تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سُفره کارگران نصف شد

۷۹۸۳۸۶

۴۲۷ بازدید

خبرگزاری تسنیم: محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفت و گویی با اشاره به اینکه مناسب ترین زمان برای افزایش دستمزد همین امروز است گفت:اگر بخواهیم نگاه عاقلانه و منطقی داشته باشیم؛ مناسب‌ترین زمان برای افزایش دستمزد، همین امروز است.

کارفرمایان بیش از همه اقشار جامعه از جهش تورمی و شوک ارزی سود کرده‌اند، البته هزینه‌هایشان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از آنها که نتوانستند مواد اولیه تهیه کنند و ورشکسته شده‌اند گفت: این دسته کارفرمایان و البته تمام تولیدکنندگان در محصولاتشان افزایش هزینه را جبران کرده اند.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه کارفرمایان همواره با همین استدلال‌ها به مذاکرات مزدی می‌آیند، گفت: آن‌ها از آنجا که بهای تورمِ تولید افزایش یافته است از کاهش قدرت خرید خود صحبت می کنند. اما ما فعالان کارگری معتقدیم تنها کارگران هستند که به معنای واقعی قدرت خریدشان کم شده است.

افرادی که از تورم آسیب می‌بینند، مزدبگیران هستند؛ یعنی کسی که پایان ماه مبلغی ناچیز به حسابش می‌ریزند تا صرفاً برای کار کردن زنده باشد و نه بیشتر. پس تاکید داریم که بهترین زمان برای جبران کاستی‌ها، همین امروز است؛ نه فردا.

وی بیان کرد: در حال حاضر مزد سال 97 تنها 37درصد از هزینه‌های سبد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد. اگر بخواهیم که آمار بانک مرکزی از تورم را در سال 97 در سبد معیشت لحاظ کنیم، مزد تعیین شده تنها33 درصد از هزینه‌های سبد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد.

تاجیک گفت: چه آن زمان که قیمت سبد معیشت خانوارهای کارگری 2 میلیون و 645هزار تومان تعیین شد و چه حالا که سبد معیشت با توافق هر سه گروه به 3 میلیون و 470 هزار تومان افزایش یافت؛ کارفرمایان می‌گفتند که دولت خود باید جبران مافات کند، نه ما.

وی ادامه داد: مطمئناً این کلام درستی نیست و خود کارفرمایان باید نسبت به کارگران خود پاسخگو باشند و سهمِ افزایش درآمدشان را بپردازند. با توجه به اینکه افزایش سهم کارگری بازهم در قیمت تمام شده پایین می‌آید یعنی اگر به قولی7 درصد، 8 درصد، 9 درصد و حتی اگر 20درصد باشد با توجه به افزایش قیمت‌ها سهم مزد کارگر در هزینه‌های تمام شده به 5 درصد می‌رسد.

البته این نتیجه‌گیری براساس ارزیابی کارفرمایان است، اما طبق ارزیابی ما به کمتر از 5درصد می‌رسد. به هر صورت وضع مثل گذشته نیست و کارگروه مزد شورای عالی کار هر لحظه آماده است تا محاسبات خود را به‌روز کند.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که صندوق بین‌المللی پول پیش بینی تورم 40 درصدی را در سال 98 داده است، آیا در این شرایط افزایش حتی 100 درصدی مزد می‌تواند پاسخگوی هزینه‌های سرسام آور زندگی باشد، گفت:

توجه داشته باشد که حتی اگر تورم 40 درصدی وارد اقتصاد شود این تورم را باید در هزینه‌های سبد معیشت محاسبه کرد نه اینکه گفت 40درصد باید به حداقل دستمزد تعیین شده اضافه شود!

در تعیین دستمزد معیار، تورم هزینه‌های اقلام سبدِ معیشتِ خانوارهایِ کارگری است. البته این نکته را باید اضافه کنم حتی اگر 100درصد افزایش دستمزد را داشته باشیم؛ بازهم نسبت به هزینه‌های سبد معیشت، عقب هستیم و کارگران هر روز فقیر‌تر می‌شوند.

وی می‌افزاید: قطعاً دولت باید در شرایط تحریم، سهم بیشتری را به مزدبگیران و اقشار ضعیف جامعه پرداخت کند؛ چراکه همین حالا اگر به هر سوپر مارکتی در شمال یا جنوب شهر تهران یا هر شهر دیگری سر بزنید، می‌بینید که قیمت یک بطری شیر در عرض چند ماه 100 درصد افزایش یافته است.

توجه کنید که شیر جزئی جدا نشدنی از سبد مصرفی خانواده‌هاست. درحالت کلی قیمت تمام اقلام افزایش یافته است. جای تأسف دارد که با وجود اینکه نمایندگان دولت هزینه‌های سبد معیشت را در شورای عالی کار تایید کرده‌اند، بازهم هیچ اقدام جدی برای جبران مافات انجام نمی‌دهند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سُفره کارگران نصف شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..