تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا فراموشی همیشه خطرناک است؟

محمدعلی غفاری متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: حافظه انسان تصویر دقیق تجربیات او نیست، در واقع به علت اینکه نمی‌توانیم همه چیز را به خاطر بسپاریم، مغز این مشکل را با فیلتر کردن خود به خودی تجربیات حل می‌کند.

غفاری ادامه داد: در هنگام ذخیره سازی خاطرات، مغز اولویت را به تجارب با ارزش می‌دهد؛ در واقع خاطراتی که اطلاعاتی مهم داشته و در به‌نوعی در تصمیم‌گیری‌های آینده مفید هستند، حفظ شده و اجازه حذف بقیه خاطرات داده خواهد شد.

این متخصص مغز و اعصاب  با اشاره به اینکه اولویت بندی ارزشمندی خاطرات و تحکیم آن‌ها در حافظه نیاز به زمان دارد، گفت: خاطره‌ای که بلافاصله پس از یک اتفاق ارزشمند برای مغز رخ می‌دهد (مانند به خاطر سپردن قسمتی از یک هزارتو که بلافاصله پس از پاداش نقدی رخ می‌دهد)، همان عملکردی را در به خاطره سپرده شدن در حافظه دارد که زمان طولانی خوابیدن در تحکیم خاطرات دارد، این 2 به‌طور مشترک برای تنظیم زمان بندی ترتیب اتفاق افتادن خاطرات و شکل دادن حافظه موثر هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی علل فراموشی + راهکار‌های مقابله با آن

اولویت بندی مغز برای ذخیره‌ی خاطرات/آیا فراموشی همیشه خطرناک است؟

غفاری بیان کرد: جالب است بدانید که خاطرات بلافاصله پس از آزمایش در حافظه ثبت نمی‌شوند، بلکه باید از فیلتر اولویت‌بندی بر حسب ارزشمندی در مغز عبور کنند؛ تجربیات ما برحسب معنی دار بودن برای مغز فیلتر می‌شوند و مغز برای این اولویت بندی‌ها نیاز به زمان دارد.

وی ادامه داد: جالب است بدانید فراموشی می‌تواند بر عملکرد روزانه‌ ما تأثیرات منفی داشته باشد و شاید به آن به‌عنوان نقصی در عملکرد مغز نگاه کرد؛  اما این ویژگی مغز ما را در تصمیم‌گیری هوشمندانه‌ یاری می‌کند؛ این را فراموش نکنید که فراموشی جزئی از عملکرد حافظه است، جالب است بدانید حافظه مکانی برای انباشت بی‌وقفه اطلاعات نیست، بلکه هدف آن هوشمند ساختن شما برای تصمیم‌گیری زیرکانه است.

بیشتر بخوانید: آیا هر فراموشی آلزایمر است؟

اولویت بندی مغز برای ذخیره‌ی خاطرات/آیا فراموشی همیشه خطرناک است؟ از فراموش کردن اطلاعات نترسید

این متخصص مغز و اعصاب یادآوری کرد: فراموش کردن اطلاعات، گاهی آزاردهنده است و در پاره‌ای از موارد می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی تلقی شود؛ با این‌حال نیاز نیست که با هر فراموشی نگران این موضوع شوید، بار بعدی که فراموش کردید کلید خانه را کجا گذاشته‌اید، به این فکر نکنید که دچار بیماری زوال عقل شده‌اید؛ بلکه این رفتار را عملکردی صحیح و البته اساسی تلقی کرده و نفسی راحت و عمیق بکشید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا فراموشی همیشه خطرناک است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..