تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»

وبسایت عجیبترین: «world press photo» یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است که دفترش در آمستردام هلند قرار دارد و از سال ۱۹۵۵، هر ساله بهترین عکس‌های خبری را انتخاب می‌کند. هدف این تشکیلات از این کار ترغیب کردن رعایت استاندارد‌های حرفه‌ای در زمینه فتو ژورنالیسم و تشویق مبادله آزاد و بدون محدودیت اطلاعات است.

در واقع ورلد پرس فوتو بزرگ‌ترین و با اعتبارترین رقابت عکس خبری را در سطح جهان اداره می‌کند. در این پست به معرفی بهترین عکس‌های خبری نیم قرن اخیر که از سوی این سازمان انتخاب شده، می‌پردازیم. این عکس‌ها همگی از سال ۱۹۵۵ تا ۲۰۰۶ منتشر شده‌اند. مرور این عکس‌ها، متأسفانه چهره زشت و آمیخته با فقر و جهل و غرور و تعصب دنیا را پدیدار می‌کند.


هشدار: بعضی از عکس‌ها حاوی صحنه‌های دلخراش هستند.


بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: می ۱۹۵۵
محل: چچن
عکاس: lucian perkins / the washington post
توضیح: پسر جوان در حال انتقال به اردوگاه آوارگان در جریان مناقشه بین نیرو‌های جدایی‌طلب چچن و ارتش روسیه. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۲۸ آگوست ۱۹۵۵
محل: دانمارک
عکاس: mogens von haven
توضیح: زمین خوردن یک شرکت‌کننده در مسابقه موتورسواری بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۱۹۵۶
محل: آلمان غربی
عکاس: pirath helmut
توضیح: یک سرباز آلمانی بعد از طی دوره اسارت در روسیه به میهنش بازگشته و با دختر ۱۲ ساله‌اش که از یک سالگی او را ندیده، ملاقات می‌کند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۴ سپتامبر ۱۹۵۶
محل: شارلوت، کارولینای شمالی
عکاس: douglas martin / ap
توضیح: دروتی کانتس، یکی از نخستین دانش‌آموزان سیاه‌پوستی است که توانسته وارد دبیرستانی شود که پیش از آن صرفاً سفیدپوستان را پذیرش می‌کرد. رفتار سفیدپوستان باعث شد که والدین دروتی تنها بعد از ۴ روز وی را از دبیرستان خارج کنند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: سپتامبر ۱۹۵۸
محل: پراگ، چک‌اسلواکی
عکاس: stanislav tereba / vecemik praha
توضیح: مسابقه فوتبال بین پراگ و براتیسلاوا بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۱۲ اکتبر ۱۹۶۰
محل: توکیو، ژاپن
عکاس: yasushi nagao / mainichi shimbun
توضیح: یک دانشجوی جناح راست، رهبر سوسیالیست‌ها inejiro asanuma را ترور می‌کند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۴ ژوئن ۱۹۶۲
محل: ونزوئلا
عکاس: hector rondon lovera / diario la republica
توضیح: سربازی که مورد اصابت گلوله یک تک‌تیرانداز قرار گرفته در آغوش یک افسر نیروی دریایی. عکاس این عکس را در حالت درازکش برای پرهیز از اصابت گلوله تک‌تیرانداز به خودش گرفته است. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۱۱ ژوئن ۱۹۶۳
محل: سایگون، ویتنام جنوبی
عکاس: malcolm w. browne / ap
توضیح: یک بودائی در اعتراض به آزار و اذیت پیروان مذاهب به وسیله دولت ویتنام جنوبی خودسوزی کرده است. این عکس تأثیرگذار باعث شد، رئیس جمهور کندی حمایت از دولت ویتنام جنوبی را متوقف کند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: آوریل ۱۹۶۴
محل: قبرس
عکاس: donald mccullin / for the observer, quick, life, great britain
توضیح: یک زن ترک به عزای شوهرش نشسته که در جنگ داخلی بین ترک‌ها و یونانی‌ها در جزیره قبرس کشته شده است. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: سپتامبر ۱۹۶۵
محل: ویتنام جنوبی
عکاس: kyoichi sawada / united press international
توضیح: یک مادر و فرزندانش برای فرار از بمباران آمریکایی‌ها از عرض رودخانه عبور می‌کنند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۲۴ فوریه ۱۹۶۶
محل: ویتنام جنوبی
عکاس: kyoichi sawada / united press international
توضیح: سربازان آمریکایی جسد یک ویت‌کنگ را روی زمین می‌کشند. عکاس ژاپنی این عکس، در سال ۱۹۷۰ در مأموریتی در کلمبیا کشته شد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: می ۱۹۶۷
محل: ویتنام جنوبی
عکاس: co rentmeester / life
توضیح: فرمانده یک تانک m۴۸ آمریکایی، عکاس هلندی این عکس را در حالی که روی کف داغ تانک خوابیده بود، گرفت. وی تنها عکاس هلندی بود که برنده بهترین عکس خبری سال شد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: اول فوریه ۱۹۶۸
محل: سایگون، ویتنام جنوبی
عکاس: eddie adams / ap
توضیح: پلیس ملی ویتنام جنوبی، یک ویت کنگ را اعدام می‌کند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: می ۱۹۶۹
محل: لاندوندری، ایرلند شمالی
عکاس: hanns-jorg anders / stern
توضیح: یک کاتولیک جوان در زمان درگیری با نیرو‌های بریتانیایی. عکاس آلمانی این عکس، هانس جورج آندرس، بعد از یک شب درگیری خیابانی در ایرلند و در شرایطی که پلیس گاز اشک آور شلیک کرده بود، پسر جوانی را دید که ماسک ضد گاز بر سر داشت و روبروی دیواری ایستاده که روی آن نوشته شده:"ما صلح می‌خواهیم"، قبل از اینکه گاز اشک‌آور خود عکاس را درگیر کند، وی فرصت پیدا کرد، دو عکس از این پسر بگیرد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۲۹ دسامبر ۱۹۷۱
محل: آلمان غربی
عکاس: wolfgang peter geller
توضیح: تیراندازی بین پلیس و دزدان بانک بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳
محل: سانتیاگو، شیلی
عکاس: anonymous / new york times
توضیح: سالوادور آلنده، رئیس جمهور شیلی لحظاتی قبل از مرگ در جریان کودتای پینوشه، عکاس این عکس ناشناس است و نیویورک تایمز این عکس را از منبعی که بر ناشناس ماندنش اصرار داشت، به دست آورد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: جولای ۱۹۷۴
محل: نیجر
عکاس: ovie carter / chicago tribune
توضیح: یک قربانی خشکسالی بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۲۹ جولای ۱۹۷۵
محل: بوستون، آمریکا
عکاس: stanley forman / boston herald
توضیح: یک زن و یک دختر خودشان را از یک ساختمان در حال اشتعال به پایین پرت می‌کنند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ژانویه ۱۹۷۶
محل: بیروت، لبنان
عکاس: francoise demulder / gamma
توضیح: آوارگان فلسطینی. عکاس این عکس «françoise demulder» نخستین زنی است که توانست جایزه "بهترین عکس خبری سال" را تصاحب کند. وی در شرایطی برنده شد که این جایزه بیستمین سالگرد خود را تجربه می‌کرد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: آگوست ۱۹۷۷
محل: آفریقای جنوبی
عکاس: lesley hammond / the argus
توضیح: پلس در خارج کیپ تاون به سوی شرکت‌کنندگان در یک تظاهرات نشسته که برای اعتراض به ویرانی خانه‌هایشان تجمع کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک می‌کند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۲۶ مارس ۱۹۷۸
محل: توکیو، ژاپن
عکاس: sadayuki mikami / ap
توضیح: تظاهراتی علیه ساخت یک فرودگاه در ژاپن بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: نوامبر ۱۹۷۹
محل: تایلند
عکاس: david burnett / contact press images
توضیح: اردوگاه آوارگان، یک زن کامبوجی در حالی که فرزندش را در آغوش گرفته است، منتظر توزیع غذا است. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: آوریل ۱۹۸۰
محل: اوگاندا
عکاس: mike wells, great britain
توضیح: یک پسر دچار سوء تغذیه شدید. عکاس این عکس وقتی که فهمید همان مؤسسه‌ای که از انتشار این عکس به مدت ۵ ماه خودداری کرده است، عکس را وارد رقابت عکاسی کرده، بسیار ناراحت شد. وقتی عکس برنده جایزه "بهترین عکس خبری سال" شد، عکاس بسیار برآشفت، چون مخالف برنده شدن در رقابت‌های عکاسی از راه انتشار عکس افراد گرسنه و در حال مرگ بود. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۲۳ فوریه ۱۹۸۱
محل: مادرید، اسپانیا
عکاس: manuel perez barriopedro / efe
توضیح: پلیس نظامی، پارلمان اسپانیا را تصرف کرده است. عکاس از بیم توقیف عکس‌ها، نگاتیو‌ها را در کفشش قرار داد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲
محل: بیروت، لبنان
عکاس: robin moyer / black star for time magazine
توضیح: کشتار فلسطینی‌های اردوگاه آوارگان به وسیله فالانژ‌های مسیحی. در حالی که سربازان اسرائیلی مشغول تعریف کردن لطیفه برای هم بودند، عکاس این عکس برای ساعت‌ها از جسد‌های سوخته عکس می‌گرفت. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۳۰ اکتبر ۱۹۸۳
محل: شرق ترکیه
عکاس: mustafa bozdemir / hurriyet gazetesi
توضیح: بعد از یک زلزله، زنی جسد ۵ فرزندش را پیدا کرده است. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: دسامبر ۱۹۸۴
محل: بوپال، هند
عکاس: pablo bartholomew / gamma
توضیح: جسد کودکی که بعد از نشت گاز سمی از یک کارخانه صنعتی فوت کرده. این عکس، نماد حرص و آز جهان صنعتی شد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۱۶ نوامبر ۱۹۸۵
محل: کلمبیا
عکاس: frank fournier / contact press images
توضیح: یک دختر ۱۲ ساله بعد از وقوع آشتشفشان در میان خار و خاشاک به دام افتاده است، بعد از ۶۰ ساعت وی هوشیاری خود را از دست داد و فوت کرد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: سپتامبر ۱۹۸۶
محل: سان‌فرانسیسکو، آمریکا
عکاس: alon reininger / contact press images
توضیح: ضایعات پوستی یک مبتلا به ایدز. این ضایعات پوستی نشان دهنده کاپوسی سارکوما هستند. در شرایطی که مجلات چندان تمایل نداشتند به اپیدمی ایدز بپردازند، عکاس این عکس با انتشار این عکس، بار دیگر باعث مطرح شدن نام این بیماری در جامعه شد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: ۱۸ دسامبر ۱۹۸۷
محل: کره جنوبی
عکاس: anthony suau / black star
توضیح: تقابل مادری با پلیش ضد شورش بعد از دستگیری پسرش. این عکس در جریان تظاهراتی که برای اعتراض به تقلب در انتخابات برگزار شده بود، گرفته شد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «world press photo»
تاریخ: دسامبر ۱۹۸۸
محل: شوروی
عکاس: david turnley / black star / detroit free press
توضیح: زلزله ارمنستان

بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ۴ ژوئن ۱۹۸۹
محل: بیجینگ، چین
عکاس: charlie cole / newsweek
توضیح: یکی از مشهورترین عکس‌های جهان. مرد تانک‌ها یا شورشی ناشناس، لقبی است که رسانه‌ها به یک فرد ناشناس چینی داده‌اند که در جریان اعتراضات ۱۹۸۹ میدان تیانانمن با ایستادن در جلوی ستونی از تانک‌های ضدشورش تی ۵۹ چینی، جلوی پیشروی آن‌ها را گرفت.
عکس او یک روز بعد از سرکوب خشونت‌آمیز گردهمایی دانشجویان چینی گرفته شد. این فرد ناشناس که کیسه‌های پلاستیک در دست داشت و در حال عبور از خیابان بود یک‌باره جلوی صف تانک‌ها ایستاد و مانع پیشروی آن‌ها شد. با تغییر مسیر تانک‌ها او نیز جای خود را عوض کرد و پس از سد راه تانک‌ها از تانک اولی بالا رفت و چیز‌هایی را به سرنشینان آن‌ها فریاد زد.

بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ۲۸ ژانویه ۱۹۹۰
محل: کوزوو، یوگسلاوی
عکاس: georges merillon / gamma
توضیح: عزاداری برای مردی که در جریان تظاهرات برای اعتراض به لغو خودمختاری کوزوو کشته شده است. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: فوریه ۱۹۹۱
محل: عراق
عکاس: david turnley / black star / detroit free press
توضیح: گروهبان آمریکایی به خاطر مرگ یک سرباز در آخرین روز جنگ که ظاهراً بهترین دوستش بوده و اشتباهاً مورد هدف خودی قرار گرفته است، می‌گرید. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: نوامبر ۱۹۹۲
محل: باردرا، سومالی
عکاس: james nachtwey / magnum photos
توضیح: مادری فرزندش را آماده خاک‌سپاری می‌کند. کودک به خاطر قحطی فوت کرده است. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: مارس ۱۹۹۳
محل: منطقه فلسطینیان، غزه
عکاس: larry towell / magnum photos
توضیح: فلسطینیان بچه‌های خود را با اسلحه پرورش می‌دهند، تا در مقابل سرباز‌های اسرائیلی بایستند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ژوئن ۱۹۹۴
محل: رواندا
عکاس: james nachtwey / magnum photos for time magazine
توضیح: چهره مردی از قبیله هوتو که از سوی هم قبیله‌ای‌هایش به خاطر ظن به همکاری با قوم توتسی شکنجه شده است. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ۱۹۹۶
محل: کویتو، آنگولا
عکاس: francesco zizola / agenzia contrasto
توضیح: قربانیان آتش سوزی در کویتو ناشی از جنگ داخلی. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۷
محل: الجزیره، الجزایر
عکاس: hocine / afp
توضیح: یک زن در خارج بیمارستانی که مجروحان و کشته‌شدگان قتل عام بنت‌الله به آن منتقل می‌شوند، در حال شیون است. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»

تاریخ: ۶ نوامبر ۱۹۹۸
محل: کوزوو، یوگسلاوی
عکاس: dayna smith / the washington post
توضیح: بیوه یک سرباز ارتش آزادی‌بخش کوزوو در مراسم تشییع جنازه شوهرش.

بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: آوریل ۱۹۹۹
محل: آلبانی
عکاس: bjorn larsen / berlingske tidende
توضیح: یک مرد آلبانیایی در حال قدم زدن در خیابانی در kukës آلبانی که در آن خشونت‌های نژادی شیوع زیادی دارد. عکاس موفق نشد با این مرد حرف بزند. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ۲۰۰۰
محل: تگزاس، آمریکا
عکاس: lara jo regan / for life
توضیح: مادر مهاجران مکزیکی در حال درست کردن غذا. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ژوئن ۲۰۰۱
محل: پاکستان
عکاس: erik refner / to berlingske tidende
توضیح: جسد یک پسربچه آواره افغان آماده خاک‌سپاری می‌شود. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ۲۳ ژوئن ۲۰۰۲
محل: قزوین، ایران
عکاس: eric grigorian / polaris images, the armenija
توضیح: پسربچه‌ای که پدرش در اثر زلزله مدفون شده. او شلوار پدرش را در دست گرفته. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ۳۱ مارس ۲۰۰۳
محل: نجف، عراق
عکاس: jean-marc bouju / ap
توضیح: یک زندانی جنگ عراق، فرزندش را دلداری می‌دهد. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴
محل: تامیل‌نادو، هند
عکاس: arko datta / reuters
توضیح: زنی در ماتم نزدیکان کشته شده‌اش در سونامی. بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»
تاریخ: اول آگوست ۲۰۰۵
محل: نیجر
عکاس: finbarr o'reilly / reuters
توضیح: مادر و فرزندش در یک مرکز اورژانس توزیع غذا



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهترین عکس‌های خبری نیم قرن گذشته به انتخاب «World Press Photo»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..