تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم زمستان؟

ساعت24-این کارشناس مسکن توصیه می‌کند: کسانی که می‌خواهند برای مصرف مسکن خریداری کنند همین الان به این کار اقدام کنند. این رکود به عرضه ارتباطی ندارد بلکه ناشی از ارز است. بیش از ۱۰ سال است که تعادل بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. اما کسانی که می‌خواهند در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند باید بدانند الان فرصت سرمایه گذاری در بازار مسکن نیست.

 وزارت راه و شهرسازی، به تازگی اعلام کرده قیمت مسکن در تهران نسبت به شهریورماه ۶.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸۳.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت در حالی است که خرید در حوزه مسکن به شدت کاهش داشته است.


حسام الدین عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در گفتگو با فرارو می‌گوید: رکود کنونی در بازار مسکن در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است.

او می‌گوید: این رکود به این معنای ارزان شدن مسکن نیست بلکه بسیار عمیق و از نوع تورمی است. طبق آمار قیمت مسکن نسبت به سال گذشته ۸۳.۱ درصد افزایش داشتیم. اما رقم ۸۳.۱ درصدی متوسط افزایش قیمت مسکن است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در برخی نقاط قیمت مسکن حتی افزایش ۱۰۰ درصدی دارد.

او ادامه می‌دهد: در تیرماه ۲۵ درصد، در مرداد ماه ۳۶ درصد در شهریور ماه ۴۵ درصد، در مهرماه ۴۰ درصد کاهش حجم معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم. در آبان ماه هم کاهش حجم معاملات چشم گیر بوده، اما میزان دقیق آن هنوز روشن نشده است. این میانگین کاهش ۴۰ درصدی نشان دهنده رکود بسیار عمیق و تورمی در بازار مسکن است.

عقبایی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی مثل آهن، میل گرد یا بقیه مصالح یکی از عوامل تاثیر در رشد قیمت مسکن بوده و علت افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز افزایش قیمت ارز در چند ماه اخیر است. موضوع افزایش قیمت ارز بیشترین اثر را در بازار مسکن گذاشت.


این کارشناس مسکن می‌گوید: قیمت مسکن در فصل کنونی کاهش پیدا نخواهد کرد و ما همواره شاهد این رکود تورمی خواهیم بود. اگر این رکود عمیق‌تر نشود قیمت مسکن کاهش پیدا نمی‌کند. در ۴۵ روز اول زمستان هم با توجه به اینکه ما در این مدت کاهش حجم معاملات را داریم و معاملات به طور متعارف کم‌تر می‌شود پیش بینی می‌شود که این رکود تورمی همچنان وجود داشته باشد.

عقبایی ادامه می‌دهد: در حال حاضر اخباری مبنی بر کاهش قیمت ارز به گوش می‌رسد. اگر ارزان شدن قیمت ارز ادامه پیدا کند و از همه مهمتر این ارزان شدن با ثبات همراه باشد یعنی اگر امروز ارز دو هزار تومان کاهش قیمت پیدا می‌کند فردا مجددا به قیمت قبلی برنگردد، آن موقع احتمال کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم زمستان وجود دارد. اگر این کاهش ارز اتفاق بیفتد و ثابت بماند کاهش ۲۵ درصدی قیمت در بافت‌های شهرهای بزرگ که تا کنون رشد حباب گونه و نامتعارف داشتند را شاهد خواهیم بود. یعنی حتی اگر نرخ دلار در همین عدد ۱۱ هزار تومان ثابت بماند قیمت‌ها در بازار مسکن چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک می‌گوید: اکنون میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده به عبارتی قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری در شهر تهران به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده است. این رقم برای دهک‌های ضعیف و متوسط که می‌خواهند از تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی استفاده کنند عدد بسیار درشتی است.

عقبایی می‌گوید: اگر کاهش قیمت ارز رخ ندهد، یا کاهش آن با تلاطم همراه باشد و یا ما مجددا با افزایش قیمت ارز رو به رو باشیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم رکود به پایان برسد. این رکود تورمی تا پایان سال ادامه خواهد داشت و حتی شاید تا نیمه اول سال آینده ادامه پیدا کند.

این کارشناس مسکن توصیه می‌کند: کسانی که می‌خواهند برای مصرف مسکن خریداری کنند همین الان به این کار اقدام کنند. این رکود به عرضه ارتباطی ندارد بلکه ناشی از ارز است. بیش از ۱۰ سال است که تعادل بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. اما کسانی که می‌خواهند در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند باید بدانند الان فرصت سرمایه گذاری در بازار مسکن نیست.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم زمستان؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..