تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آشنايي با روش‌هاي درست يخزدايي مواد غذايي

آشنايي با روش‌هاي درست يخزدايي مواد غذايي

خبرگزاري آريا – زماني که ماده غذايي در يخچال يخزدايي شود، منجمد کردن و يخزدايي دوباره آن بي خطر است. چند روش محبوب براي يخزدايي مواد غذايي پيش از پخت و مصرف وجود دارند که البته برخي از آنها بي خطر هستند. قرار دادن ماده غذايي روي پيشخوان آشپزخانه براي چند ساعت يکي از روش هاي محبوب يخزدايي است، اما گزينه اي ايمن نيست و نسبت به خطرات اين کار هشدار داده شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از عصر ايران، قرار دادن ماده غذايي منجمد در دماي اتاق براي چند ساعت به منظور يخزدايي مي تواند خطر ابتلا به مسموميت غذايي را افزايش دهد زيرا احتمال رشد باکتري هاي غذايي در دماي اتاق بيشتر است. از اين رو، هر ماده غذايي که بيش از دو ساعت روي پيشخوان آشپزخانه رها شده باشد، در معرض خطر قرار دارد.
خوشبختانه روش هاي درست يخزدايي مواد غذايي بسيار آسان هستند. در ادامه با سه روش پايه و کارآمد در اين زمينه بيشتر آشنا مي شويم.

يخزدايي در يخچال: آيا بي خطر است؟
در شرايطي که رها کردن ماده غذايي منجمد روي پيشخوان آشپزخانه براي يخزدايي شايد روشي سريع‌تر محسوب شود، اما يخزدايي ماده غذايي در يخچال گزينه بهتر و ايمن‌تري است. غذايي که در يخچال يخزدايي مي شود براي مصرف بسيار ايمن‌تر است زيرا احتمال رشد باکتري ها در دماهاي سردتر کمتر است.
يخزدايي در يخچال: چگونه انجام دهيم؟
اين روندي بسيار ساده است. تنها ماده غذايي را در يخچال قرار داده و منتظر مي مانيد. مقادير مختلف از ماده غذايي به مدت زمان متفاوت براي يخزدايي نياز دارد. به عنوان مثال، هر پنج پوند (۲٫۲ کيلوگرم) گوشت بوقلمون منجمد به ۲۴ ساعت زمان براي يخزدايي نياز دارد. مقادير کمتر گوشت حداقل به يک روز زمان براي يخزدايي کامل نياز دارد. پس از يخزدايي، پخت و مصرف گوشت طي يک يا دو روز بي خطر است.
يخزدايي در يخچال: نکته ها
اگر ماده غذايي پيش از مصرف به پخت نياز دارد، مانند گوشت خام، اطمينان حاصل کنيد که به خوبي پوشش داده شده تا در يخچال با مواد غذايي ديگر تماس نداشته باشد. همچنين، بهتر است ماده غذايي منجمد در طبقات پاييني يخچال قرار بگيرد تا در صورت هرگونه چکه و نشت، مواد ديگر در يخچال تحت تاثير قرار نگيرند.
يخزدايي در يخچال: آيا مي توان ماده غذايي را دوباره منجمد کرد؟
پاسخ مثبت است. زماني که ماده غذايي در يخچال يخزدايي شود، منجمد کردن و يخزدايي دوباره آن بي خطر است. اما در نظر داشته باشيد که کيفيت برخي مواد غذايي، مانند گوشت، مي تواند تحت تاثير قرار گرفته و ديگر عطر و طعم خوب گذشته را نداشته باشند.

يخزدايي در آب سرد: آيا بي خطر است؟
آب گرم يا در دماي اتاق ممکن است ايمني ماده غذايي شما را در معرض خطر قرار دهد. اما استفاده از آب سرد، غوطه‌ور کردن ماده غذايي در آب تا زماني که يخزدايي شود، روشي بي خطر براي آماده کردن مواد غذايي منجمد است.
يخزدايي در آب سرد: چگونه انجام دهيم؟
اين روش به مقداري تلاش بيشتر نسبت به روش هاي ديگر نياز دارد، اما گزينه اي سريع‌تر نيز محسوب مي شود. ابتدا، ماده غذايي را در يک کيسه پلاستيکي غير قابل نفوذ، مانند زيپ کيپ، قرار دهيد. از سوراخ نبودن کيسه اطمينان حاصل کنيد. در صورت نشت، باکتري هاي آب مي توانند غذاي شما را آلوده کنند و يا اگر به عنوان مثال در حال يخزدايي گوشت باشيد، اين ماده غذايي پيش از پخت حسابي آبکي مي شود. کيسه را در ظرف آب سرد قرار دهيد تا زماني که گوشت يا ماده غذايي ديگر به خوبي يخزدايي شود. آب را هر ۳۰ دقيقه يک بار تعويض کنيد تا دماي آن حفظ شود. اين روش براي مواد غذايي بزرگ مانند بوقلمون هوشمندانه نيست زيرا به يک وان آب نياز خواهيد داشت!
يخزدايي در آب سرد: نکته ها
پس از يخزدايي ماده غذايي در آب سرد، بايد بلافاصله آن را بپزيد. در غير اين صورت، گوشت يا ماده غذايي ديگر که در دماي اتاق باقي مانده است در معرض خطر رشد باکتري هاي غذايي قرار مي گيرد. همچنين، ماده غذايي را در سينک آشپزخانه يخزدايي نکنيد، به ويژه اگر به خوبي بسته بندي نشده است. باکتري هاي غذايي، مانند سالمونلا از مرغ خام، مي توانند سينک را آلوده کنند. شما ظروف خود را در سينک شستشو مي دهيد تا تميز شوند نه اين که به باکتري هايي خطرناک آلوده شوند.
يخزدايي در آب سرد: آيا مي توان ماده غذايي را دوباره منجمد کرد؟
پاسخ منفيست. زماني که ماده غذايي را با استفاده از اين روش يخزدايي مي کنيد، بايد آن را پيش از بازگرداندن دوباره به فريزر بپزيد.
يخزدايي در مايکروويو: آيا بي خطر است؟
شما با استفاده از مايکروويو مي توانيد مواد غذايي منجمد را به خوبي يخزدايي کنيد، اما بايد مراقب باشيد. هر دستگاه مايکروويو با ديگري متفاوت است، اما تلاش براي تسريع روند يخزدايي با استفاده از دماي بالاتر مي تواند غذايي که يکدست نپخته است را در اختيار شما بگذارد. به عنوان مثال، قسمت بيروني گوشت ممکن است پخته باشد، در شرايطي که قسمت داخلي همچنان منجمد باقي مانده است. دستگاه هاي مايکروويو به طور معمول داراي گزينه اي براي يخزدايي غذا هستند.

يخزدايي در مايکروويو: چگونه انجام دهيم؟
اين کار بسيار ساده است. اطمينان حاصل کنيد که غذا در ظرفي قرار دارد که اجازه نمي دهد نشتي به قسمت داخلي مايکروويو صورت بگيرد و دکمه يخزدايي را فشار دهيد.
يخزدايي در مايکروويو: نکته ها
پس از يخزدايي غذا، به عنوان مثال اگر گوشت خام بوده است، آن را با دست لمس نکنيد و اگر مجبور به اين کار هستيد به خوبي دست هاي خود را بشوييد. اين کار براي محافظت در برابر مسموميت غذايي از اهميت ويژه اي برخوردار است. غذاي نيم پز يا به تازگي يخزدايي شده مي تواند حاوي باکتري هاي غذايي باشد که بايد از عدم سرايت آنها به بخش هاي ديگر آشپزخانه اطمينان حاصل کنيد. همچنين، پس از يخزدايي در مايکروويو ماده غذايي را بلافاصله بپزيد تا از رشد باکتري ها در دماي اتاق پيشگيري شود.
يخزدايي در مايکروويو: آيا مي توان ماده غذايي را دوباره منجمد کرد؟
پاسخ منفيست. شما بايد ماده غذايي را پس از يخزدايي در مايکروويو بلافاصله بپزيد.

آيا مي توان بدون يخزدايي غذا را پخت؟
پاسخ مثبت است. به گفته وزارت کشاورزي آمريکا، پختن غذاي منجمد بي خطر است. اما بايد توجه داشته باشيد که مدت زمان پخت مي تواند افزايش يابد. همچنين، ممکن است با يک وعده غذايي نيم پز مواجه شويد. با اين وجود، يک استثناي مهم وجود دارد. گوشت را پيش از يخزدايي در آرام پز نپزيد. به گفته وزارت کشاورزي آمريکا، پخت گوشت منجمد در آرام پز مي تواند خطرناک باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آشنايي با روش‌هاي درست يخزدايي مواد غذايي»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..