تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ترافیک جشنواره‌های سینمایی در محدودیت‌های مالی

سینمای ایران هرسال به فصل پاییز که می‌رسد به جنب‌وجوش بیشتری درمی‌آید و بجز تکاپوی فیلمسازان برای تمام کردن فیلم‌ها و رساندنشان به موعد فجر، ماراتن جشنواره‌های متعدد سینمایی هم تا آخر سال نفسگیر می‌شود که البته امسال تفاوت‌هایی را احتمالا باید شاهد باشیم.

به گزارش ایسنا،  تمرکز جشنواره‌های سینمایی در نیمه دوم سال بارها و بارها مورد انتقاد و بحث قرار گرفته و از بین جشنواره‌های مهم، فقط جشنواره جهانی فجر است که در نیمه اول سال برگزار می‌شود؛ هرچند برای همان هم اعتراض‌های هر از گاهی زیادی می‌شود که به همان بهمن‌ماه برگردد.

به این ترتیب پس از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که به تازگی پایان یافت و جشنواره بین‌المللی فیلم رشد که اخیرا آغاز شده است، جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مقاومت، فیلم معلولین پرواز، حقیقت، جشنواره فیلم عمار، جشنواره ملی فیلم فجر و جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ با فاصله‌های نسبتا کم از یکدیگر برگزار می‌شوند که البته در این چند ماه چند جشنواره منطقه‌ای دیگر هم در فهرست جشنواره سینمایی امسال سازمان سینمایی دیده می‌شود.

این ترافیک جشنواره‌ای که در نیمه دوم سال سنگین‌تر است، با شلوغی اکران فیلم‌هایی که در نوبت نمایش هستند هم همزمان می‌شود و دغدغه‌هایی نیز برای صاحبان این فیلم‌ها به وجود می‌آید چرا که به هرحال سینماهایی همچون ملت، چارسو و فلسطین که در مدت برگزاری این جشنواره‌ها میزبان هستند از اکران دیگر فیلم‌های بازمی‌مانند.

بنابراین تعداد چنین جشنواره‌هایی که در بازه زمانی نه چندان طولانی برپا می‌شوند، نحوه صدور مجوزدهی‌شان را که از برگزاری برخی از آن‌ها دو، سه دوره بیشتر نمی‌گذرد، مهم می‌کند و این سوال مطرح می‌شود که آیا امکان جابجایی زمان آن‌ها وجود دارد؟

 در این باره محمود اربایی ـ مدیر دفاتر مجامع و جشنواره‌های سازمان سینمایی ـ به ایسنا گفت:‌ در سیاست سازمان سینمایی ایجاد تنوع و عدم تمرکز در زمان و مکان برای جشنواره‌ها، یک اصل است اما نکات دیگری را هم باید در نظر داشت از جمله اینکه وقتی بخش خصوصی جشنواره‌ای را برگزار می‌کند الزاماتی دارد و احتمالا برای تامین هزینه‌ها و فضای جشنواره‌ به برنامه‌ریزی‌هایی نیازمند است.

او افزود: نکته مهم این است که ما به تنوع زمانی و پراکندگی جشنواره‌ها در کشور توجه داریم و بر آن تاکید هم می‌کنیم و چه بسا برای جشنواره‌های جدید در زمان‌هایی که آن‌ها متقاضی هستند مجوز صادر نمی‌کنیم ولی باید در نظر داشت که بسیاری از این جشنواره‌ها سابقه طولانی دارند و این یعنی تغییر دادن زمان‌شان با سختی‌های زیادی روبرو است.

با این حال جدا از تراکم زمانی، یک نکته مهم در جشنواره‌های امسال مسائل مالی است که با توجه به مشکلات اقتصادی دولت و نیز گرانی ارز دستخوش سختی‌ها و محدودیت‌هایی می‌شوند. در این راستا جشنواره فیلم کوتاه که پیش از این جوایز بخش بین‌الملل خود را به یورو پرداخت می‌کرد، امسال هم میزان جوایز را کم کرد و هم اینکه جوایز نقدی را به دلار پرداخت کرد.

البته سید صادق موسوی ـ دبیر این جشنواره ـ گفته بود: این جوایز نقدی مدت‌ها قبل تامین شده و در گرانی ارز مشکلی بابت پرداخت آن‌ها وجود نداشت. ضمن اینکه برای اقامت مهمانان خارجی با هتلی قرارداد بسته‌ شد که به صورت اسپانسر در کنار جشنواره بود.

همچنین درباره جوایز بخش بین‌الملل جشنواره مستند سینما حقیقت هم تاکنون خبر مشخصی مبنی بر کاهش یا تغییر منتشر نشده ولی مدیر روابط عمومی جشنواره پیش از این تاکید کرده بود: با توجه به جایگاه بین‌المللی جشنواره امکان حذف جوایز و تغییرات آنچنانی نیست. با این حال با توجه به شرایط ارزی، در دعوت از میهمانان خارجی محدودیت بیشتری داریم و تاکید بر حضور کیفی‌تر آن‌ها خواهیم داشت.

در این باره اربابی هم بیان کرد: آنچه در سازمان سینمایی درخصوص مسائل مالی تمام جشنواره‌ها مهم است، مدیریت درست منابع مالی است و طبیعتا صرفه‌جویی و اختصاص درست هزینه‌ها به بخش‌هایی که تاثیر فرهنگی داشته باشند و سبب ارتقا شوند.

او تاکید کرد: اگرچه سازمان سینمایی برای جشنواره‌های پنجگانه‌ ملی برنامه‌ریزی دارد اما حدود ۷۰ درصد جشنواره‌ها توسط بخش خصوصی برگزار می‌شوند مثل جشنواره کودک که با حمایت شهرداری است، اما از آنجا که تولیدات سینمایی در نیمه اول سال اتفاق می‌افتد بیشتر تمرکز رویدادها به ۶ ماه دوم سال می‌رسد که البته چند جشنواره‌ خارجی هم در نیمه دوم سال هستند و خیلی از فیلمسازان تمایل دارند آثارشان در جشنواره‌های داخلی نمایش داده شود تا بعد برای اکران یا شرکت در رویدادهای خارجی برنامه‌ریزی کنند.

براین اساس تغییرات در برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی در تمام جشنواره‌های سینمایی پیش‌رو قابل پیش‌بینی است، کمااینکه محمد مهدی حیدریان ـ رییس سازمان سینمایی ـ هم اخیرا گفت: جشنواره فجر سال گذشته تقریباً با حدود ۴۰ درصد هزینه‌های سال قبل برگزار شد و امسال دبیر جشنواره تلاش‌هایی را شروع کرده و ما هم به او کمک می‌کنیم تا بتوانند اسپانسرهای جدی داشته باشند. در بخش بین‌الملل هم همین‌طور پیش می‌رویم، هزینه‌ها به نسبت مشکلات اقتصادی که وجود دارد در مقایسه با سال گذشته باید کاهش پیدا کند که البته بخشی از آن با صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد و بخشی هم با محدودتر برگزار کردن برخی قسمت‌های جشنواره و برخی دیگر را هم اسپانسر کمک خواهد کرد.

انتهای پیام




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ترافیک جشنواره‌های سینمایی در محدودیت‌های مالی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..