تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خواص و عوارض پاپايا براي سلامت

خواص و عوارض پاپايا براي سلامت

خبرگزاري آريا – پاپايا به رغم فوايد غذايي و پزشکي بي‌شماري که واقعاً وجود دارد و درباره آن در تبليغات خواهد آمد، آگاهي از عوارض مصرف بيش از حد اين ميوه به‌خصوص ميوه‌هاي سبز و نارس آن بسيار حياتي است و بايد مدنظر قرار گيرد. يکي از اين عوارض مي‌تواند سقط چنين احتمالي در خانم‌هاي باردار باشد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از هفته نامه سلامت، اين روزها کنار ميوه‌هاي عادي نشاني از ميوه‌هاي عجيب و تازه که اغلب اصالتي استوايي دارند به چشم مي‌خورد. پاپايا ميوه‌اي با منشاء مکزيک است. با اين وجود به طور طبيعي در ايالات متحده آمريکا و حوزه درياي کارائيب نيز رشد مي‌کند. بر اساس نظر فائو، هند بيشترين ميزان توليد ميوه پاپايا را به خود اختصاص مي‌دهد که بالغ بر ۵ ميليون تن در سال ۲۰۱۳ ميلادي بوده است. از اين ميوه مي‌توان در سالادها و ساير غذاها استفاده کرد. مواد مغذي موجود در پاپايا فوايد متعددي براي بدن انسان دارند. آن‌ها مي‌توانند در حفاظت در برابر بسياري از عوامل به انسان کمک کنند.
فوايد ميوه پاپايا
درخت پاپايا ميوه‌دار و بومي مناطق گرمسيري آمريکا و جهان است. قسمت‌هايي از گياه که اغلب خورده مي‌شوند شامل ميوه و برگ مي‌شود. پاپايا يک ماده مغذي فوق‌العاده است که مانع بسياري از بيماري‌ها مي‌شود. ميوه پاپاياي خام و نارس مي‌تواند در هضم غذا، ايمني و بهبود زخم‌ها مفيد باشد.
آبميوه پاپايا در درمان جوش، سوختگي و زگيل استفاده مي‌شود. برگ‌هاي درخت پاپايا نيز در درمان زخم‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، در حالي که دانه‌هاي درون ميوه پاپايا درمان‌کننده انگل‌هاي روده هستند. مصرف پاپايا با کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، ديابت و سرطان مرتبط است.
ميوه پاپايا فشارخون را کاهش مي‌دهد و سطح قندخون را بهبود مي‌بخشد. همچنين پاپايا منبع غني از ويتامين‌هاي C، A، فولات، کلسيم و پتاسيم است. يک فنجان پاپاياي خام حاوي حدود ۸۸ ميلي‌گرم ويتامين C است. پاپايا يک آنتي‌اکسيدان قوي است و خواص ضدسرطان شناخته شده‌اي دارد.
کريستف کلمپ، پاپايا را به عنوان «ميوه فرشتگان» ناميده است. اين ميوه بسيار غني از ويتامين C است که گزينه‌اي عالي براي رژيم غذايي است.
پاپايا شامل يک آنزيم به نام «پاپائين» است که به هضم کمک مي‌کند. در واقع، مي‌توان از آن به عنوان يک تردکننده و آسان‌کننده هضم گوشت استفاده کرد.
پاپايا همچنين داراي فيبر و آب فراوان است که هر دو در جلوگيري از يبوست کمک مي‌کنند و نظم يک دستگاه گوارش سالم را ارتقا مي‌دهند.
پاپايا مزاياي سلامت بسياري دارد که از جمله آن‌ها جلوگيري از آسم و حتي خواص ضدسرطاني است.
زآگزانتين يک آنتي‌اکسيدان موجود در پاپايا است که اشعه‌هاي نور آبي مضر را فيلتر مي‌کند. همچنين تصور مي‌شود پاپايا نقش محافظتي در سلامت چشم‌ها داشته باشد و ممکن است مشکل دژنراسيون ماکولا را دور کند.
دژنراسيون ماکولا وابسته به سن يک وضعيت پزشکي است که ممکن است نتيجه آن تاري يا از دست دادن بينايي در مرکز ديد باشد. اوايل اين مشکل ممکن است با نشانه‌اي همراه نباشد ولي به تدريج ديد يک يا هر دو چشم بدتر مي‌شود و ممکن است حتي ديد به طور کامل از دست برود و حتي فعاليت‌هاي روزانه فرد مختل شود. گاهي افراد دچار توهمات بينايي مي‌شوند که اين حالت ارتباطي با بيماري‌هاي رواني ندارد. علت اصلي مشکل آسيب به ماکولا در شبکيه چشم است.
خطر ابتلا به آسم در افرادي که مقدار زيادي از مواد مغذي خاصي مصرف مي‌کنند کمتر است. يکي از اين مواد مغذي بتاکاروتن است که در ميوه‌هايي مانند پاپايا، زردآلو، کلم بروکلي، کدو و هويج وجود دارد همچنين مصرف آنتي‌اکسيدان بتاکاروتن که در پاپايا يافت مي‌شود خطر سرطان را کاهش مي‌دهد.
بر اساس يک مطالعه منتشر شده در مجله سرطان اپيدميولوژي و پيشگيري از بيومارکرها ميان مردان جوان‌تر، رژيم حاوي بتاکاروتن ممکن است نقش محافظتي در برابر سرطان پروستات داشته باشد.
کمبود ويتامين K در بدن با افزايش خطر شکستگي استخوان همراه است. مصرف کافي ويتامين K براي سلامت بسيار مهم است زيرا جذب کلسيم را بهبود مي‌بخشد و ممکن است دفع ادراري کلسيم را کاهش دهد، به اين معني که کلسيم در بدن براي تقويت و بازسازي استخوان‌ها لازم است.
نتايج مطالعات نشان داده افراد مبتلا به ديابت نوع ۱ که از رژيم‌هاي داراي فيبر بالا استفاده مي‌کنند سطح قندخون پايين‌تري دارند و در افراد مبتلا به ديابت نوع ۲ نيز فيبر ممکن است ميزان قندخون، چربي و انسولين را بهبود بخشد. يک ميوه کوچک پاپايا کوچک حاوي حدود ۳ گرم فيبر است.
فيبر، پتاسيم و ويتامين‌هاي موجود در پاپايا به جلوگيري از بيماري قلبي کمک مي‌کنند. افزايش مصرف پتاسيم همراه با کاهش مصرف سديم مهم‌ترين تغييرات تغذيه‌اي است که فرد مي‌تواند براي کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي در رژيم غذايي خود ايجاد کند.
کولين نيز يک ماده مغذي بسيار مهم در پاپاياست که بدن ما در داشتن خواب مناسب، حرکت عضلاني، يادگيري و حافظه کمک مي‌کند. کولين همچنين براي حفظ ساختار غشاهاي سلولي، کمک به انتقال امواج عصبي، کمک به جذب چربي و کاهش التهاب مزمن مفيد است.
هنگامي که از ميوه له شده پاپايا به صورت موضعي استفاده شود براي بهبود زخم و جلوگيري از عفونت ناحيه سوخته پوستي مفيد است محققان معتقدند آنزيم‌هاي پروتئوليتيک چيوپاپائين و پاپائين موجود در پاپايا اثر مفيد آن را تضمين مي‌کنند. داروهاي حاوي آنزيم پاپائين نيز براي درمان زخم‌هاي دهاني مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
پاپايا همچنين براي داشتن موهاي سالم و طبيعي مناسب است زيرا اين ميوه حاوي ويتامين A، ماده مغذي مورد نياز براي توليد چربي پوست است که مو را مرطوب نگه مي‌دارد. ويتامين A همچنين براي رشد تمام بافت‌هاي بدن، از جمله پوست ضروري است. مصرف کافي ويتامين C که پاپايا حاوي آن است براي ساخت و نگهداري کلاژن مورد نياز است که باعث حفاظت ساختار پوست مي‌شود.
برخي ديگر از مزاياي بهداشتي پاپايا به شرح زير است:
۱- کاهش کلسترول؛ پاپايا غني از فيبر، ويتامين C و آنتي‌اکسيدان‌هايي است که باعث جلوگيري از رسوب کلسترول در شريان‌ها مي‌شود. رسوب کلسترول بيش از حد مي‌تواند منجر به بيماري قلبي مانند حمله قلبي و فشارخون بالا شود.
۲- کاهش وزن؛ افرادي که به دنبال کاهش وزن هستند بايد پاپايا را در رژيم غذايي خود وارد کنند چون کالري بسيار کمي دارد. وجود فيبر در پاپايا به شما احساس آرامش مي‌دهد و همچنين روده را پاک و رژيم غذايي را ساده‌تر مي‌کند.
۳- افزايش ايمني بدن؛ سيستم ايمني بدن به عنوان يک سپر در برابر عفونت‌هاي مختلف عمل مي‌کند. يک پاپايا تنها بيش از ۲ برابر نياز روزانه ويتامين C بدن را مي‌تواند تأمين کند و براي ايمني بدن انسان عالي است.
۴- مناسب بيماران ديابتي؛ پاپايا يک گزينه غذاي عالي براي بيماران ديابتي است زيرا به‌رغم شيريني مناسب داراي محتواي قند اندک است. همچنين افرادي که دچار ديابت نيستند مي‌توانند با خوردن پاپايا از ابتلا به ديابت جلوگيري کنند.
۵- محافظت در برابر التهاب مفاصل (آرتريت)؛ اين بيماري مي‌تواند يک بيماري واقعاً ناتوان‌کننده باشد و ممکن است کيفيت زندگي انسان را به ميزان قابل توجهي کاهش دهد. خوردن پاپايا براي استخوان‌ها مفيد است زيرا داراي خواص ضدالتهابي همراه با ويتامين C است که به کنترل آرتريت کمک مي‌کند. مطالعه منتشر شده در Annals of the Rheumatic Diseases نشان داده افرادي که غذاهاي حاوي ويتامين C اندک مصرف کرده‌اند، ۳ برابر بيشتر از آن‌هايي که ويتامين C لازم را دريافت داشته‌اند در معرض آرتريت هستند.
۶- بهبود هضم؛ امروز تقريباً غيرممکن است که از خوردن غذاهايي که براي سيستم گوارش آسيب‌رسان هستند، اجتناب کرد. خوردن غذاي چرب يا غذاي آماده با مقادير بيش از حد روغن معمول است. خوردن پاپايا روزانه با داشتن آنزيم گوارشي پاپائين همراه فيبر به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک و اشتباهات غذايي را تا حدي رفع مي‌کند.
۷- کاهش درد عادت ماهانه؛ زنان مبتلا به درد عادت ماهانه مي‌توانند از پاپايا کمک بگيرند. وجود آنزيم پاپائين به تنظيم و کاهش دردهاي عادت ماهانه کمک مي‌کند.
۸- جلوگيري از علائم پيري؛ عادات سالمي مانند خوردن روزانه يک پاپايا فرآيند پيري را طولاني‌تر مي‌کند و ممکن است فرد را ۵ سال جوان‌تر نشان دهد. پاپايا غني از ويتامين C، ويتامين E و آنتي‌اکسيدان‌هايي مانند بتاکاروتن است که به جلوگيري از تأثير راديکال‌هاي آزاد پوستي کمک مي‌کند و چروک‌ها و نشانه‌هاي ديگر پيري را کنترل مي‌کند.
۹- جلوگيري از سرطان؛ پاپايا منبع غني از آنتي‌اکسيدان‌ها، فيتونوترينت‌ها و فلاونوئيدهاست که باعث جلوگيري از آسيب راديکال‌هاي آزاد مي‌شود. نتايج مطالعات همچنين نشان داده مصرف پاپايا براي کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پروستات مفيد است.
۱۰- کمک به کاهش استرس؛ پس از سختي کار روزانه، خوردن پاپايا ايده خوبي است. اين ميوه معجزه‌گر حاوي بسياري از مواد مغذي مانند ويتامين C است که مي‌تواند فرد را از استرس دور نگه دارد. بر اساس مطالعه دانشگاه آلاباما، دريافت ۲۰۰ ميلي‌گرم ويتامين C مي‌تواند به تنظيم هورمون‌هاي استرس‌زا در موش‌ها کمک کند.
عوارض مصرف پاپايا
افراد مبتلا به حساسيت در برابر لاتکس ممکن است به پاپايا حساسيت داشته باشند زيرا پاپايا حاوي آنزيم‌هايي به نام کيتيناز است که مي‌توانند واکنش متقابلي بين لاتکس و مواد غذايي حاوي آن‌ها ايجاد کنند. براي بعضي افراد، ميوه پاپاياي رسيده مي‌تواند بوي نامطبوعي داشته باشد که مي‌توان اين بو را با مخلوط کردن ميوه‌هاي برش خورده با آبليمو کاهش داد. بذرهاي داخل ميوه نيز اگرچه مزه خوبي ندارند، خوردن آن‌ها خطري ندارد. در ادامه به چند سؤال در مورد پاپايا مي‌پردازيم.
آيا بايد طي بارداري از خوردن پاپايا پرهيز کرد؟
هم بله و هم نه! در رابطه با مصرف پاپايا هنگام بارداري هنوز بحث‌هاي علمي متفاوتي وجود دارد زيرا خوردن ميوه رسيده پاپايا براي خانم‌هاي باردار مناسب است، در حالي که پاپاياي نارس نمي‌تواند توصيه‌اي مناسب براي اين خانم‌ها باشد.
پاپاياي رسيده (پوست زرد) منبعي طبيعي و سالم از بتاکاروتن، کولين، فيبر، فوليت، پتاسيم و ويتامين‌هاي B، A و C است. در حالي که پاپاياي نارس (پوست سبز) منبعي غني از لاتکس و پاپائين است. طي دوره بارداري لاتکس ممکن است باعث انقباض رحم و زايمان زودرس شود. غشاهاي حياتي اطراف جنين را تضعيف کند و باعث حساسيت شود.
اگرچه پاپاياي رسيده مي‌تواند بخش مهمي از تغذيه خانم‌هاي باردار باشد، پاپاياي نارس مي‌تواند بسيار خطرناک باشد. برخي خانم‌هاي باردار در طول بارداري خود به خوردن پاپاياي شيرين ادامه مي‌دهند. با اين حال، بعضي از آن‌ها تصميم مي‌گيرند به طور کلي پاپايا را از رژيم غذايي خود حذف کنند و تا پس از زايمان، از ديگر منابع تغذيه‌اي استفاده کنند.
اگر خانمي باردار است يا تصميم به بارداري دارد، بايد به توصيه پزشک خود در رابطه با رژيم غذايي خود از جمله مواد غذايي که بايد از آن‌ها بپرهيزد، عمل کند.
آيا پاپايا باعث سقط جنين مي‌شود؟ اين يک واقعيت است يا افسانه؟
بارداري يک دوره زماني باشکوه در زندگي هر خانمي است. يک خانم باردار خالق زندگي جديد مي‌شود. کمبود يا مصرف بيش از حد برخي مواد مغذي مي‌تواند مانع بارداري شود. در فيلم‌هاي هندي مي‌بينيم يک نامادري خون‌آشام ميوه پاپايا را به دخترخوانده‌اش مي‌دهد و باعث سقط جنين او مي‌شود. آيا واقعاً ميوه پاپايا باعث سقط جنين مي‌شود؟ آيا اين اسطوره است يا واقعيت؟ اجازه دهيد باورهاي قديمي و علمي را بررسي کنيم.
بر اساس علم پزشکي قديمي آيورودا، مواد حاوي انرژي مي‌توانند گرم يا سرد باشند. ميوه پاپاياي سبز خام و غني از ويتامين C، گرم در نظر گرفته شده است. اين ميوه مي‌تواند به تنظيم دوره‌هاي عادت ماهانه کمک کند. مصرف پاپاياي خام مي‌تواند باعث توليد هورمون استروژن در بدن شود. از اين رو، دوره‌هاي عادت ماهانه را در خانم‌ها تنظيم مي‌کند.
از زمان‌هاي قديم، پاپاياي خام براي کنترل زايمان مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. به طور سنتي خانم‌هاي باردار از خوردن پاپايا جلوگيري مي‌کنند زيرا بيان مي‌شود مي‌تواند باعث سقط جنين شود. ماده‌اي که موجب سقط جنين مي‌شود، «abortifacient» ناميده مي‌شود. به طور سنتي، در کشورهاي آسيايي، خانم‌ها از پاپايا به عنوان ضدبارداري طبيعي استفاده مي‌کنند و از خوردن ميوه هنگام بارداري مي‌پرهيزند. در هند، پاکستان، سريلانکا و بنگلادش، پاپايا به‌عنوان پيشگيري کننده از بارداري و سقط جنين استفاده مي‌شود.
چند دليل خوب براي خوردن ميوه‌هاي استوايي
نزيم پاپائين موجود در ميوه پاپاياي خام توليد پروژسترون، هورمون حياتي در بارداري سالم را مهار مي‌کند. پروژسترون پايين ممکن است به رشد اندومتريوم (لايه‌اي داخلي رحم) کمک کند که براي رشد جنين ضروري است. ميوه پاپاياي خام به‌خصوص براي رشد جنين خطرناک است.
با اين حال، تأثير پاپايا روي بارداري در صورتي که پاپايا رسيده بوده و در حد کم خورده شود، کمتر مي‌شود. پاپاياي رسيده عاري از آنزيم پاپائين است بنابراين براي مادران مضر نيست. آنزيم پاپائين موجود در ميوه پاپاياي سبز و خام، مسئول سقط جنين در دوران بارداري است. ميوه پاپاياي خام همچنين داراي غلظت بالايي از لاتکس- يک ماده شيري که باعث انقباض رحم به علت انتشار پروستاگلاندين‌ها و اکسي‌توسين مي‌شود- است که مي‌تواند باعث سقط جنين در خام‌هاي باردار شود.
در يک آزمايش، محققان عصاره لاتکس پاپايا را خارج و آن را روي موش‌ها آزمايش کردند. دوزهاي مختلف عصاره لاتکس پاپايا سبب افزايش فعاليت انقباضي رحم موش شد بيشترين ميزان فعاليت انقباضي رحم موش در مراحل بعدي بارداري مشاهده شد که مربوط به وجود ميزان حداکثر استروژن در خون موش است. بر اساس اين گزارش، روشن شد لاتکس موجود در ميوه پاپاياي خام داراي آنزيم‌ها، آلکالوئيدها و مواد ديگري است که توانايي ايجاد انقباضات در رحم را در مراحل مختلف دارد، در نتيجه مي‌تواند باعث سقط جنين شود.
در يک مطالعه منتشر شده در نشريه British Journal of Nutrition، از لحاظ علمي اعتقاد باستاني مردم آسيا در اين مورد بررسي شده که آيا مصرف پاپايا در دوران بارداري خطرناک است يا نه. مخلوط پاپاياي رسيده (۵۰۰ ميلي‌ليتر در يک ليتر آب) به ۴ گروه از موش‌هاي آزمايشگاهي در مرحله‌هاي مختلف رشد جنين (روزهاي ۱ تا ۵، ۶ تا ۱۱، ۱۲ تا ۱۷ و ۱ تا ۲۰)، داده شد. به گروه شاهد تنها آب داده شد. دانشمندان آثار آب ميوه پاپاياي رسيده و لاتکس پاپاياي خام را روي رحم موش‌هاي باردار و غيرباردار مورد بررسي قرار داده‌اند. آبميوه پاپاياي رسيده هيچ انقباض عضلاني قابل توجهي در رحم موش‌هاي باردار و غيرباردار نشان نداد.
در مقابل، لاتکس پاپاياي خام باعث توليد انقباضات اسپاسمي در عضلات رحم مشابه هورمون‌هاي اکسي توسين و پروستاگلاندين شد. اين دو هورمون به طور کلي طي عادت ماهانه آزاد مي‌شوند و باعث انقباض رحم مي‌شوند. محققان نتيجه گرفتند از آنجا که پاپاياي خام و نيمه رسيده حاوي غلظت بالايي از لاتکس است که مي‌تواند انقباضات رحمي را تحريک کند، در بارداري خطرناک است. نتايج اين مطالعه همچنين نشان داد مصرف طبيعي پاپايا در دوران بارداري خطرناک نيست.
با اين حال، تحقيقات بيشتري براي اطمينان از وجود نداشتن خطرات پاپاياي خام يا نيمه رسيده در دوران بارداري در انسان ضروري است. تحقيقات ديگري براي بررسي اثر دانه‌هاي ميوه پاپايا در سقط جنين روي موش‌هاي صحرايي انجام شده است. دوزهاي خوراکي ۱۰۰ و ۸۰۰ ميلي‌گرم بر کيلوگرم وزن بدن از دانه‌هاي پاپايا به موش‌هاي صحرايي باردار به صورت يکبار در روز طي روزهاي ۱ تا ۱۰ پس از جفت‌گيري داده شد. اختلاف معني‌داري در وزن بدن جنين‌هاي دريافت کننده پاپايا ديده نشد.
در گروهي از موش‌ها که ۱۰۰ ميلي‌گرم بر کيلوگرم وزن بدن پاپايا دريافت کردند، افزايش قابل ملاحظه‌اي در لانه‌گزيني جنين ديده شد و وزن جنين در مقايسه با شاهد کاهش نشان داد. در جنين‌شناسي، لانه‌سازي، فرايند اتصال تخم‌هاي بارور شده به پوشش رحم است و حدود ۶ يا ۷ روز پس از تخمک‌گذاري اتفاق مي‌افتد. هيچ جنين مرده يا تغيير شکل يافته‌اي مشاهده نشد. در مقابل، در گروه موش‌هايي که ۸۰۰ ميلي‌گرم بر کيلوگرم وزن بدن پاپايا دريافت کردند، خونريزي واژينال قابل توجهي مشاهده شد اما هيچ افزايشي در محل‌هاي لانه‌سازي ديده نشد.
با اين حال، تقريباً ۳۰ درصد جنين‌ها به طور کامل از بين رفته و جنين‌هاي باقي مانده در مقايسه با شاهد، از رشد بازمانده بودند ولي تغيير شکل خارجي در جنين مشاهده نمي‌شد. دانشمندان نتيجه گرفتند عصاره دوز پاييني از دانه‌هاي پاپايا بر رشد قبل از تولد تأثير منفي ندارد اما دوزهاي بالاي پاپايا مي‌تواند به جنين آسيب برساند و باعث سقط جنين شود.
آيا پاپايا باعث ايجاد سقط جنين در خانم‌هاي باردار مي‌شود؟
بيشتر تحقيقات انجام‌شده بر اساس آزمايش روي حيوانات بوده و هيچ مورد سقط جنيني در خانم‌هاي باردار به دليل مصرف پاپايا گزارش نشده است. نتايج مطالعات متعدد روي موش‌ها نشان داد عصاره پاپاياي خام باعث سقط جنين مي‌شود و براي رشد جنين خطرناک است. شواهدي وجود دارد که ميوه پاپاياي نارس مانند اعتقادات قديمي باعث سقط جنين مي‌شود.
لاتکس موجود در پاپاياي نارس مي‌تواند باعث ترشح پروستاگلاندين‌ها و اکسي‌توسين شود که مي‌تواند منجر به القاي درد زايمان قبل از موقع شود. با اين حال، اغلب خانم‌هايي که پاپاياي بدون لاتکس مي‌خورند، احتمالاً سقط جنين نخواهند داشت. حتي مصرف مقدار متعادل پاپاياي خام حاوي لاتکس به احتمال زياد نمي‌تواند به دوزي برسد که براي ايجاد سقط جنين کافي باشد.
بيشتر متخصصان پزشکي معتقدند خوردن پاپاياي رسيده در حد کم باعث ايجاد عوارض در بارداري نمي‌شود. به عنوان يک قاعده کلي اگر باردار هستيد يا قصد بارداري داريد، از مصرف بيش از حد پاپايا خودداري کنيد. بر اساس تحقيقات علمي انجام شده روي حيوانات، ممکن است اين که خانم‌هاي باردار کلاً از مصرف پاپاياي نرسيده و سبز در رژيم غذايي خود اجتناب کنند، بهترين ايده باشد. احتمالاً مصرف زياد پاپاياي سبز براي سقط جنين لازم است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خواص و عوارض پاپايا براي سلامت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..