تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رتبه بندی اعتباری؛ نماد اعتبار مالی

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان، رتبه بندی را پیش نیاز بسیاری از تصمیم گیری های کلان مالی دانست و گفت: به طور کلی اصلی ترین وظیفه موسسات رتبه بندی ارایه نشانه هایی است که مشخص می کند شرکت ها از نظر توان مالی چه میزان قابل اتکا و اطمینان هستند.

محمدرضا عربی مزرعه شاهی، به پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا) گفت: رتبه اعلامی موسسات رتبه بندی، قابل استفاده توسط تمام بانک ها و تامین کنندگان مالی است و عملا استانداردی که بر این موسسات حاکم است امکان تسری آن به حوزه های مختلف مالی را به خوبی فراهم می کند.

وی با اشاره به تاریخچه طرح موضوع رتبه بندی در بازار سرمایه کشور اظهار داشت: بیش از هفت سال است که بحث موسسات رتبه بندی در سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار دارد و قوانین و مقررات آن تدوین شده است ؛ در نهایت هم دستورالعمل نظارت بر موسسات رتبه بندی توسط هیات مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب شد.

عربی مزرعه شاهی با بیان اینکه همزمان با این فرآیند، مذاکراتی نیز با شرکت های بین المللی برای تعیین شریک خارجی صورت گرفت، توضیح داد: اولین مذاکرات ما از سه سال گذشته آغاز شد و پس از مشخص شدن شریک خارجی، درخواست تاسیس را به سازمان بورس دادیم. خردادماه 1396 سازمان بورس با تاسیس شرکت رتبه بندی موافقت کرد و مجوز تاسیس را دریافت کردیم.

وی افزود: دی ماه سال 96 شرکت تاسیس شد و تاکنون مشغول آماده سازی ساختار، نیروی انسانی، متدلوژی و فرایندها بودیم که خوشبختانه موفق شدیم مجوز فعالیت را هم از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان در ادامه این گفت و گو، در خصوص اهمیت شرکت های رتبه بندی در جهان گفت :

رتبه بندی تاریخچه ای 120 ساله در دنیا دارد و عملا پیش نیاز بسیاری از تصمیم گیری های مالی است. در واقع، موسسات رتبه بندی امریکا بعنوان نخستین موسسات رتبه بندی در آغاز فعالیت خود توانستند با رتبه بندی اوراق قرضه شرکتهای فعال در ساخت راه آهن آمریکا کمک کنند.

عربی مزرعه شاهی ادامه داد: از آن به بعد، رتبه بندی اعتباری به نمادی برای اندازه گیری یا نشان دادن میزان اعتبار شرکت ها و توانمندی های مالی آنها تبدیل شد. و این بخش طی 100 سال گذشته در بسیاری از کشورهایی که اقتصاد توسعه یافته دارند ، بسیار گسترش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما هم نیاز به وجود موسسات رتبه بندی از سال ها قبل احساس می شد که خوشبختانه این مهم با مصوبه سازمان بورس، پی گرفته شد و آغاز به فعالیت آنها کلید خورد. اصلی ترین وظیفه این موسسات هم رتبه بندی اعتباری است.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان با بیان اینکه رتبه بندی اعتباری سمبل و نشانه ای است که ساختار مالی و توانمندی یک شرکت برای بازپرداخت بدهی هایش را مشخص می کند، اظهار داشت: بنابراین خدمتی که توسط موسسات رتبه بندی انجام می شود، یکی از مهم ترین معیارها برای تصمیم گیری سرمایه گذاران است.

عربی مزرعه شاهی توضیح داد: در بخش صکوک و اوراق بدهی هم رتبه بندی مشخص می کند که این اوراق در زمان سررسید یا در هنگام بازپرداخت سودهای دوره ای خود چقدر قابلیت اتکا دارند. در مجموع، اصلی ترین وظیفه موسسات رتبه بندی ارایه نشانه هایی است که مشخص می کند شرکت ها تا چه میزان قابل اتکا و اطمینان هستند.

وی در پاسخ به این سوال که اساسا چه شرکت هایی مشمول رتبه بندی می شوند، گفت: به طور معمول در دنیا، بسیاری از شرکت ها چه در بورس پذیرش شده و چه پذیرش نشده باشند، تمایل دارند تا از نظر اعتباری مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار بگیرند.

عربی مزرعه شاهی با بیان اینکه البته گاهی هم شرکت ها از طرف مقررات حاکم موظف به رتبه بندی هستند، اظهار داشت: برای مثال در حوزه بانکداری، ساختار و نظام مقرراتی به گونه ای است که شرکت هایی که رتبه بندی شده باشند و رتبه های بهتری داشته باشند، نرخ سود و وام های پایین تری دارند، بنابراین ، هزینه کمتری پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: همچنین در خود بانک ها هم بر اساس قوانین بازل 2، شرکت هایی که رتبه اعتباری بهتری دارند اگر مشتری بانک ها باشند، در بحث کفایت سرمایه شرایط بهتری پیدا می کنند و بانک مزبور لازم است سرمایه کمتری نگه داری کنند. بر همین اساس، رتبه بندی مختص شرکت های بورسی نیست، بلکه ابزار و نمادی است که میزان قابلیت اعتماد و اتکای شرکت ها را نشان می دهد.

عربی مزرعه شاهی در بیان تفاوت رتبه بندی نوین با شکل قدیمی آن که در برخی بانک ها و موسسات مالی انجام می شود گفت: بانک ها برای اعطای اعتبار و تسهیلات، عملا باید ساختاری مخصوص به خود را تعریف می کردند. اما آنچه موسسات رتبه بندی انجام می دهند، متدلوژی و قوانین کاملا مشخص و شفافی دارد و بر اساس روش و مسیری کاملا استاندارد انجام می شود.

وی توضیح داد: در عین حال، موسسات رتبه بندی کاملا مستقل رفتار می کنند و هیچ گونه وابستگی به تامین کننده یا مصرف کننده منابع ندارند؛ در حالی که در بانک ها چون خودشان در یک سوی داستان قرار دارند، ممکن است گاهی با رتبه بندی تضاد منافع ایجاد شود .

مدیرعامل شرکت رتبه بندی اعتباری پارس کیان ادامه داد: نکته بسیار بااهمیت بعدی این است که رتبه اعلامی توسط موسسات رتبه بندی، قابل استفاده برای تمامی بانک ها و تامین کنندگان مالی است و عملا استانداردی وجود دارد که همه می توانند از آن استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گزارش های رتبه بندی اعلام عمومی هم خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: بر اساس قوانین ، باید رتبه ها را در سایت خود اعلام عمومی کنیم و گزارش رتبه بندی به صورت شفاف در اختیار عموم گذاشته شود. البته شاید بتوان در آینده سازوکاری هم تعریف کرد که این رتبه ها روی سایت کدال نیز قرار بگیرد.

عربی مزرعه شاهی در پایان افزود: کار موسسات رتبه بندی به گونه ای است که اعلام یک رتبه برای یک شرکت، برای تمامی بانک ها و تامین کنندگان منابع، قابل کاربرد و مشترک است و دیگر نیازی نیست که هر کدام به تنهایی به ارزیابی شرکت بپردازند.

 خاطر نشان می شود: سازمان بورس و اوراق بهادار، اخیرا مجوز فعالیت "پارس کیان" را صادر کرد. پیش از این نیز "برهان" نخستین مؤسسه رتبه‌بندی اعتباری در کشور اعلام موجودیت کرده بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رتبه بندی اعتباری؛ نماد اعتبار مالی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..