تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاهش سرانه مطالعه با زندگی در فضای مجازی/ وقتی فرهنگ کتابخوانی در تسخیر دنیای مجازی قرار می گیرد

ساعت: 10:50 منتشر شده در مورخ: 1397/08/26 شناسه خبر: 1428886

گسترش فضای مجازی و استقبال زیاد جوانان از آن موجب شده است تا اهمیت کتابخوانی کاهش پیدا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، فرهنگ تعاریف مختلفی دارد، برخی آن را مجموعه اعتقادات، ارزش ها و معیارها در یک جامعه عنوان کرده و برخی آن را صرفا ظواهر رفتارها و یا به عبارتی دیگر آداب و رسوم و عرف جامعه می دانند و برخی نیز آن را عاملی تعریف می کنند که به زندگی انسان ها معنا می دهد.

در میان همه تعاریفی که از فرهنگ می شود، همه آنها در موضوع جامعه مشترک بوده و وقتی از فرهنگ سخن به میان می آید، در وهله اول موضوعات مختلفی به ذهن آدمی خطور می کند که غالبا در مقوله جامعه بوده و کارکرد اجتماعی دارند و یکی از این موضوعات اجتماعی، فرهنگ کتابخوانی و مطالعه است.

میزان مطالعه ، تعلیم و کتابخوانی مردم یکی از فاکتورهای است که نقش مهمی در توسعه و پیشرفت فرهنگی یک جامعه دارند و در واقع ترویج مطالعه و فرهنگ کتابخوانی یکی از راه های مهم توسعه فرهنگی در یک کشور به حساب می آید.

آنگونه که از آمار و بررسی بر می آید، میزان مطالعه و کتابخوانی وضعیت مطلوبی ندارد و مردم به دلایل مختلفی از خرید و یا مطالعه کتاب گریزانند.

در این راستا رفع موانع و ایجاد زمینه و بستر برای ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه باید توسط نهادهای مختلف مانند  خانواده، مدارس، دانشگاه ها ، کتابداران و کتابخانه‌ها، دولت و رسانه‌های گروهی و ناشران و کتاب فروشی‌ها انجام گرفته و برای ترویج فرهنگ مطالعه و رشد و توسعه فرهنگی  گام بردارند.

کتاب و کتابخوانی، جایگزین فضای مجازی شود

در این زمینه امام جمعه میاندوآب در جمع مردم این شهرستان با اشاره به روز کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: باید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه ترویج و گسترش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین حمید حسن زاده افزود:به مردم توصیه می کنیم تا به جای اتلاف وقت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، به کتابخوانی روی آورده و کتاب مطالعه کنند چرا که کتاب اندیشه انسان را توسعه می دهد.

هفته کتاب، فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ مطالعه

فرماندار میاندوآب هم در دیداری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با مسئول و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی این شهرستان داشت، با تاکید بر ترویج فرهنگ مطالعه، اظهار کرد: باید با برنامه ریزی های جامع و کلان، زمینه لازم برای پیوند ناگسستنی مردم به ویژه نسل جوان با کتاب را در جامعه فراهم کرد.

ناصر امیری سرانه مطالعه در جامعه را پایین و نگران کننده دانست و افزود: گسترش فضای مجازی و استقبال زیاد جوانان از آن موجب شده است تا اهمیت کتابخوانی کاهش پیدا کند.

وی توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی را مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز عنوان کرد و گفت: رهبر فرزانه انقلاب از کتابخوانی به عنوان یک وظیفه ملی و واجب شرعی یاد می کنند و تحقق فرآیند کمال بشری را به وسیله کتاب می دانند.

فرماندار میاندوآب، هفته کتاب را فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ مطالعه بین تمامی قشرهای جامعه دانست و تصریح کرد: ترویج و ترغیب مردم به کتاب و کتابخوانی نباید فقط به یک هفته خلاصه شود.

اهمیت توسعه کتابخانه ها برای ترویج کتابخوانی

در عصر کنونی؛ کتابخانه ها یکی از مکان هایی هستند که نقش مهمی در بسط و توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته و نقش مهمی در حفظ و پیشرفت فرهنگ، آموزش رسمی و خود آموزی و غنی کردن اوقات فراغت ایفا کرده اند.

نقش کتابخانه ها به عنوان مرجع فرهنگی این است که با قرار دادن افکار و اندیشه ها در کنار یکدیگر، وسیله ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و تحقیق برای افراد جامعه پدید می آورد.

در شرایط فعلی شهرستان میاندوآب دارای هفت باب کتابخانه عمومی، دو باب کتابخانه مشارکتی است که بیش از سه هزار و ۸۸۶ نفر در این کتابخانه‌ها عضو هستند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاهش سرانه مطالعه با زندگی در فضای مجازی/ وقتی فرهنگ کتابخوانی در تسخیر دنیای مجازی قرار می گیرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..