تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مزاحمت نور ماه برای بارش شهابی امسال/ اختلال در مشاهده باران شهاب برای رصدگران

مزاحمت نور ماه برای بارش شهابی امسال /رصدگران نمی‌توانند بارش شهابی امسال را به خوبی مشاهده کنندمسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران  در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره علت بارش شهابی بیان کرد: بارش‌های شهابی از جمله رویدادهای جذاب آسمانی هستند که همواره مورد توجه جامعه نجوم آماتوری در سراسر دنیا قرار می‌گیرند و علت ایجاد بارش‌های شهابی دنباله‌دار‌ها هستند؛  وقتی که این دنباله‌دار‌ها عبور می‌کنند ذراتی از دم دنباله‌دار‌ها در فضا باقی می‌ماند و اثرات به جا مانده از دنباله دار‌ها در برخورد با جو زمین بارش‌های شهابی را ایجاد می‌کند.

وی درباره شرایط رصدگران برای رصد این پدیده گفت: رصدگران می‌توانند بارش‌های شهابی را بدون ابزار‌های نجومی و تلسکوپ و با چشم غیر مسلح در فضای باز ببیند همچنین آنها باید همراه خود لباس مناسب فصل و نوشیدنی گرم ببرند.

عتیقی درباره بارش شهابی اسدی گفت: این بارش یکی از بارش‌های مشهور سالیانه است که در اواخر آبان ماه هر سال به اوج خود می‌رسد و به دلیل ذرات به جا مانده از دنباله‌دار مشهور «تمپل-تاتل ۵۵P» است که هر ۳۳.۳ سال یکبار به گرد خورشید می‌چرخد؛  آخرین بار در اسفند سال ۱۳۷۶ خورشیدی به حضیض خورشیدی (کمترین فاصله با خورشید) رسید.

وی ادامه داد: طی ۴ سال قبل و بعد از عبور یک دنباله‌دار معمولا بارش‌های شهابی خوبی را شاهد هستیم چرا که مدار زمین از ذرات پر خواهند شد و برخورد آن‌ها با زمین این بارش‌ها را ایجاد می‌کند.

عتیقی درباره تعریف کانون بارش شهابی گفت: با امتداد جهت خلاف حرکت شهاب‌ها به یک نقطه واحدی می‌رسیم که به آن «کانون بارش» می‌گویند و آن را با «R» نشان می‌دهند. حال اگر با این امتداد به نقطه واحدی نرسیم آن شهاب می‌تواند جز شهاب‌های پراکنده باشد که می‌تواند در هرشب حتی شب‌هایی که بارش شهابی وجود ندارد، مشاهده شود.

علت نامگذاری بارش شهابی اسدی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره کانون این بارش شهابی تصریح کرد: کانون این بارش در صورت فلکی شیر (اسد)، یکی از صورت‌های فلکی معروف در منطقه البروج است؛  به همین دلیل به آن بارش شهابی اسدی می‌گویند.

عتیقی درباره گذشته و آینده این بارش شهابی بیان کرد: رصد گران هرگز سال ۱۳۷۸ را فراموش نمی‌کنند، زیرا در آن سال، ZHR بارش به جای ۱۰-۱۵ شهاب در ساعت، ۵۰۰۰ شهاب در ساعت بود که آمار بسیار بالایی است و در تاریخ این دنباله دار در سال ۱۸۳۳ میلادی ۱۰۰ هزار شهاب در ساعت گزارش شده که میزان بارش بسیار بالایی محسوب می‌شود و به همین دلیل این بارش را به عنوان بارش‌های زیبای سالیانه قلمداد می‌کنند؛ دنباله دار «تمپل – تاتل ۵۵P» در سال ۱۴۰۹ (۲۹ اسفند سال ۱۴۰۹ شب نوروز ۱۴۱۰) باز در آسمان ظهور خواهد کرد و دوره خود را کامل می‌کند و بارش خوبی را طی آن سال‌ها انتظار خواهیم داشت.

وی درباره زمان بارش شهابی اسدی امسال گفت: ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد روز یکشنبه، ۲۷ آبان ماه جاری، این بارش به اوج خودش خواهد رسید. «ZHR» یا (میزان بارش ساعتی سمت الرئسی) برای بارش اسدی امسال خیلی خوب پیش‌بینی نمی‌شود؛ با توجه به اینکه مدت زیادی از عبور دنباله‌دار گذشته است؛  توقع داریم ۱۰ تا ۱۵ شهاب در ساعت بینیم، اما متاسفانه نور مزاحم ماه (نور کوژماه افزاینده ربیع الاول) عاملی برای جلوگیری از مشاهده بارش اسدی محسوب می شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مزاحمت نور ماه برای بارش شهابی امسال/ اختلال در مشاهده باران شهاب برای رصدگران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..