تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بخور و نخورهاي سرماخوردگي

بخور و نخورهاي سرماخوردگي

خبرگزاري آريا – کاهش اشتها و تمايل نداستن به مصرف غذاهاي جامد و جويديني، از مهم‌ترين مشکلات تغذيه‌اي ميان افرادي است که سرما مي‌خورند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از هفته نامه سلامت، بدن افراد سرما خورده براي مبارزه با عوامل ويروسي و عفوني به ويتامين‌ها، املاح، آنتي‌اکسيدان‌ها و درشت‌مغذي‌هاي کافي نياز دارد.از اين رو، توصيه مي‌شود غذاهاي مايع، مغذي و سبکي مانند سوپ مرغ، حتما در برنامه غذايي اين بيماران قرار بگيرند. اگر سوپ مرغ حاوي گوشت سينه مرغ، هويج، گوجه‌فرنگي، جعفري، سيب‌زميني،‌ رشته‌فرنگي يا بلغور گندم باشد، علاوه بر حفظ تعادل آب و الکتروليت‌هاي بدن بيمار،‌ مي‌تواند انرژي، پروتئين، ويتامين‌ها و املاح مورد نياز بدن او را هم فراهم کند. مصرف سوپ مرغ گرم در دوران سرماخوردگي به آرام شدن درد گلو و باز شدن مخاط بيني هم کمک خواهد کرد.
آنتي‌اکسيدان‌هاي فراوان موجود در اين سوپ باعث کاهش التهاب در بدن بيمار هم خواهند شد. در ادامه اين مطلب و به بهانه شروع فصل سرماخوردگي‌هاي مکرر،‌ نگاهي به مهم‌ترين توصيه‌هاي غذايي براي افراد مبتلا به سرماخوردگي مي‌اندازيم.
۱٫ آب گوشت غني‌شده بخوريد
يکي از ‌ترکيبات غذايي بسيار مغذي براي افراد سرماخورده، آب انواع گوشت سفيد يا قرمز است. براي تهيه اين خوراک مي‌توانيد حدود ۱۰۰ گرم از نوعي گوشت همراه استخوان آن را به مدت حداقل ۴ ساعت با حدود ۳ ليوان آب بجوشانيد. اجازه بدهيد آب گوشت به قدري بجوشد تا به يک ليوان برسد و تمام عصاره گوشت و استخوان وارد آن شود. سپس آن را صاف کرده و با ۲ قاشق غذاخوري آبليموي تازه و يک قاشق غذاخوري جعفري ساطوري‌شده، غني کنيد. اين آب گوشت غني‌شده مي‌تواند وعده يا ميان‌وعده‌اي سبک براي بيمار شما باشد. آب گوشت غني‌شده حاوي کلسيم، فولات، منيزيم، فسفر و ويتامين C فراواني است که هم مي‌تواند ضعف عضلات بيمار را بهبود ببخشد و هم قدرت سيستم دفاعي بدنش را براي مبارزه سريع‌تر و بهتر با بيماري فراهم کند. علاوه بر اين، نوشيدن آب گوشت غني‌شده به صورت گرم، بازکننده طبيعي راه‌هاي هوايي در بدن بيماران مبتلا به سرماخوردگي هم محسوب مي‌شود.
۲٫ از سير غافل نشويد
سير، جزو سبزيجات ضدباکتري، ضدويروس و ضدقارچ است. مصرف اين ‌ترکيب مغذي در طول دوران سرماخوردگي، سيستم ايمني بدن را تقويت و دوره درمان را کوتاه‌تر مي‌کند. نتايج تحقيقات نشان مي‌دهند بيماران مبتلا به سرماخوردگي که به صورت منظم سير مصرف مي‌کنند، ۳ تا ۴ روز زودتر از کساني که علاقه‌اي به خوردن سير ندارند، درمان مي‌شوند. از اين رو، بهتر است حتما سير را به سوپ افراد سرماخورده اضافه کنيد و مطمئن باشيد با چکاندن چند قطره آبليموي تازه در سوپ آنها، ‌طعم احتمالي سير را پوشش خواهيد داد.
۳٫‌ترکيب چاي و زنجبيل بنوشيد
مصرف چاي گرم و کمرنگ در طول دوران سرماخوردگي به نرم و خارج شدن مخاط بيني کمک مي‌کند و تنفس بيمار را بهبود مي‌بخشد. از طرف ديگر، مصرف چاي در طول دوران سرماخوردگي به کاهش احتمال رشد باکتري‌ها در گلو کمک مي‌کند و احتمال تنفس همراه با سوزش گلو را در بيمار، پايين مي‌آورد.
زنجبيل هم به‌عنوان يک ‌ترکيب ضدالتهاب مي‌تواند به کاهش عوارض گوارشي ناشي از سرماخوردگي مانند کاهش اشتها يا حالت تهوع کمک کند. با اين حساب، ‌توصيه مي‌شود حدود ۴۵ تا ۵۰ دقيقه پس از صرف وعده‌هاي اصلي غذايي در دوران سرماخوردگي، يک ليوان چاي کمرنگ و گرم که دو برش زنجبيل در آن انداخته شده، مصرف کنيد.
۴٫ عسل را فراموش نکنيد
عسل، جزو مواد غذايي ضدباکتري است که مصرف آن به بهبود عملکرد سيستم دفاعي بدن در طول دوران سرماخوردگي منجر مي‌شود. عسل از دوران گذشته تاکنون درمان‌کننده عالي براي زخم‌ها هم محسوب مي‌شده و خوردن آن در دوران سرماخوردگي به التيام زودتر زخم‌هاي احتمالي موجود در ديواره گلو کمک مي‌کند. مصرف عسل در کودکان بالاي ۲ سال و افراد بزرگسالي که سرماخورده‌اند،‌ باعث کاهش سرفه‌هاي ناشي از خشک شدن گلو هم خواهد شد. اگر نمي‌توانيد عسل را به تنهايي ميل کنيد، آن را در آب ولرم حل کنيد و آن را بنوشيد.
۵٫ دور قند و شيريني خط بکشيد
هرچند ممکن است افراد مبتلا به سرماخوردگي به دليل کاهش اشتها،‌ به خوردن انواع شيريني‌هاي حاوي شکر يا خود قند و شکر تمايل پيدا کنند، بهتر است بدانيد مصرف قند و شيريني در طول دوران سرماخوردگي، علاوه بر افزايش التهاب در بدن، باعث کاهش توانايي گلبول‌هاي سفيد براي مبارزه با ويروس‌ها و باکتري‌ها مي‌شود. از اين رو، بايد در اين دوران دور انواع قند، شکلات،‌ شيريني، شکر، پاستيل، آبنبات و… را خط بکشيد و در صورت تمايل، شکلات بالاي ۷۰ درصد ميل کنيد.
۶٫ از غذاهاي چرب بپرهيزيد
غذاهاي چرب، سرخ‌کردني، فست‌فودها و غذاهاي آماده (حتي سوپ‌هاي حاضري)، حاوي مقادير بالايي از سديم، چربي، قند و مواد نگهدارنده هستند که تمامي اين موارد به افزايش التهاب در بدن،‌ کاهش قدرت سيستم دفاعي در مبارزه با عوامل بيماري‌زا و طولاني‌تر شدن دوره درمان منجر مي‌شوند. چربي موجود در اين غذاها، به شدت زخم‌هاي گلو را تحريک مي‌کند، چگالي ميکروب‌هاي موجود در گلو را بالا مي‌برد و درنهايت، باعث تشديد گلودرد، ‌گرفتگي صدا و سختي تنفس خواهدشد.
۷٫ آب پرتقال ننوشيد!
بسياري از ما شنيده‌ايم که آب پرتقال براي سرماخوردگي خوب است اما نتايج تحقيقات جديد نشان مي‌دهند مصرف پرتقال و آب پرتقال به دليل ويتامين C بالايي که دارد، براي افزايش قدرت سيستم دفاعي بدن و پيشگيري از سرماخوردگي مفيد است. اين در حالي است که حالت اسيدي آب پرتقال باعث ايجاد ناراحتي‌هاي گوارشي در طول سرماخوردگي مي‌شود و حتي مي‌تواند تحريک گلويي که در اثر سرفه‌هاي خشک زخم شده را هم در پي داشته باشد. بنابراين، بهتر است در طول سرماخوردگي به جاي آب پرتقال، آب ليموشيرين بنوشيد تا کمتر دچار عوارض مصرف اين نوشيدني اسيدي شويد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بخور و نخورهاي سرماخوردگي»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..