تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تمام جزئیات بودجه 56 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال 98

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، علی الهیار ترکمن در نشست خبری لایحه بودجه آموزش و پرورش، اظهار کرد: در بودجه 98 کشور توجه به اصلاحات ساختاری مدنظر است تا بتوان به چابک شدن اجرای فرایندها و اثربخشی منابع لایحه کمک کرد.

وی با اشاره به چند مورد از اصلاحات ساختاری گفت: کاهش استفاده دولت از درآمد ارزی که از 27 میلیارد دلار به 21.7 میلیارد دلار رسیده است، رویکرد دوساله برای پایداری بودجه و الزام صندوق‌های بازنشستگی به کارآیی بنگاه‌های تحت پوشش تا بتوانند کسری حقوق بازنشستگان را از منابع داخلی خود تأمین کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: اصلاحات فرآیندی در آموزش و پرورش در بند ب تبصره 21 لایحه بودجه آمده است و براین اساس 10 درصد دانش‌آموزان باید تحت پوشش خرید خدمات آموزشی قرار بگیرند و ادارات مراکز استانها و مناطق کوچک آموزش و پرورش کاهش یابد.

الهیار ترکمن افزود: افزایش شفافیت و انضباط بودجه موضوع دیگری است که در لایحه بودجه 98 مورد توجه است؛ همچنین بخش اول لایحه بودجه موضوع تبصره‌هاست که از تبصره های 22 گانه چند موضوع آن مهم است. از جمله تبصره 6 که به موضوع مالیات بر درآمد کارکنان دولتی، تبصره 9 استفاده درست از املاک مازاد آموزش و پرورش، استفاده درست از املاک آموزش و پرورش تبصره 12 سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت است.

اعتبار 100 میلیارد تومانی برای کمک هزینه های آب برق و گاز مدارس

وی عنوان کرد: دو هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه درنظرگرفته شده است. همچنین در تبصره 14 آمده است که از محل هدفمندی یارانه‌ها 100 میلیارد تومان برای کمک به هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس اختصاص یابد که تفاوت اصلی آن با امسال که معافیت داشتیم این است که در سال آینده این اعتبار از محل یارانه‌ها تأمین و پرداخت میشود و موانعی که برخی وزارتخانه‌ها برای معافیت مدارس از بهای برق و گاز و آب ایجاد کرده‌اند، حل خواهیم کرد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بند ج تبصره 18 به وزارت ارتباطات اجازه داده که برای هوشمندسازی مدارس اقدام کنند. همچنین در تبصره 19 مجوز خرید خدمات آموزشی از موسسان غیردولتی آمده است.

تبصره 21 و اصلاحات ساختاری در آموزش و پرورش

الهیار ترکمن عنوان کرد: در تبصره 21 سه مورد را برای وزارت آموزش وپرورش در حوزه سیاست گذاری و اصلاحات ساختاری شاهد هستیم که براساس آن سالانه 10 درصد دانش آموزان باید تحت پوشش خرید خدمات آموزشی قرار بگیرند، ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی مستقر در استان‌ها باید حداکثر به 62 واحد برسد. همچنین خرید خدمات آموزشی برای تأمین نیروهای پژوهش‌سراها و مربیان بهداشت و متصدیان کارگاه‌ها اجرا شود تا پایان سال 98، 30 درصد باید از این طریق تأمین شوند. همچنین ادارات آموزش و پرورش که تعداد دانش‌آموزان آنها کمتر از 5 هزار نفر هستند باید تجمیع شوند.

بیشترین رشد بودجه به آموزش و پرورش رسید

وی با تأکید براینکه در بین دستگاه‌های اجرایی در سقف اول و دوم بودجه وزارت آموزش و پرورش دارای بیشترین رشد بود، افزود: در سال 97، 11.3 درصد منابع بودجه عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافت که در سال 98 این رقم به 13.9 درصد رسید و اگر دو هزار میلیارد تومان رتبه‌بندی را از آن خارج کنیم 13.4 درصد منابع عمومی دولت به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.

بودجه 98 آموزش و پرورش به 56 هزار میلیارد تومان رسید

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اعتبارات آموزش و پرورش در سال 98 در جداول 7، 8، 9، 18 و 21 و بخش یارانه‌ها بالغ بر 56 هزار و 309 میلیارد تومان است که در اعتبارات هزینه‌ای 26 درصد، تملک دارایی سرمایه‌ای 40.3 درصد و در کل اعتبارات 29.5 درصد رشد داشتیم که بدون احتساب رتبه بندی مجموع اعتبارات آموزش و پرورش 25 درصد رشد دارد.

جزئیات رشد بودجه آموزش و پرورش در بخش‌های مختلف؛ رشد 10 درصدی سرانه دانش‌آموزی

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه 13 ردیف ذیل آموزش و پرورش بدون دستگاه‌های وابسته وجود دارد عنوان کرد: ردیف بودجه ادارات آموزش و پرورش استان‌ها 25 درصد رشد داشت و برون سپاری کاردانش 23 درصد، پرداخت حقوق کارکنان خرید خدمات 21 درصد، تربیت بدنی دانش‌آموزان 20 درصد، مدارس خارج از کشور 15 درصد، و سرانه دانش‌آموزی 10 درصد رشد داشته است.

40 هزار میلیارد تومان اعتبار حقوق و مزایا

وی مطرح کرد: اعتبار حقوق و مزایای آموزش و پرورش 40 هزار میلیارد تومان و سرانه دانش‌آموزی دانش‌آموزان در مدارس دولتی 25.هزار و 800 تومان تعیین شده است همچنین 530 میلیارد تومان برای حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم درنظر گرفته شده است.

بی‌توجهی بودجه به سرانه غذایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یکی از نقاط ضعف بودجه سال 98 را سرانه اندک غذای دانش‌آموزان مدارس شبانه روزی دانست و گفت: برای هر روز سه هزار و 500 تومان برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است درحالی که این رقم برای دانشجویان 16 هزار تومان است و انتظار این است دانش‌آموزان که در مرحله رشد قرار دارند و از مناطق محروم کشور در مدارس شبانه روزی حضور می‌یابند به لحاظ سرانه غذایی بیشتر از این مورد توجه قرار بگیرند.

الهیار ترکمن گفت: سرانه ارتقای سلامت جسمی دانش‌آموزان 4 هزار و 400 تومان، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی 255 هزار تومان، آموزش نوآموزان مناطق دوزبانه 271 هزار تومان، آموزش پیش دبستانی 74 میلیارد تومان، سرانه پرورشی 20 هزار میلیارد تومان، اعتبار مدارس خارج از کشور 207 میلیارد تومان تعینی شده است اما با توجه به نوسانات ارزی اعتبار در نظر گرفته برای مدارس خارج از کشور قابل اتکا نیست.

واکنش به صحبتهای رئیس جمهور در صحن علنی مجلس

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص صحبت‌های رئیس جمهور در صحن علنی مجلس مبنی بر گران بودن خدامات ارائه شده در آموزش و پرورش و گسترش طرح خرید خدمات آموزشی گفت: صحبت‌های رئیس جمهور از دید قوانین بالادستی باید تفسیر شود. در ماده 25 قانون برنامه ششم توسعه که به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسیده آمده است به منظور مردمی شدن و گسترش سهم خصوصی و تعاونی در اقتصاد و افزایش بهره وری و کیفیت خدمات و مدیریت هزینه به تمام دستگاه‌های اجرایی که عهده دار وظایف اجتماعی، فرهنگی، خدماتی از جمله مراکز آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی و ارائه دهنده خدمات کشاورزی هستند اجازه داده می‌شود در چهارچوب استاندارد کیفی خدمات نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام کنند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: صحبت رئیس جمهور در مجلس درباره قیمت تمام شده هزینه های آموزش و پرورش بود که این بخش مورد توجه قرار گرفت اما این موضوع که بالاترین رشد بودجه ای دولت مربوط به وزارت آمزوش و پرورش بود دیده نمی‌شود.

چرا حقوق دانش‌آموز را مورد توجه قرار نمی‌دهیم؟

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه اصلاحات ساختاری در بودجه مدنظر است افزود: به جای مقابله با صحبت‌های رئیس جمهور باید نسبت به اصلاح ساختاری در بخش آموزش و پرورش کشور اقدام کنیم. چرا هر بحث اصلاحی در آموزش و پرورش تبدیل به تهدید می‌شود ما هم اکنون در مناطقی از کشور به خاطر پراکندگی و بعد مسافت شاهد هستیم که معلمان رسمی حضور نمی‌یابند. چرا حقوق دانش‌آموز را کمتر مورد توجه قرار می‌دهیم؟ در کنار حقوق معلم باید به حقوق دانش‌آموز نیز توجه شود چرا که او حق دارد از معلم باکیفیت بهره‌مند شود.

وی عنوان کرد: اگر در جایی از کشور نمی‌توانیم معلم اعزام کنیم حق دانش‌آموز نباید پایمال شود یکی از استان‌های موفق در بحث خرید خدمات سیستان و بلوچستان است که اجرای این طرح باعث شده در یکی از روستاهای این استان معدل دانش‌آموزان یک منطقه تا 1.5 نمره بالا برود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اجرای طرح خرید خدمات آموزشی تحت استانداردهای کیفی مدنظر است و اینگونه نیست که بدون حساب و کتاب و بی‌در و پیکر اجرا شود. این مسئله باید به عنوان یک ضرورت در آموزش و پرورش بررسی شود که علاوه بر تأمین حقوق معلمان در راستای تحقق حقوق دانش‌آموزان کشور نیز است. البته توجه داشته باشید که این موضوع فعلا در لایحه بودجه مطرح است و در مجلس باید نهایی شود که در صورت قطعی شدن براساس اسناد بالادستی به آن ورود پیدا کرده و برنامه منسجمی را تهیه خواهیم کرد که به کلیت آموزش و پرورش لطمه نخورد و معلمان نیز در این مسئله تحت محدودیت قرار نگرفته و منافع دانش آموز مورد توجه باشد.

چرا بودجه ایمن سازی مدارس تأمین نمی‌شود

الهیار ترکمن در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا بودجه ایمن سازی مدارس محقق نمی‌شود، عنوان کرد: بودجه ایمن سازی مدارس در حوزه اختیارات سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور است و ما به صورت ریز وارد این مسئله نشدیم و آنها برنامه‌های خاصی در این رابطه دارند اما توجه داشته باشید وقتی از حقوق دانش‌آموز صحبت می‌کنید فقط تأمین معلم باکیفیت نیست بلکه ایمنی مدرسه نیز مدنظر است.

وی ادامه داد: مشکلات ساختاری در آموزش و پرورش بسیار زیاد است و خبرنگاران به جای آنکه دائم درباره پرداخت معوقات و مطالبات از ما سوال کنند بهتر است بپرسند که این مشکلات ساختاری با چه عقبه‌ای ایجاد شده است و برای حل آن باید چه اقداماتی انجام دهیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بودجه عمرانی آموزش و پرورش در سال 98، 40 درصد افزایش پیدا کرد و در سال 97 نیز این بودجه به صورت 100 درصد تخصیص یافت.

تجربه ناموفق بیمه طلایی، آموزش و پرورش را در بحث بیمه دچار بحران کرد

الهیار ترکمن در ادامه درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان گفت: بعد از تجربه ناموفق و بدون پشتوانه مالی و کارشناسی بیمه طلایی تقریبا ارتباط آموزش و پرورش با شرکت‌های بیمه ای مطرح قطع شد و خیلی‌ها حاضر نشدند با این وزارتخانه وارد قرارداد شوند و آموزش و پرورش مجبور شد وارد عقد قرارداد به شیوه صندوقی شود.

وی ادامه داد: امسال با توجه به عدم رضایت بیمه صندوقی، اقدام به تغییر روش صندوقی به بیمه گری کردیم اما باید توجه داشت که خدمات شرکت‌های بیمه تعرفه‌های مشخصی دارد و برای هر خدمت و سقف تعهدات آن مبلغی مشخص است.  سهم فرهنگیان در خدمات بیمه‌ای به روش صندوقی ماهانه 27 هزار تومان است و نمی‌توانستیم یک باره وارد خدمات بیمه‌ای شویم که هزینه آن از 100 هزار تومان فراتر می‌رود بنابراین مجبور شدیم ابتدا با شیب ملایم وارد شویم.

توصیه به فرهنگیان درباره بیمه تکمیلی به روش صندوقی

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مبنای ما 13 خدمات پرطرفدار و پرکاربرد بود که آنها را احصا کرده و مبنا قرار دادیم. مچنین بدون سقف بودن این موارد برای ما بسیار مهم بود که از 13 مورد 9 مورد آن بدون سقف است و زمانی که همه اینها را در کانر یکدیگر قرار دادیم رقم سنگینی برای معلمان می‌شد بنابراین پیش بینی کردیم که برای گروه‌هایی که متقاضی هستند و کمتر از خدمات بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند روش صندوقی ادامه یابد که حق بیمه آن به 39 هزار تومان افزایش یافته است و اگر بخواهیم این خدمات را در قالب بیمه گری ادامه دهیم که زمان دریافت خسارت به حداقل کاهش می یابد سهم هر فرد 68 هزار و 500 تومان است.

الهیار ترکمن افزود: به فرهگنیان توصیه می‌کنیم به انتخاب دو گزینه بیمه‌ای به میزان نیازشان به خدمات درمان توجه داشته باشند و با توجه به آن اقدام به انتخاب کنند.

پیشنهاد 60 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش برای بودجه 98

وی در ادامه یک بار دیگر با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش از سال 98 به 56 هزار و 309 میلیارد تومان رسیده است، عنوان کرد: ما براساس قیمت تمام شده فعالیت‌ها پیشنهادی را در بحث هزینه‌ای داشتیم که رقم آن 60 هزار میلیارد تومان بود که 47 هزار و 200 میلیارد آن برای ما پیش بینی شد. البته در این 60 هزار میلیارد تومان پاداش پایان خدمت را درنظر گرفته بودیم.

وضعیت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در بودجه 98

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان در بودجه 98 گفت: در جدول شماره 7 سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع درنظر گرفته شده است. همچنین در دولت یکی از بهترین بودجه‌ها برای آموزش و پرورش پیش بینی شده و نیاز ما در پرداخت حقوق کارکنان که درسال 97، 30 هزار میلیارد تومان بود درسال 98 به 40 هزار میلیارد تومان رسیده همچنین حق التدریس‌ها، حقوق سربازمعلمان و هزینه‌های نیروهای شاغل اداری و اضافه کاری پرسنل در حد مقدورات لحاظ شده است.

هزار میلیارد کسری 97 به 98 منتقل می‌شود

الهیار ترکمن با اشاره به کسری بودجه آموزش و پرورش بیان کرد: هزار میلیارد تومان کسری از سال 97 به 98 منتقل می‌شود، در سال 97 کسری چهار هزار میلیارد تومانی داریم که سه هزار میلیارد آن قابل تأمین است و هزار میلیارد تومان به سال بعد موکول می‌شود.

وی درباره بودجه آموزش و پرورش استان‌ها درسال 98 گفت این بخش نیز با کسری 5 هزار میلیارد تومانی مواجه است که 4 میلیارد تومان آن از محل سازوکار های قانون بودجه قابل تأمین است و هزار میلیارد تومان به سال بعد منتقل می‌شود. همچنین در جدول شماره 9 بودجه سه هزار و 200 میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان اختصاص یافته که قابل تأمین است.

در سال 96 و 97 برای شیر مدارس تخصیص اعتبار نداشتیم

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره بودجه شیر مدارس بیان کرد: 200 میلیارد تومان در جدول شماره 9 برای این موضوع لحاظ شده است البته در سال 96 و 97 برای شیر مدارس تخصیص اعتبار نداشتیم.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه در یک فرایند خوب برای ایجاد تعادل بین هزینه‌های پرسنلی و غیرپرسنلی حرکت می کنیم عنوان کرد: زمانی 98 درصد بودجه آموزش و پرورش برای هزینه‌های پرسنلی بود که هم اکنون وضعیت قدری بهبود یافته و 94 درصد بودجه به اعتبارات پرسنلی و 6 درصد به سایر هزینه‌ها تخصیص می‌یابد.

وی در ادامه با تأکید براینکه ساختار آموزش و پرورش در حوزه ستاد و استان‌ها باید تغییر کند و دراین باره سناریوهای مختلفی را طراحی کرد‌ه‌ایم افزود: با توجه به اینکه شش معاونت آموزش و پرورش از گذشته جا افتاده است پیشنهاد ما این است در مجموع معاونتها تغییری ایجاد نشود و اصلاحات ساختاری را در زیرمجموعه آنها دنبال کنیم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: به عنوان مثال در حدود 40 درصد ادارات آموزش و پرورش استانها تعداد دانش آموزان زیر پنج هزار نفر است که باید برای آنها فکری شود البته برخی مناطق استراتژیک هستند و نمی‌توان آنها را تغییر داد یا حذف کرد.

11 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی نیاز داریم؛ هفت هزار میلیارد تومان موجود است

الهیار ترکمن درباره رتبه بندی معلمان تصریح کرد: رتبه بندی فرآیندی برای افزایش کیفیت در آموزش و پرورش است و هدف اصلی آن افزایش حقوق نیست هرچند که منجر به آن نیز می‌شود. ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان و شکل دهی به رفتارهایی که کیفیت را در آموزش وپروش ایجاد کند هدف اصلی طرح رتبه بندی است.

وی بیان کرد: بنده چند وقت قبل گزارش مقایسه‌ای را در بحث رتبه بندی معلمان در سایر کشورها مطالعه می‌کردم. کشورهایی که رتبه بندی را اجرا نمی‌کردند حقوق معلمان آنها در ابتدای خدمت، میانه و پایان خدمت بررسی شد. که میزان تفاوت حقوق بین معلمان از ابتدا تا انتهای خدمت کم بود. اما در کشورهایی که رتبه بندی حرفه‌ای انجام می‌دهند هرچه سنوات خدمت و میزان دسترسی معلمان به صلاحیت حرفه‌ای بالاتر می‌رود حقوق آنها نیز افزایش می‌یابد که این هدف اصلی رتبه بندی است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی می‌گوییم معلمان باید در 5 طبقه رتبه بندی شوند و معیارها و صلاحیت‌های ان را کسب کنند هدف افزایش کیفیت است البته بخشی از معیارها پیش فرض است و به تمام معلمان اختصاص می‌یابد. بلکه معیارها را باید ثابت و برخی دیگر را باید کسر کنند و اینگونه نیست که در تمام معلمان در فرآیند رتبه بندی قرار بگیرند.

الهیار ترکمن ادامه داد: در لایحه ای که پیش بینی کردیم هدف اصلی افزایش انگیزه‌های فردی است و در درجه بعدی ارتقای کیفیت پیش بینی شده است. پیش بینی کرده‌ایم که 11 هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی نیاز است که در سال 94 براساس مصوبه دولت یک بار رتبه بندی را انجام دادیم و هفت هزار میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص یافت و هم اکنون مجلس باید تعیین کند که آیا این مسیر ادامه خواهد یافت یا قرار است رتبه بندی قبلی کنار گذاشته شود و مجدد کار از صفر شروع شود.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که براساس رتبه بندی سال 94 حرکت کنیم که هفت هزار میلیارد آن موجود است و 4 هزار میلیارد آن نیاز داریم. البته این لایحه فعلا در مرحله بررسی است و ما در جدول 21 بودجه 98 دو هزار میلیارد تومان در قالب ردیف پیش بینی کردیم که حین اجرای بودجه قابل افزایش است و بعد از تعیین و تکلیف نهایی رتبه بندی معلمان بار مالی آن مشخص می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: هفت هزار میلیارد تومانی که می‌گوییم موجود است در احکام فرهنگیان از سال 94 اعمال شد و آنها در 5 طبقه رتبه بندی شدند که از 17 تا 50 درصد حق شغل حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تمام جزئیات بودجه 56 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال 98»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..