تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ترکه‌بافی رونق می‌گیرد/ از آبکش برنج و سبد میوه تا وسیله حمل بار و جای خوراک حیوانات

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین عباس زاده - معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی از برنامه‌ریزی های این اداره کل برای رونق هنر ترکه‌بافی در این استان خبر داد و گفت: ترکه‌بافی، از صنایع‌دستی خراسان جنوبی بوده و سالیان متمادی است، روستاییان هنرمند استان با سرانگشتان طلایی خود آن را زنده نگه داشته‌اند.

وی بیان داشت: به ساخت انواع ظروف با استفاده از شاخه‌های نازک وباریک درختان و درختچه‌ها "َترکه‌بافی" می‌گویند.

عباس زاده اضافه کرد: پس از جدا سازی شاخه‌های ( ترکه‌ها – سافت‌ها ) مورد نظر از دو نوع درخت بید ( سرخ بید (مینا) و بید رودی ) و یا درختچه سافترگ (بادام کوهی، بادام تلخ)، آنها را از هر گونه برگ وزائده پاک کرده و بر حسب طول و قطر دسته بندی می‌کنند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: در صورت استفاده از ترکه‌های قدیمی و غیر منعطف، آنها را چندین روز در آب می‌خیسانند تا انعطاف‌پذیر شود.

عباس زاده افزود: از تولیدات ترکه بافی بیشتر به عنوان آبکش برنج، شستن سبزی و میوه، سبد میوه ،سبزی و گل، خشک کردن میوه ها، حمل بار و جای خوراک حیوانات اهلی استفاده می‌شود.

وی در ادامه داد: ابزار کار این رشته بسیار ساده و محدود به یک چاقو است و این حرفه بیشتر اختصاص به شهرستان بیرجند، بالاخص روستاهای کوهپایه رشته کوه باقران دارد که به عنوان منبع اصلی مواد اولیه این صنعت است.

تکنیک و فن ترکه بافی «سافت بافی» به شماره 813 در فهرست عادی میراث ناملموس ملی ثبت شده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ترکه‌بافی رونق می‌گیرد/ از آبکش برنج و سبد میوه تا وسیله حمل بار و جای خوراک حیوانات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..