تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بودجه‌ای تاکنون در اختیار بنیاد رادی قرار نگرفته است

نشست نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با بیان توضیحاتی درباره هزینه‌ها و بودجه‌های این جشنواره، کارگاه‌ها، نمایش‌ها و همچنین لزوم حمایت از سازمان‌های مردم نهاد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی صبح دوشنبه ۱۰ دی‌ماه با حضور دبیران بخش‌های مختلف این جشنواره در سالن کنفرانس مجوعه تئاتر شهر برگزار شد.

بهزاد صدیقی دبیر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در ابتدای نشست با بیان اینکه “این‌ جشنواره بر اساس فعالیت‌ها و اهداف بنیاد اکبر رادی پایه‌گذاری شده است” گفت: فکر اولیه این جشنواره به اساسنامه این بنیاد برمی‌گردد اما مراسم اختتامیه نمایشنامه خوانی اکبر رادی، عامل اصلی برگزاری این جشنواره شد. سپس این تصمیم در جلسات هیات مدیره بررسی و فراخوان در بهار ۹۷ آماده شد و به این ترتیب برای بررسی مقدمات آن با نهادهای فرهنگی و مسئولان مکاتبانی صورت گرفت، در نهایت در شهریور ۹۷ فراخوان در شش بخش منتشر و  مدیران انتخاب شدند.

او با تاکید بر اینکه “این‌جشنواره به صورت کاملا مستقل و خصوصی برگزار می‌شود” اظهار کرد: این جشنواره قرار است پاسدار اندیشه‌های استاد رادی باشد. ۱۳ عضو شورای سیاست‌گذاری در این‌ بنیاد حضور دارند همچنین برای برگزاری این جشن از هنرمندان دیگری هم مانند محمد رحمانیان، نادر برهانی مرند، حسین مسافر استانه، شهرام کرمی و شهرام گیل آبادی، خانم زاهدی، بهروز محمودی بختیاری و … دعوت شد تا در این راه همراه ما باشند.

صدیقی ادامه داد: این جشنواره با وجود آنکه در اندازه کوچکی برگزار می‌شود اما هدفش آشنایی افراد با آثار اکبر رادی و به خصوص حمایت از نمایشنامه‌نویسان معاصر است. همچنین فرصتی است برای دیده شدن آنها. این نمایشنامه‌نویسان صرفا معرفی نمی‌شوند بلکه شرایطی را برایشان ایجاد خواهیم کرد که در تئاتر حرفه‌ای هم بتوانند عرض اندام کنند. در بخش صحنه‌ای با محدودیت‌ها زیادی روبرو بودیم زیرا امکانات سخت‌افزاری مناسبی نداریم.

دبیر جشنواره درباره بخش‌های حاشیه‌ای این رویداد توضیح داد: در این دوره، از آثار منتشر نشده اکبر رادی در حوزه نمایشنامه‌ نویسی رونمایی خواهد شد. همچنین وب‌گاه بنیاد اکبر رادی راه اندازی خواهد شد که امکان ارتباط با این بنیاد را سهولت می‌دهد. کارگاه‌های آموزشی هم با حضور محمد چرم شیر، هادی مرزبان برگزار خواهد شد و این کارگاه‌ها دو ساعته با رویکردی به اثار اکبر رادی خواهند بود.

وی درباره بودجه‌های موردنیاز و منابع مالی این جشنواره هم خاطر نشان کرد: ما برآوردی از هزینه‌های جشنواره انجام دادیم، سپس آن را به شورای شهر تهران ارائه کردیم اما تا این لحظه هیچ بودجه‌ای در اختیار این بنیاد قرار نگرفته است. بخشی از آن مصوب هم شده و قرار است پرداخت شود. با مرکز هنرهای نمایشی هم صحبت شد و برحسب شرایط بودجه‌ای این مرکز با بخشی از هزینه‌های ما موافقت شد. مرکز هنرهای نمایشی قرار است ۴۰‌میلیون تومان کمک کند و شورای شهر هم ۶۰‌ میلیون تومان پرداخت خواهد کرد که تازه شورای شهر هفته گذشته به ما گفته‌اند باید اسناد و مدارکی برایشان ببریم که ای کاش زودتر به ما گفته بودند تا بتوانیم این مراحل را سریع‌تر پیش ببریم‌. هزینه ساخت مدال و نشان هم توسط اسپانسرهای ما پرداخت شد و حدود ۱۵ میلیون تومان بوده این رقم به غیر از طراحی نشان است که توسط امیر اسمی انجام شد.

صدیقی درباره بخش نمایشنامه‌خوانی و نمایش‌نویسی هم توضیح داد: ۶۱ اثر در بخش نمایشنامه‌خوانی ثبت شد که ۵۲ اثر فیلمهایشان را ارسال کردند، ۸ اثر توسط هیئت انتخاب به بخش نمایشنامه خوانی راه پیدا کردند که فقط شامل اثار اکبر رادی می‌شوند. در بخش نمایشنامه نویسی هم ۲۸۸ اثر ارسال شد و در این بین ۲۷۸ اثر در اختیار هیئت داوران قرار گرفت و به این ترتیب ۱۸۵ نفر نمایشنامه‌های خودشان را برای ما ارسال کردند. امیدواریم بتوانیم استعداد جدیدی را معرفی کنیم و درنهایت نشان اکبر رادی را هم فقط به یک نفر در مراسم اختتامیه اهدا خواهیم کرد.

او همچنین اضافه کرد: محمود دولت آبادی دبیر افتخاری این دوره جشن خواهد بود. او از دوستان قدیمی اکبر رادی بوده و حضورشان برایمان بسیار ارزشمند است.

در ادامه آرش رادی عضور هیات مدیره، شورای سیاست‌گذاری بنیاد رادی و همچنین از اعضای هیات داوری بخش مقالات رادی شناسی و سمینارها بیان کرد: برخلاف بسیاری از همایش‌های تئاتری که به حواشی تئاتر بیشتر پرداخته می‌شود و اصل و بدل جایشان تغییر می‌کند، این جشنواره تلاش دارد تا این حلقه مفقوده را هدف قرار دهد و سعی کرده از کلیشه‌ها فاصله بگیرد و به تئاتر هویت بدهد، نکته دیگر این است که حمایت از سازمان‌های مردم‌ نهاد بارها در رسانه‌ها گفته شده  است، بنابر این اکنون زمان انجام این حرف برای یکی از قله‌های نمایشنامه نویسی است.

امیر اسمی دبیر بخش نمایشگاه گروهی به یاد اکبر رادی در سخنانی درباره این بخش توضیح داد: روز جمعه ۱۴ دی‌ماه افتتاحیه این بخش در نگارخانه آریا ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار خواهد شد که در هشت روز دایر است و درواقع با افتتاح آن جشنواره رسما آغاز به کار می‌کند. در این قسمت آثاری از هنرمندانی چون فخرالدین فخرالدینی، حسین زنده رودی، مریم‌زندی، ابراهیم‌ حقیقی، جمال رحمتی، امیر اسمی، حمید فرامرزی،ابراهیم حسینی و… به نمایش درمی‌آید.

او همچنین گفت: تمام کشورها برای قدردانی از بزرگانشان در مسیری حرکت می‌کنند تا آنها را به دیگران بشناسانند. این کوچکترین قدمی است که می‌توان برداشت تا بزرگانمان را معرفی کنیم. همچنین عواید فروش آثار این بخش به نفع نمایشنامه نویسی و فعالیت‌های بنیاد اختصاص پیدا خواهد کرد.

یوسف باپیری دبیر بخش مونولوگ جشنواره هم با اشاره به اینکه “هدف ما حمایت از بنیاد رادی است” گفت: حدود ۸۲ اثر به این بخش ارسال شده و از این تعداد ۷۷ اثر فیلمشان را به دست ما رسانده‌اند. هیئت انتخاب این بخش که شامل ستاره پستانی، اشکان خیل نژاد هستند  از ۷۷ اثر ۶ اثر انتخاب کردند. این بخش از ۱۵ تا ۲۰ دی در سه سالن سمندریان و ناظرزاده و انتظامی مجموعه خانه هنرمندان و ایرانشهر برگزار خواهد شد و تا آخر هفته هم هیات داوران این قسمت اعلام خواهند شد.

او در صحبت‌های خود تاکید کرد: تا همین الان حتی یک ریال از بودجه‌ای وجود خارجی نداشته و همه کارها از طریق اعتبار شخصی که اعضای این بنیاد داشتند پیش رفته است.

روح‌الله جعفری دبیر بخشی دیگر از این نشست بیان کرد: در بخش مقالات شناسی و سمینارها باید به یک نکته اساسی اشاره کرد. ما در نظر داشتیم که اگر آثار بتواند در زمینه‌های مختلف از کیفیت بالایی برخوردار باشند، به لحاظ تولید محتوا در دوره‌های بعدی جشنواره از آنها استفاده شود. اگر کیفیت آثار تولیدی بالا باشد ما می‌توانیم در دوره بعد شاهد به صحنه رفتن آنها هم باشیم. همچنین در کتاب «رادی شناسی۶» هم این مقالات منتشر خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: تعداد آثار ارسال شده نشان از دغدغه علاقه‌مندان به این حوزه و پژوهش دارد. در بخش نهایی ۲۱ چکیده ارسال و ۱۳ مقاله برگزیده شدند و دو مقاله به صورت کامل در جشنواره ارائه خواهند شد. در این بخش سه پنل در سه روز هم برگزار خواهد شد.

ابراهیم حسینی دبیر نمایشگاه اسناد تصویری اکبر رادی که در این مراسم حضور داشت، اظهار کرد: این دومین بار است که این نمایشگاه برگزار می‌شود و پیشنهادمان این بود که این‌ بخش مانند یک سند باشد و در نهایت امیدوارم بتوانیم یک موزه تصویری برای اکبر رادی پایه گذاری کنیم. زیرا اکنون با یک گنجینه بسیار خوبی مواجه هستیم. تئاتر به ثبت شدن این اسناد نیازمند است و هر کدام از آنها می‌تواند در آینده بسیار معتبر باشد.

او در پایان خبر داد: افتتاحیه ما شنبه ۱۵‌ دی‌ماه در نگارخانه نقش‌جهان در ضلع جنوبی پارک ساعی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بودجه‌ای تاکنون در اختیار بنیاد رادی قرار نگرفته است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..