه هاي منفي نيز داشته باشد که بيشتر با محتواي کالري و اثر اين نوشيدني بر سطوح قند خون مرتبط هستند.
کالري زياد
آبميوه نسبت به ميوه کامل در ايجاد احساس سيري کارايي کمتري دارد و راحتي در نوشيدن مي تواند خطر مصرف بيش از حد و افزايش وزن را به همراه داشته باشد.
برخي مطالعات نشان داده اند که نوشيدني هاي پر کالري، مانند آب پرتقال، لزوما به معناي آن نيست که ميزان غذاي کمتري مصرف مي شود و حتي ممکن است کالري بيشتر نسبت به يک ميوه کامل را دريافت کنيد.
برخي مطالعات مشاهده اي ارتباط بين مصرف يک فنجان (۲۴۰ ميلي ليتر) آب پرتقال ۱۰۰ درصد و افزايش وزن به ميزان ۰٫۵ تا ۰٫۷۵ پوند (۰٫۲ تا ۰٫۳ کيلوگرم) را نشان داده اند.
همچنين، مصرف دو فنجان آب پرتقال (حدود ۵۰۰ ميلي ليتر) آب پرتقال در وعده غذايي صبحانه، کاهش چربي سوزي بدن پس از وعده هاي غذايي به ميزان ۳۰ درصد در مقايسه با نوشيدن آب را نشان داده است. اين شرايط مي تواند تا حدودي با اين حقيقت که نوشيدني هاي شيرين توليد چربي در کبد را تحريک مي کنند، مرتبط باشد.
آب پرتقال و نوشيدني هاي شيرين ديگر مي توانند دريافت کالري اضافه و همچنين پوسيدگي دندان را موجب شوند. رقيق کردن آب پرتقال لزوما خطرات اين نوشيدني براي دندان ها را کاهش نمي دهد، اگرچه در کاهش کالري دريافتي موثر است.
افزايش قند خون
آب پرتقال مي تواند قند خون انسان را بيشتر از يک پرتقال کامل افزايش دهد. بار گليسمي که چگونگي تاثيرگذاري کيفيت و کميت کربوهيدارت هاي غذا بر سطوح قند خون را اندازه گيري مي کند، براي ميوه کامل پرتقال بين ۳ تا ۶ و براي آب پرتقال بين ۱۰ تا ۱۵ است.
هرچه بار گليسمي بيشتر باشد، احتمال اين که غذا مصرفي موجب افزايش قند خون شود، بيشتر است.
براي غلبه بر برخي جنبه هاي منفي آب پرتقال، دانشمندان فوايد افزودن گوشت ميوه به آب پرتقال را بررسي کرده اند. مطالعات اوليه روي سوژه هاي انساني نشان داده اند که افزودن گوشت ميوه ممکن است اثر اين نوشيدني بر قند خون را کاهش داده و احساس سيري را نيز بهبود ببخشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آب پرتقال؛ خوب است يا بد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..