تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بی اعتنایی برخی مسئولین در بهره برداری دیرهنگام قطارشهری کرج

به گزارش خبرآنلاین؛ احمدرضا محسنی – مدیر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج در مشاور کارفرما با اشاره به اینکه در سال ۸۲، ۱۰۳ کیلومتر در قالب ۶ خط به تصویب رسید گفت: این تصمیم گیری بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت و براساس مطالعات درست و کارشناسی شده، صورت نگرفته بود.

وی عنوان کرد: سال گذشته با مشورت کارشناسان خبره و براساس نتایج مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرج، به این جمع بندی رسیده شد که این شهر نهایتا  تا افق ۱۴۲۰ به ۵۰ الی ۵۵ کیلومتر مسیر مترو به عنوان یک روش حمل و نقل در کنار سایر سیستم ها نیاز دارد.

محسنی ضمن بیان اینکه با مطالعات گسترده و توجه به نحوه تخصیص منابع مالی، خط دو قطار شهری کرج به ۲ فاز تقسیم شده است، تصریح کرد: فاز اول از میدان دانشگاه تا پایانه شهید سلطانی و فاز دوم از سرحدآباد تا ملارد را شامل می شود.

محسنی اضافه کرد: در کشورهای پیشرفته برای احداث خطوط و ایستگاه های مترو توجیه اقتصادی و اصل فایده-هزینه را در نظر می گیرند و متناسب با خروجی، عملیات عمرانی و اجرایی آن صورت می گیرد در غیر این صورت سایر سیستم های حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، بی آر تی و ... را متناسب با تقاضای سفر مردم توسعه می دهند.

مدیر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با اشاره به اینکه مشترکا با امضای استانداران تهران و البرز به ریاست محترم جمهوری پیشنهاد داده ایم تا خط ۶ متروی تهران به خط ۲ متروی کرج متصل شود، افزود؛ این امر باعث ایجاد جاذبه برای مردم هر دو شهر به استفاده از مترو و خلوت شدن خط فعلی مابین تهران و کرج یعنی خط ۵ متروی  تهران - کرج می­شود به این ترتیب که ابتدای مسیر از ایستگاه k (بوستان جهان) در خط ۲ کرج به ایستگاه شهر زیبای تهران در خط ۶ تهران اتصال پیدا کند. یادآوری کنم این در حد یک پیشنهاد است و طبق پیش بینی و مطالعات اولیه انجام شده، طول حدودی این مسیر ۳۰ کیلومتر است و بیشتر به صورت زیرزمینی اجرا خواهد شد و در صورت بهره برداری، شاهد این هستیم که از مرکز شهر کرج حدودا با صرف زمان ۲۰ دقیقه به مرکز تهران می رسیم و بدین ترتیب این پروژه باعث کاهش استفاده مردم از خودروهای تک سرنشین شده و همچنین کمک شایانی به کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد نمود.

عدم پیگیری تامین منابع مالی پروژه از سوی مراجع ذیربط

محسنی با گلایه از برخی مسولین استان البرز، اظهار کرد: از ابتدای شروع به کار این پروژه تاکنون، اراده ای برای ساخت و تکمیل این پروژه مترو نبوده است. مدیران سابق ارشد استانی و شهری و همچنین نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر، کمک شایسته ای متناسب با نام و اعتبار مترو در جهت پیشبرد پروژه به لحاظ تامین مالی ننموده و برای پیگیری بودجه مصوب سفر استانی رییس جمهور و انتشار اوراق مشارکت، اقدام خاصی انجام نداده­اند و برای ما جای سوال است که چرا برای پیگیری بودجه مترو به عنوان ابر پروژه استان البرز که مردم طبقه متوسط به پائین قرار است از آن بهره ببرند، این امر صورت نمی گیرد.

مدیر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج با بیان اینکه متاسفانه نگاه دوگانه  به ۲ پروژه (مترو و بزرگراه شمالی) باعث شده یک پروژه در روال عادی انجام شود و دیگری کوچکترین قدمی برای آن برداشته نشود و این نشان می دهد که مترو کرج ، مهجور است.

به گفته محسنی برای مترو شهر مشهد که پس از پروژه مترو کرج شروع به کار کرده است، کل مسولین شهر برای ساخت آن بسیج شدند از جمله اعضای شورای شهر، نمایندگان، شهرداران، استانداری و ... که خط ۱ و ۲ افتتاح شد و در حال حاضر خط ۳ در حال ساخت است و علل موفقیت آن به پیگیری ها و تلاشهای مستمر نمایندگان و استانداران باز می­گردد. همچنین در یک نمونه دیگر؛ نماینده رشت با پیگیری مستمرش برای تراموای شهری ، ضمن تصویب طرح، ۳۰% بودجه پروژه را قبل از شروع از دکتر نوبخت (رییس سازمان برنامه و بودجه) گرفت و تا الان پیشرفت چشمگیری داشته اند.

وی دلیل اصلی عقب افتادگی پروژه مترو کرج را عدم تامین و کمبود منابع مالی از سوی دستگاه­های ذیربط دانست و از نمایندگان درخواست پیگیری مصوبات سفر استانی رییس جمهور و انتشار اوراق مشارکت را داشت.

محسنی با اشاره به فایناس (تسهیلات مالی خارجی) گفت: برای تامین مالی و تجهیزات از تاریخ ۰۱/۰۸/۹۶ در حال پیگیری فایناس بودیم که با توجه به سابقه شرکت چینی سیتیک در حال عقد موافقت نامه ای به مبلغ ۲ میلیارد یوان هستیم که قطعی بودن آن به شرایط کشور به خصوص کشور چین بستگی دارد و برای تحقق آن وزارت امور خارجه، نمایندگان استان، استاندار، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی باید پیگیری لازم را انجام دهند. اگر این تعهد صورت بگیرد برای تامین تجهیزات به مشکلی بر نمی خوریم که نتیجه آن پیشرفت پروژه است.

وی اضافه کرد: برای پیش بینی مالی پروژه و براساس شرایط کشور طرحی نوشتیم که به شرح زیر می باشد.

۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به وزارت کشور پیشنهاد داده شد که ۲۵۰ میلیارد تومان با توجه به سابقه عمرانی پروژه کرج، تقلیل یافت.

تصویب تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری کرج توسط شورای شهر اسلامی کرج که تاکنون از این محل، بودجه ای به این پروژه تخصیص نیافته است و این برای اولین بار در حال انجام است.

انجام مقدمات واگذاری حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر املاک شهرداری

پیگیری تخصیص ۱۸۶ میلیارد تومان اعتبار سفر استانی ریاست محترم جمهور

انجام مقدمات فایناس از طریق شرکت چینی سیتیک چین (ابتدا بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل انتخاب شد که پس از مدتی، بانک رفاه کارگران جایگزین آن شد)

محسنی خاطرنشان کرد: پیشرفت فاز ۱ خط ۲ قطار شهری ۰۸/۳۳% (کارهای عمرانی ۶۷/۴۵% و تجهیزات ۱۲/۷%)  که برای راه اندازی (۴۵ متری گلشهر تا بوستان جهان) به حدود ۳۶ میلیون یورو برای خرید تجهیزات نیاز داریم و اگر اوراق مشارکت تحقق پیدا کند پیشرفت چمشگیری در پروژه خواهیم داشت.

وی درباره بودجه های تخصیص داده شده دولت و اوراق مشارکت، گفت: این بودجه ها  در حساب خزانه نگهداری و براساس صورت وضعیت مالی پیمانکار، به حساب سازمان حمل و نقل ریلی واریز می شود.

افزایش ۲۵ درصدی بودجه مترو کرج در سال ۹۸

وی با بیان یک خبر خوش برای متروی کرج گفت: با پیگیری های شهردار جدید کرج آقای دکتر کمالی­زاده و آقایان خلیلی اردکانی و رسولی ( اعضای شورای شهر کرج) و همچنین علی اصغر صلواتی، رئیس توانمند سازمان حمل و نقل ریلی و نیز حوزه عمرانی استانداری و سازمان برنامه استان ، در ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، برای سال ۹۸ بودجه قطار شهری کرج ۲۵درصد افزایش پیدا کرده است.

محسنی اظهار کرد: اگر رویکردها در تخصیص بودجه تغییری نکند حتی تا ۱۰ سال دیگر هیچ ایستگاهی افتتاح نخواهد شد زیرا برای هر یک درصد پیشرفت پروژه به ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم بنابراین باید با جدیت پیگیر منابع مالی باشند.

وی اضافه کرد: یک مسئله خیلی تاسف بار، در سال ۹۴ انتشار اوراق مشارکت بابت مترو کلانشهرها مجوعاً ۸۵۳۰ میلیارد تومان بوده که سهم تهران ۳۰۰۰، مشهد ۲۲۰۰، اصفهان ۱۲۰۰، قم ۶۳۰، شیراز ۷۰۰، تبریز ۴۰۰، اهواز ۳۰۰ و کرج ۱۰۰ که مقایسه این ارقام نشان دهنده کم کاری ­های صورت گرفته است. ضمناً این اوراق برای سال ۹۴ است که فقط یک بار برای کرج منتشر شده در حالی که برای برخی از این کلانشهرها چندین بار منتشر شده است.

محسنی درادامه گزارشی از آغاز و پیشرفت عملیات عمرانی در ایستگاه های این پروژه پس از تعطیلی چند ساله و از ابتدای زمان تصدی اعضای شورای اسلامی شهر پنجم، ارائه داد و گفت : ایستگاه بلوار آزادی ۶۷ درصد، ایستگاه چهل و پنج متری گلشهر ۷۲ درصد؛ ایستگاه میانجاده ۶۵ درصد؛ ایستگاه دهقان ویلا ۶۱ درصد؛ ایستگاه سه راه گوهردشت ۶۳ درصد؛ ایستگاه میدان شهید آجرلو ۶۳ درصد و ایستگاه جهانشهر ۶۳ درصد، پیشرفت داشته و کل سازه تونل تقریبا به اتمام رسیده­است .

مدیر پروژه خط ۲ قطار شهری کرج در پایان تاکید کرد: از سال پیش تمام مسولان رده بالای شهر کرج یک صدا و با تمام قوا مقدمات راه اندازی و بهره برداری هرچه سریع تر پروژه مترو را فراهم نموده اند تا علاوه بر خدمت به مردم شریف از هدر رفتن ظرفیت های استان، جلوگیری کنند چرا که توان فنی و مهندسی بومی در این سالها اثبات نموده است که مهندسین ایرانی به راحتی ، توان ساخت پروژه های پیچیده مترویی را دارند و این مساله را در سایر کلانشهرها به اثبات رسانیده ­اند.

۴۶




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بی اعتنایی برخی مسئولین در بهره برداری دیرهنگام قطارشهری کرج»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..