تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روش تشخیصی دقیق برای خداحافظی با سقط مکرر جنین

هیستروسکوپی؛ روش تشخیصی دقیق برای یافتن علت سقط مکرر جنینبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، روش‌های تشخیصی متنوعی در علوم پزشکی وجود دارد؛ یکی از این روش‌های تشخیصی سونوگرافی است، که به خصوص در روند تشخیص و درمان ناباروری و پایش باروری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یکی از روش‌های سونوگرافی که در زنان استفاده می‌شود، سونوگرافی واژینال است، در این نوع سونوگرافی تمامی اعضای تناسلی زنان مانند رحم، تخمدان، گردن رحم و واژن مشاهد می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

انجام این آزمایش بی‌خطر است و جزو روش‌های غیر تهاجمی محسوب می‌شود، روش تشخیصی دیگری که با سونوگرافی واژینال قابل مقایسه است و یک عمل جراحی با حداقل آسیب به شمار می‌رود، هیستروسکوپی است، در این روش پزشک یک دوربین بسیار کوچک را از طریق واژن وارد رحم کرده و ناهنجاری‌ها و مشکلات رحم را به‌ استفاده از آن مشاهده می‌کند.

قدرت تشخیص سونوگرافی واژینال و هیستروسکوپی 

به منظور مقایسه قدرت تشخیصی سونوگرافی واژینال دوبعدی و هیستروسکوپی برای ارزیابی ناهنجاری‌های رحمی در بیمارانی با شکست مکرر لانه گزینی یا از دست دادن مکرر حاملگی، مرضیه شیوا، فیروزه احمدی، آرزو اعرابی پور و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن از دسامبر ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۵، برای ۷۸۹ بیمار مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان که دچار شکست مکرر لانه گزینی یا از دست دادن مکرر حاملگی بودند، سونوگرافی واژینال دوبعدی پیش از هیستروسکوپی انجام گرفت و نتایج حاصل از این دو روش تشخیصی با روش‌های آماری مقایسه شد.

بیشتر بخوانید:  نشانه‌های سقط جنین در بانوان و راهکار‌های جلوگیری

نتایج این پژوهش نشان داد، در سونوگرافی واژینال دو بعدی ۵۴۵ مورد (۶۹ درصد) طبیعی و در ۲۴۴ بیمار (۳۱ درصد) ناهنجاری تشخیص داده شد که شامل ۸۴ مورد (۱۰.۶ درصد) پولیپ آندومتر، ۱۵ مورد (۱.۶ درصد) فیبروئید‌های رحم، ۱۰ مورد (۱.۳ درصد) سندرم آشرمن، ۹ مورد (۱.۱ درصد) هایپرتروفی اندومتری و ۱۲۶ مورد (۱۵.۹ درصد) رحم آرکوئیت و دیواره دار بود.

آیا در بیماران مبتلا به سقط مکرر استفاده از روش تشخیصی هیستروسکوپی لازم است؟

سونوگرافی واژینال دوبعدی و هیستروسکوپی در ۱۶۳ مورد ناهنجاری را یکسان تشیخص دادند، اما در سونوگرافی واژینال دوبعدی برخی ۱۲۰ مورد پاتولوژیک را شناسایی نکرد (۱۲۰ مورد)؛ در هیستروسکوپی میوم و فیبروم با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص داده شد و تشخیص پولیپ اندومتر کمی کمتر بود، در حالی که در سونوگرافی واژینال دوبعدی قدرت و دقت تشخیص کمتر بود.

بیشتر بخوانید: استرس می‌تواند باعث سقط جنین شود؟

نتایج این پژوهش نشان داد، سونوگرافی واژینال دوبعدی در مقایسه با هیستروسکوپی، ویژگی بالا و حساسیت کمی برای تشخیص بیماری‌های رحمی در بیماران شکست مکرر لانه گزینی یا از دست دادن مکرر حاملگی دارد؛ بنابراین لازم است هیستروسکوپی به عنوان یک روش تشخیصی قبل از درمان در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روش تشخیصی دقیق برای خداحافظی با سقط مکرر جنین»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..