تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتقاد یک کارگردان از بی توجهی به بودجه تئاتر

انتقاد یک کارگردان از بی توجهی به بودجه تئاتربه گزارش حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «شب تئاتر» در سیزدهمین نشست خود شامگاه شنبه ۸ دی  با موضوع «بررسی بودجه تئاتر سال ۹۸» و اجرای پیام دهکردی، میزبان آرش دادگر، بازیگر، کارگردان و مدرس دانشگاه بود.

سعید ذبیحی از فعالان تئاتر کرمانشاه و فعال عرصه تئاتر دانش آموزی، در رابطه با برنامه هفته گذشته با موضوع تئاتر دانش آموزی، نامه‌ای برای پیام دهکردی فرستاده بود که بخش‌هایی از آن در ابتدای برنامه خوانده شد.

 ابلاغ بخشنامه هفته تئاتر به مدارس تا کنون و از دست رفتن زمان، وضعیت اسفبار تمام مسابقات فرهنگی، عدم تخصیص بودجه از طرف مدرسه برای نمایش، رها کردن دانش آموزان بعد از مسابقات، از نکاتی بود که ایشان در نامه خود مطرح کردند.

لزوم پویایی فرهنگ برای شکوفا شدن جامعه 

دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بودجه تئاتر در سال ۹۷ برای کل کشور، ۲۳ میلیارد اعتباری بوده است که تنها ۵ میلیارد آن تاکنون محقق شده است. این مبلغ در سال ۹۸ تبدیل به ۳۲ میلیارد اعتباری شده که مشخص نیست چه مقداری از آن پرداخت شود.

دادگر پس از سخنان دهکردی گفت:مدیران و سیاست گذاران می‌آیند و می‌روند اما مردم و هنرمندان و تولیدگران همیشه هستند. با همه سختی‌ها پیش آمدیم اما دیگر به اشباع رسیده ایم که فرهنگ اولین موضوع برای کم کردن بودجه  آن است.

وی افزود:وقتی اتریش برای جنگ جهانی اول از دولت‌های اروپایی برای ساخت زیرساخت هایش کمک مالی گرفت، تمام آن را خرج ساخت سالن‌های اپرا و نمایش و گالری کرد چرا که معتقد بود تا وقتی مملکتی فرهنگ قوی و غنی نداشته باشد همیشه جنگ و ویرانی دارد. فرهنگ را نمی‌شود تزریق کرد بلکه به مرور اتفاق می‌افتد.

دادگر با بیان اینکه برای شکوفا شدن یک جامعه، اول از همه باید فرهنگ را پویا کرد،گفت: این فرهنگ از مدارس شروع می‌شود و در مراکز هنری گسترش می یابد. به راحتی می‌توان ویروس فرهنگ را در مراکز هنری با یک تماشاچی پخش کرد و با همان یک نفر آن را به تمامی جامعه سرایت داد.

بودجه تئاتر باید لایحه شود

دادگر گفت: درخواست دیدن تئاتر و تعداد گرو‌ها بسیار افزایش یافته، اما مدیران هنوز فکر می‌کنند که ما در دهه ۶۰ هستیم و هزار نفر تئاتری داریم. در تهران در هرشب حدود ۱۲۰ اجرا داریم. بودجه‌ای که مجلس در حال تصویب آن است به تئاتر ما کمک نمی کند.

وی با بیان اینکه بودجه تئاتر باید لایحه شود،گفت: یک دولت مثل پدر جامعه است و باید به آینده بچه‌ها فکر کند. من نباید به بودجه فکر کنم.

دادگر کفت:اگر نیت ۱۰۰ ساله داریم باید انسان تربیت کنیم؛ تئاتر انسان تربیت می‌کند از این رو باید برای آن هزینه کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون برای همه یکسان است،گفت: تئاتر برای اجراگر قوانینی مشخص کرده که مرجع رسیدگی به تمامی آنها اداره کل هنر‌های نمایشی است. وقتی مجوزی برای اجرا صادر می‌شود یعنی آن نمایش حائز اجرا شدن است. وقتی نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف و حتی مدعی العموم پا وسط می‌گذارند، می‌پرسیم کسانی که در نظارت ارزشیابی هستند آیا متخصص این قضیه هستند یا نه؟ آیا کسانی که در دادسرا هستند متخصص هستند یا گزارشی داده شده؟ برای گزارش باید تفهیم اتهام شود. چرا اول از همه باید سراغ کارگردان و بازیگران تئاتر بروند نه مدیران بالایی آنها؟ مسئله این است که در حال حاضر انگار هیچ قانونی وجود ندارد. ما قوانین را رعایت می‌کنیم اما وقتی تفسیر شخصی می‌شود دیگر من نمی‌دانم  چه کاری باید انجام بدهم.

 شهرام کرمی مدیر کل هنر‌های نمایشی در ادامه برنامه از بازگشایی مجدد تماشاخانه شهرزاد خبر داد.

گفتنی است «شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی پیام دهکردی، تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری محراب محمدزاده، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتقاد یک کارگردان از بی توجهی به بودجه تئاتر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..