تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دانشگاه‌های کشور نیازمند ۷۵ هزار خوابگاه هستند/ارتقاء سرا‌های دانشجویی با کمک هزینه ۵۴ میلیاردی/ وام دانشجویی به ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم مطرح کرد؛

دانشگاه های کشور 75 هزار ظرفیت خوابگاهی نیازمند است/ارتقا آشپزخانه های دانشگاه از سنتی به صنعتی/ارتقاء سرا‌های دانشجویی با کمک هزینه 54 میلیاردیصدیقی گفت: به کمک بانک ها میزان وام دانشجویی به ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگارحوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در یک برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به اقدامات این سازمان برای دانشجویان گفت:‌ براساس نظرسنجی که از دانشجویان داشتیم، مشخص شد که بیش از 90 درصد دانشجویان خوابگاهی تمایل بیشتری به برنامه‌های فرهنگی و تفریحی دارند و این موضوع را از مسئولان دانشگاه‌ها مطالبه می‌کنند.

وی افزود: باید خدمات دانشجویی و رفاهی در دانشگاه‌ها را بیشتر و کاری کنیم تا دانشجو بهتر تحصیل کند، ضمن اینکه معاونان فرهنگی باید برای افزایش نشاط اجتماعی در دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را توسعه می‌دهند.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: نیاز به همدلی بیشتر برای گسترش فعالیت‌ها و تزریق امید و انگیزه به مجموعه‌های دانشجویی داریم، چرا که دشمن همه‌جانبه‌ در تمامی بخش‌ها به کشور هجوم آورده و فقط با همدلی و اتحاد و برنامه‌ریزی بهتر و کار شبانه‌روزی است که می‌توانیم از این برهه عبور کنیم.

صدیقی در ادامه با اشاره به پارک های علم و فناوری در سطح شهر تهران افزود: در حال حاضر از 43 پارک علم و فناوری در کشور، 8 پارک و  28 مرکز رشد در شهر تهران فعالیت دارد که 777 مرکز یا واحد فناور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: وظیفه ما و نظام جمهوری اسلامی توزیع آموزش عالی در کل کشور است که خوشبختانه در این زمینه تا کنون موفق عمل کرده‌ایم، به طوری که دسترسی دانشجویان به تمامی مراکز آموزش عالی در کل کشور نسبت به قبل فراهم شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: در حال حاضر حدود 85 درصد داوطلبان می‌توانند بدون کنکور در دانشگاه‌های سطح کشور پذیرش شوند و که نشان دهنده این است که هر جوانی که اراده کند می‌تواند به راحتی وارد بدنه آموزش عالی  کشور شود.

ساخت 75 هزار ظرفیت خوابگاهی تا پایان برنامه ششم توسعه

صدیقی در ادامه با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه فضاهای خوابگاهی در کشور گفت: در حوزه افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها به سبب اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور، بهره مندی از اعتبارات دولتی در این زمینه ممنوع بوده است، عقب ماندگی‌هایی حدود 250 هزار ظرفیت خوابگاهی دولتی داشته‌ایم اما با تلاش‌های صورت گرفته و بهره مندی از ظرفیت خیرین و نهادهای غیردولتی توانستیم اقداماتی را در راستای جبران نیازها انجام دهیم. 

وی بیان کرد: در حال حاضر نیازمند حدود 75 هزار ظرفیت دیگر خوابگاهی هستیم که قرار است در برنامه ششم توسعه به این تعداد اضافه شود.

ضرورت کمک خیرین برای تکمیل طرح‌های خوابگاهی

صدیقی کمک خیرین و بخش خصوصی را برای ساخت و تکمیل طرح‌های خوابگاهی ضروری دانست و گفت: خوشبختانه با کمک بنیاد مستضعفان  توانسته ایم چندین خوابگاه دانشجویی را آماده کنیم و ما امیدواریم با صحبت‌هایی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشته‌ایم اعتبارات خوبی برای ساخت خوابگاه و برطرف شدن مشکل دانشجویان در این زمینه انجام دهیم.

وی افزود: خوشبختانه خیرین در این حوزه خوب عمل کردند به طوری که بنیاد 15 خرداد نیز 25 خوابگاه برای دختران را در سطح شهر تهران تقبل کرده است که در حال حاضر 17 الی 18 تا آن در حال ساخت است.

صدیقی بیان کرد: کاری که در این 2_3 سال از طرف سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه دانشجویی انجام شد، خوابگاه‌های کل کشور رتبه‌بندی صورت گرفت به طوری که توانسته‌ایم خوابگاه‌های رتبه 5 که جزو خوابگاه‌های خیلی ضعیف است را به رتبه 3 و 4 ارتقا دهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: از 193 خوابگاه در سطح تهران حدود 50 درصد آنها رتبه 3 و 4 را داشتند و قرار است با هماهنگی‌های انجام شده این خوابگاه‌ها را به رتبه‌های یک و دو ارتقا دهیم.

صدیقی گفت: خوشبختانه در حال حاضر 65 خوابگاه ما دارای رتبه 5 بودند که با مشارکت خود دانشگاه‌ها و سازمان تجهیز و تعمیر شدند و یکی از اهداف ما این است که تمرکزمان را در بر روی خوابگاه‌های با رتبه 3 و 4 بگذاریم که در این بین نیمی از این خوابگاه‌ها به رتبه‌های بالاتری ارتقا پیدا کردند و امیدوار هستیم تا پایان سال 98 بتوانیم خوابگاه‌های رتبه سوم خود را به رتبه 1و 2 ارتقا دهیم.

افزایش مبلغ وام دانشجویی در سال ۹۷

صدیقی با اشاره به  وام‌های دانشجویی گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در مجموع 21 نوع وام دارد که به دانشجویان مستعد و کم بضاعت پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: در صندوق رفاه دانشجویان سعی کرده‌ایم در سال‌های اخیر یک ارتقای خدمات رسانی توام با کرامت انسانی با دانشجویان داشته باشیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: سال گذشته، حدود 417 میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت کرده‌ایم که با هم‌افزایی و با حمایت دولت و افزایش درآمد اختصاصی صندوق، این رقم به 673 میلیارد تومان در سال جاری افزایش می‌یابد که البته با هم افزایی بانک‌ها تا 1300میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

صدیقی بیان کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از سال 93 یک وام ویژهدانشجویان دکتری تعریف کرده است که ماهانه به دانشجویان دکتری تسهیلات ارائه می‌شود و دانشجویان 2  سال بعد از فارغ التحصیلی در اقساط 60 ماهه این وام را بر می‌گردانند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: سال 95 حدود 58 میلیارد تومان و سال 96حدود 166 میلیارد تومان، وام ویژه دکتری پرداخت شد که امسال این وام به 220  میلیارد تومان افزایش یافته و می‌توانیم تعداد بیشتری از دانشجویان دکتری را پوشش دهیم.

وی با اشاره به افزایش وام ضروری دکتری بیان کرد: به هر دانشجوی دکتری3 میلیون تومان وام ضروری ارائه می‌شود که در گذشته رقم این وام یک میلیون تومان بود و اکنون این رقم 3 برابر شده است؛ سال گذشته 44 میلیارد و 700میلیون تومان وام ضروری دکتری پرداخت شد که امسال به 65 میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش یافته است. یعنی 47 درصد افزایش یافته است.

در حال حاضر وام‌های مختلفی در مقاطع تحصیلی مختلف داریم به طوریکه در مقطع دکترا در حال حاضر 700 هزار تومان وام تحصیلی ارائه می‌شود و در دانشجویان کارشناسی این رقم به 450 هزار تومان می‌باشد.

صدیقی گفت: خوشبختانه در حال حاضر پوشش وام‌های دانشجویان  صندوق رفاه به غیر از وام شهریه صد در صدی است، ولی وام‌های دیگر مقاطع مختلف در حداکثر 17 روز به دانشجویان ارائه می‌شود.

وی در ادامه با توجه به وجود تورم در کشور گفت: ما طبیعتا متناسب با رشد قیمت‌ها نتوانستیم جلو برویم به طوری که اعتبار ما محدود است ولی سالانه چیزی حدود 10 الی 15 درصد به وام‌ها اضافه کرده‌ایم خوشبختانه در سال 97 نیز افزایش وام‌ها صورت گرفته است.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با اشاره به کیفیت سلف سرویس‌های دانشگاه‌ها گفت:‌به هر حال بحث غذا یکی از اولویت‌های مهم دانشجویان است،و طی بخشنامه هایی که از سوی صندوق رفاه به دانشگاه ها ابلاغ شده است توصیه به کیفیت غذای دانشجویان مدنظر بوده و باید ارتقا پیداکند.

صدیقی کیفیت غذاهای دانشجویی را مهم دانست و گفت: ارتقای کیفیت غذای دانشجویی از دوسال گذشته در دستور کار صندوق رفاه وزارت علوم قرار گرفته است  به طوری که سالن های غذاخوری دانشگاه ها درصدد ارتقا از نظر تجیهیزات و غیره هستیم.

رتبه بندی غذاخوری‌های دانشجویی 

وی با اشاره به اینکه سالن های غذاخوری دانشجویان در حال رتبه بندی شدن است افزود: رتبه بندی سلف سرویس ها و سالن های غذا خوری آغاز شده و قرار است این رتبه بندی نهایتا طی دوهفته آینده اعلام شود، همچنین مقررشده  طی برنامه هایی از سوی صندوق رفاه دانشجویان  هر غذا خوری با کمک صندوق و دانشگاه،  اعتباری برای ارتقای تجهیزات غذاخوری های دانشجویی اختصاص پیدا  کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم  به ایجاد رستوران‌های مکمل اشاره کرد و یادآورشد: توسعه غذاخوری‌های مکمل یکی از هدف های این صندوق است که با حمایت دانشگاه ها و و بخش خصوصی انجام می شود

صدیقی افزود: خوشبختانه از سال 96 که کار ارتقای آشپزخانه‌ها که با کمک خود دانشگاه‌ها صورت گرفت امسال، 16 هزار میلیارد تومان برای ارتقای آشپزخانه‌های سنتی به صنعتی در کشور هزینه شد که سهم دانشگاه‌های تهران حدود یک و نیم میلیارد تومان  است که خوشبختانه با هماهنگی انجام شده در تابستان امسال 6 دانشگاه تجهیز و از حالت سنتی خارج گردید.

ارتقاء سرا‌های دانشجویی با کمک هزینه 54 میلیاردی

وی ادامه داد: با اشاره به سراهای فضاهای ورزشی گفت: در حال حاضر سراهای فضاهای ورزشی  سرپوشیده و سرباز در طی این چند سال روند رو به رشد و خوبی داشته است به طوریکه قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه دو متر مربع بتوانیم جهت استفاده دانشجویان به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: در حال حاضر در خود دانشگاه‌های سطح تهران 150 هزار سالن ورزشی داریم که 105 هزار متر مربع سالن سرپوشیده و 147 هزار متر مربع روباز است.

قرار است در سال آینده به دانشگاه‌هایی که رتبه 3 فضای فیزیکی دارند برای ارتقای رتبه کمک کنیم، قرار است با هماهنگی های انجام شده  ظرف 3 سال هیچ سلف سرویسی رتبه 3 در  دانشگاه های سراسر کشور وجود نداشته باشد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: در بخش خوابگاه‌ها حدود  54 میلیارد تومان به دانشگاه‌ها کمک شد، دانشگاه‌ها هم به  همین میزان هزینه کردند تا دیگر دانشگاهی در رتبه 4 یا 5 نداشته باشیم؛ برای ارتقای سلف سرویس‌ها حدود 22 میلیارد تومان کمک کردیم و نیمی دیگر از هزینه‌ را دانشگاه‌ها متقبل شدند.

ارز دانشجویی به کدام گروه از دانشجویان تعلق می‌گیرد؟

صدیقی در خصوص ارز دانشجویی گفت: با هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در حال حاضر به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور در همه مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) ارز با نرخ مصوب پرداخت می‌شود.

وی گفت: هر6 ماه مبلغ6 هزار دلار بابت هزینه زندگی تخصیص می‌یابد و سالانه تا سقف15 هزار دلار شهریه دانشگاهی پیش بینی شده است و دانشجویانی که جدیدا قصد اعزام دارند (در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری) هم می‌توانند درخواست ارز تحصیلی کنند.

با توجه به ظرفیت‌های بسیار مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های داخل، به دانشجویانی که برای مقطع کارشناسی می خواهند اقدام کنند ارزی تعلق نمی‌گیرد و براساس دستورالعمل بانک مرکزی تنها به دانشجویانی که تا 31  اردیبهشت 97 در دانشگاه خارج مشغول شده اند ارز پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دانشگاه‌های کشور نیازمند ۷۵ هزار خوابگاه هستند/ارتقاء سرا‌های دانشجویی با کمک هزینه ۵۴ میلیاردی/ وام دانشجویی به ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..