تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سمعک چگونه کار می‌کند

سمعک چگونه کار می‌کند

کم‌شنوایی یکی از اختلالات رایجی است که افراد می‌توانند به‌دلایل مختلفی به آن دچار شوند. افزایش سن، آسیب و ضربه به گوش و بیماری‌های گوش از علل کم‌شنوایی محسوب می‌شوند. از طرفی بعضی از نوزادان نیز به‌طور مادرزادی به کم‌شنوایی مبتلا هستند.

زمانی که یک فرد به کم‌شنوایی مبتلا است نمی‌تواند صدای محیط اطراف را به خوبی بشنود و آن‌ها را درک کند؛ بنابراین در ارتباطات و عملکرد روزانه او مشکلات زیادی به وجود می‌آید. از طرفی برای تشخیص کم شنوایی باید به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کرد تا ادیولوژیست متناسب با میزان شنوایی سمعک تجویز کند.

درمان کم‌شنوایی با سمعک

سمعک تقویت‌کننده و دستگاه الکترونیکی کوچکی است که در گوش قرار می‌گیرد و به کمک می‌کند تا بتواند صداها را بهتر درک کرده و بشنود. در واقع سمعک با استفاده از امواج صوتی که به داخل گوش وارد شده و قطعاتی که داخل آن تعبیه شده به شخص کم‌شنوا کمک می‌کند تا اصوات را مانند افراد معمولی بشوند. یکی از بهترین راهکارها برای درمان کم‌شنوایی در شنوایی‌ سنجی استفاده از سمعک است.

سمعک چگونه کار می‌کند

انواع سمعک

پس از آن‌که بیمار آزمون‌های ادیولوژی را انجام می‌دهد؛ ادیولوژیست مطابق با میزات افت شنوایی فرد، سمعک تجویز می‌کند. سمعک انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ ساده‌ترین نوع سمعک شناخته می‌شود؛ سمعک آنالوگ اندازه کوچکی دارد و همین‌طور اصوات را از یکدیگر تفکیک نمی‌کند؛ طوری صداهای ورودی را به یک میزان افزایش می‌دهد؛ بنابراین فرد ممکن است دچار وزوز گوش شود. معمولا سمعک آنالوگ با توجه به امکانات ساده‌ای که دارد برای افرادی که از میزان افت شنوایی کمی برخوردارند استفاده می‌شود.

سمعک دیجیتال

سمعک دیجیتال از امکانات و تجهیزات پیشرفته‌تری نسبت به سمعک آنالوگ برخوردار است. این نوع سمعک با استفاده از کامیپوتر تنظیم و برنامه‌ریزی می‌شود. سمعک دیجیتال میزان نشوایی فرد را با توجه به محیط اطراف و به‌طور اختصاصی برای هر شخص تنظیم می‌کند؛ طوری که این نوع سمعک توانایی تشخیص و تفکیک اصوات را از یک‌دیگر دارد.

سمعک هوشمند

سمعک هوشمند یکی دیگر از انواع سمعک است که با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری و برنامه‌ریزی که دارد؛ میزان شنوایی افراد را به‌طور طبیعی و هماهنگ با محیط تغییر می‌دهد؛ طوری‌که فرد کم‌شنوا وزوز یا سنگینی گوش را احساس نمی‌کند.

از طرفی سمعک هوشمند می‌تواند اطلاعات دریافتی را با برقراری ارتباط بین سمعک‌های دوگوشی اشتراک بگذارد. همچنین سمعک هوشمند می‌تواند اصوات را از یک‌دیگر تفکیک کرده و اصوات مزاحم را کاهش دهد. سمعک هوشمند قابلیت اتصال به دیگر دستگاه‌ها مانند موبایل و کامپیوتر را نیز دارد.

سمعک چگونه کار می‌کند

سمعک نامرئی

سمعک نامرئی از نظر عملکرد تفاوت زیادی با دیگر سمعک‌ها ندارد. این نوع از سمعک اصوات محیط را دریافت کرده و سپس آن‌ها را تقویت می‌کند. شکل ظاهری مهم‌ترین تفاوتی است که سمعک نامرئی با دیگر سمعک‌ها دارد.

سمعک نامرئی زمانی که در داخل گوش قرار می‌گیرد از بیرون قابل مشاهده نیست؛ بنابراین بیشتر کسانی که نمی‌خواهند سمعک روی گوش آن‌ها مشخص شود از سمعک نامرئی استفاده می‌کنند. از طرفی سمعک نامرئی اجزای کوچکی دارد؛ بنابراین باعث می‌شود تا تکنولوژی‌های پیشرفته در آن استفاده نشود. سمعک نامرئی اغلب برای کسانی که افت شنوایی پایینی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی سمعکی است که از نظر شکل ظاهری با دیگر سمعک‌ها متفاوت می‌باشد. سمعک پشت گوشی در قسمت پشت لاله گوش قرار گرفته و با استفاده از قالب گوش اصوات را به گوش میانی منتقل می‌کند.

در زمانی که گوش داخلی نمی‌تواند کم‌شنوایی را تقویت کند از سمعک پشت گوشی استفاده می‌شود. از طرفی سمعک پشت گوشی به‌دلیل این‌که در معرض جرم و مواد گوش قرار نمی‌گیرد؛ طول عمر بیشتری می‌کند. سمعک پشت گوشی برای کسانی که از افت شنوایی بالایی برخوردارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکاتی که باید درباره سمعک بدانید

سمعک یکی از راهکارهای موقتی درمان کم‌شنوایی است؛ در واقع  زمانی که سمعک از گوش فرد خارج شود دیگر قادر نخواهد بود که اصوات را به خوبی بشوند. از طرفی سمعک‌ها طول عمری دارند و باتری سمعک در بازدهی و راندمان سمعک نقش تعیین‌ کننده‌ای ایفا می‌کند.

باتری سمعک برای اینکه طول عمر بیشتری داشته باشد نباید با رطوبت تماس داشته و ضربه یا آسیب ببیند. همچنین سمعک‌ها ممکن است با توجه به میزان کم‌شنوایی فرد تعویض شوند؛ طوری که ممکن است افراد در طول دوره درمان از چند سمعک مختلف استفاده کنند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سمعک چگونه کار می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..