تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سافت بانک ژاپن سهام کسب‌وکار موبایل خود را به‌صورت عمومی عرضه می‌کند

سافت بانک تصمیم دارد با درآمد حاصل از عرضه‌ی عمومی سهام کسب‌وکارهای تلکام، به سمت سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر فناوری گام بردارد.

گروه سافت بانک، برگزاری یک IPO (عرضه‌ی اولیه‌ی سهام) ۲.۴ تریلیون ینی معادل با ۲۱.۰۴ میلیارد دلار را برای کسب‌وکارهای تلکام داخلی خود، تصویب کرد. سافت بانک با این اقدام، به یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران دنیای تکنولوژی تبدیل می‌شود.

این IPO، یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های عرضه‌ی سهام در سراسر جهان محسوب می‌شود. به‌این‌ترتیب سافت بانک علاوه بر پرداخت بدهی‌های خود، می‌تواند روی نوآوری‌های جدیدی سرمایه‌گذاری کند که ماسایوشی سان، مدیرعامل شرکت، آن‌ها را روندهای نوظهور دنیای فناوری می‌داند.  

سافت بانک تابه‌حال روی گزینه‌های کاملاً متفاوتی سرمایه‌گذاری کرده است. به‌عنوان‌مثال استارتاپ‌های کوچک بازی، شرکت‌های سواری اشتراکی نظیر اوبر و یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های تجارت الکترونیک یعنی علی‌بابا. این شرکت قصد دارد بودجه‌ی  هدف ۲.۴ تریلیون ین را از طریق فروش ۱.۶ میلیارد سهم با قیمت آزمایشی ۱۵۰۰ ین به ازای هر سهم به دست آورد. اطلاعات فوق روز دوشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در فرم وزارت مالیه‌ی ژاپن ثبت شده است. درصورتی‌که تقاضا برای سهام سافت بانک بیش از میزان پیش‌بینی‌شده باشد، این مبلغ ۲۴۰.۶ میلیارد ین افزایش می‌یابد و به سرمایه‌ای که سال ۲۰۱۴ شرکت علی‌بابا طی بزرگ‌ترین IPO تاریخ در افزایش داد (۲۵ میلیارد دلار) نزدیک‌تر می‌شود. 

قیمت نهایی IPO، روز  ۱۰ دسامبر تعیین می‌شود و بورس اوراق بهادار توکیو، این شرکت را با ارزش بازاری اولیه‌ی ۷.۱۸ تریلیون ین، در لیست فروش سهام قرار خواهد داد. ارزش بازاری سافت بانک، یک تریلیون ین بالاتر از شرکت رقیب یعنی KDDI است که حدود ۱۰ میلیون مشترک دارد.

سافت بانک بسته به تقاضای IPO؛ احتمالاً دوسوم مجموع سهام شرکت تلکام را حفظ می‌کند.

SoftBank mobile IPO

تردیدها

برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی اولیه‌ی سهام شرکت‌های مخابراتی و تلفن همراه در حالی صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذاران، چشم‌انداز شرکت‌های تلکام ژاپن را زیر سؤال برده‌اند.

در ابتدا انتظار می‌رفت که این IPO، از طرف سرمایه‌گذارانی مورد استقبال قرار بگیرد که به دنبال ثبات بیشتری هستند. اما هشدار اخیر دولت ژاپن به کریرها (حامل‌ها) برای پایین آوردن قیمت و همچنین حمایت از رقابت‌های وایرلس، موجی از شوک و تردید را در صنعت مخابرات این کشور به وجود آورد.

مقاله مرتبط:

بااین‌حال نام برند سافت بانک، ‌هنوز هم نظر سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی را که به استفاده از سرویس‌های تلفن و اینترنت این شرکت عادت دارند، به خود جلب می‌کند. بسیاری از آن‌ها، ماسایوشی سان را به‌عنوان یک رهبر پیشرو فناوری می‌شناسند، که رقبایی نظیر شرکت NTT DoCoMo و KDDI را به چالش کشیده و راه آیفون اپل را به ژاپن باز کرده است.

گرچه معروف است که خانواده‌های ژاپنی، به‌طور سنتی ریسک گریز هستند و ثروت خود را به‌صورت پول نقد یا سپرده‌ی بانکی نگه‌داری می‌کنند، اما بازهم معمولاً شرکت در IPOها را یک هدف جذاب برای دارایی‌های مالی خود می‌دانند. منبع خبری رویترز اعلام کرده است که بیش از ۸۰ درصد سهام سافت بانک، به سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی داخلی ارائه خواهد شد.

SoftBank mobile IPO

تسوتارو ابی، یکی از تحلیلگران و محققان بورس موسسه‌ی Aizawa Securities می‌گوید:

من فکر می‌کنم این IPO، سرمایه‌ی معقولی به دست می‌آورد. به این نکته توجه کنید که از یک شرکت تلفن همراه حرف می‌زنیم و با جریان نقدی پایدار روبرو هستیم. اگر شما نگران سود سهام و بازدهی آینده‌ی سهام‌داران هستید، این سرمایه‌گذاری بسیار جذاب‌تر از اوراق قرضه‌ی دولتی است.

سافت بانک امیدوار است که با ارزش‌گذاری کسب‌وکارهای تلکام، به افزایش قیمت سهام خود کمک کند، هرچند که ارزش سهام اصلی خود این شرکت، کمتر از انتظار برآورد شده است. ماه ژوئن، سان عنوان کرده بود که سهام سافت بانک حتی بدون کسب‌وکارهای تلکام نیز باید بیش از ۱۴ هزار ین ارزش‌گذاری شود، نرخی که ۴۰ درصد بیش از قیمت واقعی آن است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های متعدد سافت بانک روی شرکت‌هایی مانند علی‌بابا، اسپرینت، آرم هلدنیگز، یاهو ژاپن و ویژن فاند، این استدلال منطقی به نظر می‌رسد.

موضوعی که باعث نگرانی سرمایه‌گذاران می‌شود، عدم شفافیت برخی از سرمایه‌گذاری‌های صندوق ویژن فاند (به مبلغ ۹۰ میلیارد دلار) است. به‌علاوه پس از ماجرای قتل یک روزنامه‌نگار توسط مقامات امنیتی سعودی، سرمایه‌گذاران از وابستگی این صندوق سرمایه‌گذاری به عربستان سعودی، که بزرگ‌ترین حامی مالی آن به شمار می‌رود نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

روز دوشنبه، سهام سافت بانک ۸.۷۷۷ ین ارزش‌گذاری شد. این نرخ ۲۰ درصد پایین‌تر از ارزش سهام شرکت در زمان وقوع قتل یعنی اوایل ماه اکتبر است.

سازمان اعتبار سنجی S&P Global Ratings اعلام کرده است که این IPO، اعتبار مثبتی برای شرکت مادر سافت بانک به همراه دارد و انتظار می‌رود که بخش زیادی از درآمد حاصله، به بازپرداخت بدهی‌ها تعلق بگیرد. در پایان ماه سپتامبر، بدهی‌های مرتبط با بازپرداخت سود گروه سافت بانک، حدود ۱۸ تریلیون ین بود.

در بین تعدیل‌کنندگان جهانی IPO پیش رو، نام جی‌پی‌مورگان، گلدمن ساکس، دویچه بانک، میزوهو بانک، نامورا هولدینگز و SMBC NikkoT به چشم می خورد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سافت بانک ژاپن سهام کسب‌وکار موبایل خود را به‌صورت عمومی عرضه می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..