تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دغدغه اصلی در فصل سرما

ساعت: 11:37 منتشر شده در مورخ: 1397/08/27 شناسه خبر: 1429352

رئیس اداره دامپزشکی آمل با بیان اینکه از ابتدای سال 97 تاکنون بیماری که موجب معدوم سازی در بحث طیور شود، نداشتیم گفت: با توجت به بیماری‌های رایج طیور در فصل سرما دغدغه اصلی ما آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که با اقدامات پیشگیرانه باید از آن دوری کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، حمید رسولی‌زاده در گفت‌وگویی با بیان اینکه سلامت حق تمام شهروندان است، اظهار کرد: سلامت یک اولویت و از اهداف مهم تمامی‌دستگاه‌های حوزه بهداشت و نظارت و درمانی است.

وی با اشاره به اینکه در جهت اجرای هرچه بهتر دستورالعمل‌ها مردم باید در تمامی‌تصمیم گیری‌های حوزه سلامت مشارکت داشته باشند، گفت: تعامل بین بخشی و ارتباط بین ادارات مختلف از مهم‌ترین عوامل اجرای هرچه بهتر دستورالعمل‌ها است.

رئیس اداره دامپزشکی آمل با بیان اینکه طبق آمار جهانی، سالانه 2 میلیون نفر در جهان به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم فوت می‌کنند که عمده این افراد کودکان هستند، تصریح کرد: امنیت غذا و سلامت مردم مقوله مهمی‌است که می‌توان به جد به آن پرداخت.

این مسئول با اشاره به اینکه بیش از 500 هزار میلیارد ریال ارزش سرمایه گذاری‌های انجام شده در بخش دام و طیور است، عنوان کرد: بعد از صنعت نفت یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ملی در کشور است.

رسولی‌زاده با بیان اینکه 832 بیماری مشترک مابین انسان و حیوان وجود دارد، گفت: از 156 بیماری نوپدید 114 مورد که 73 درصد بیماری‌های نوپدید است از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در 10 سال اخیر اکثر بیماری‌های نوپدید منشا حیوانی داشتند، ادامه داد: بیش از 100 میلیارد تومان در سال از طرف وزارت بهداشت و درمان برای درمان بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هزینه می‌شود.

رییس دامپزشکی آمل با بیان اینکه تلفات دامی‌ تهدید امنیت غذایی و کاهش درآمد تولیدکنندگان و افزایش هزینه تولید را با خود به همراه دارد، یادآور شد: یکی از تهدیدات جدی ترغیب به خرید شیر فله و مصرف آن و پرورش اردک و جوجه‌های کوچک در مزارع است.

این مسول با بیان اینکه 30 هزار راس دام سنگین و 250 هزار راس دام سبک در آمل وجود دارد، ادامه داد: کشتار و حمل و نقل غیرمجاز دام در آمل می‌تواند موجب بیماری شود که باید مردم از آن دوری کنند.

رسولی‌زاده با بیان اینکه از ابتدای سال 97 تاکنون کانون بیماری در بحث طیور نداشتیم که موجب معدوم سازی طیور شود، افزود: به بازه زمانی می‌رسیم که واحدهای پرورش طیور باید نکات ایمنی و بهداشتی را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه روش پرورش و امنیت زیستی در واحدهای مرغداری باید جدی گرفته شود، اظهار کرد: امنیت زیستی یعنی رعایت تمامی‌اصول و ضوابط سازمان دامپزشکی کشور الزامی‌است.


رییس اداره دامپزشکی آمل با بیان اینکه در مرغداری گوشتی 396 واحد در آمل فعال هستند، گفت: 150 واحد پرورش مرغ غیرمجاز در آمل فعالیت می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه به دنبال ساماندهی واحدهای پرورش مرغ غیرمجاز در آمل هستیم که برخی تعطیل شدند و در حال پیگیری موارد دیگر هستیم، تصریح کرد: 29 واحد پرورش مرغ مادر و 13 واحد جوجه کشی در شهرستان آمل فعالیت می‌کنند.

رسولی‌زاده با اشاره به اینکه هدف این ضوابط ایجاد محیطی امن برای پرورش طیور است تا با حداقل خطرات بهداشتی مواجه شوند، ادامه داد: حوضچه‌های ضدعفونی ورودی مرغداری‌ها باید فعال باشد.


وی با بیان اینکه نصب توری پنجره‌ها در مرغداری و انبار مهم است، عنوان کرد: از ورود و خروج پرندگان به محیط مرغداری باید جلوگیری و از نگهداری مرغ اهلی در محیط مرغداری امتناع شود.


 رئیس دامپزشکی آمل با اشاره به اینکه چرخ‌ها و بدنه ماشین‌هایی که قصد ورود به مرغداری را دارند باید ضدعفونی شود، گفت: تلفات مرغداری‌ها در اسرع وقت جمع و در چاه تلفات و یا در کوره امحا یا دفن شود.


این مسئول با بیان اینکه برای شروع فعالیت جوجه‌ریزی مجوزها باید از دامپزشکی اخذ شود، تصریح کرد: جوجه‌ها حتما باید کارت بهداشت داشته باشند و بیمه شده این اقدام انجام شود.


رسولی‌زاده با اشاره به اینکه باید هرگونه تلفات غیرعادی که روند افزایشی در مرغداری داشت سریعا به دامپزشکی جهت نمونه برداری و تشخیص بیماری اعلام شود، افزود: تلفات طیور به هیچ وجه نباید به خارج از مرغداری برده و در گوشه و کنار خیابان ریخته شود چرا که مشکلات زیست محیطی را در پی دارد.


وی با بیان اینکه با هرگونه پراکنش تلفات مرغ به خارج مرغداری برخورد قضایی می‌شود، تاکیدکرد: در دو ماه اخیر چنین مواردی گزارش نشده اما با متخلفان این حوزه برخورد جدی قضایی می‌شود.


 رئیس اداره دامپزشکی آمل با اشاره به بیماری‌های رایج طیور در فصل سرما گفت: با بیماری‌هایی مثل برونشیت، نیوکاسل مواجه هستیم اما دغدغه اصلی ما آنفلانزای فوق حاد پرندگان است تا با اقدامات پیشگیرانه از آن دوری کنیم.


رسولی‌زاده در پایان با بیان اینکه پرورش جوجه در محیط روباز غیربهداشتی و احتمال انتقال ویروس را فراهم می‌کند، گفت: پرورش جوجه اردک در مزارع روباز به دلیل احتمال تماس این حیوانات با پرندگان مهاجر امری غیربهداشتی و خطرناک است که در صورت وجود بیماری در بین پرندگانی که با این موجودات در تماس هستند موجب نفوذ بیماری به داخل روستا شده و واحدهای مرغداری را در خطر ویروسی شدن قرار می‌دهد.


انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دغدغه اصلی در فصل سرما»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..