تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایرانی‌ها به بحث تامین دارو حساس هستند/ با استفاده از پتانسیل‌ها باید نیاز دارویی کشور را رفع کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامرضا اصغری معاون وزير و رئيس سازمان غذا و دارو در مراسم كارگاه آموزشی بررسی آثار تحريم بر دارو و تجهيزات پزشكی كه صبح امروز در ساختمان سازمان غذا و دارو برگزار شد، اظهار كرد: بحث سلامت در كل جهان اثبات شده و مورد پذيرش است؛ اگر بتوانيم سلامت را تضمين كنيم یعنی می‌توانيم دسترسی به دارو و تجهيزات پزشكی را فراهم كنيم، سلامت روز به روز به تكنولوژی وابسته است و بايد بتوانيم در اين زمينه قوی شويم. 

اصغری  بيان كرد: دارو به عنوان يكی از ابزارهای درمان نقش موثری در درمان دارد؛ سازمان بين المللی به ويژه سازمان بهداشت جهانی همیشه بر قيمت مناسب دارو تاکید داشته است و اصرار دارد كه بايد همیشه به دارو دسترسی داشت؛ مردم در تأمين دارو وسواسی هستند و در فرهنگ ما این موضوع از حساسيت ويژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: مردم در تأمين دارو حساس هستند و اگر با مشكلی در این زمینه رو به رو شوند، حاضرند هر وسيله‌ای مانند خودرو خود را بفروشند تا داروی مورد نياز را تأمين كنند.

کاهش هزینه بستری با اجرای طرح تحول سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو بيان كرد:  برای رفع نارضايتی مردم در تامین دارو برنامه‌ریزی‌های خوبی شده است، همچنين بايد بتوانيم دسترسی به دارو  در سيستم درمانی را راحت‌تر كنيم؛ با اجرای طرح تحول سلامت و با پوشش بيمه‌ای مناسب می‌توان به نحوی برنامه‌ريزی كرد كه هزينه بستری‌ها كاهش يابد و مردم بتوانند از پوشش بيمه‌ای يا يارانه سلامت استفاده كنند. 

در حوزه دارو نباید تحریم باشیم

اصغری تشريح كرد: اعمال تحريم‌ها در حوزه تأمين دارو و تجهيزات پزشكی محدوديت‌هايی ايجاد كرده است؛ تحريم يک موضوع عام است و در همه حوزه‌ها اتفاق می‌افتد، اما ما در حوزه درمان و دارو نبايد مورد تحريم باشيم تا بايد بتوانيم داروی مورد نياز كشور را تأمين كنيم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه حدود 9 میلیارد تومان هزینه در حوزه غذا است، گفت: موادغذایی‌ در لیست تحریم قرار نمی‌گیرد و بحث دارو در جوامع صرفاً یک تجارت نیست و قوانین مربوط به این کالا ضوابط خاصی دارد؛  نگاه‌ها به حوزه دارو تجاری نیست بلکه سرمایه‌گذاری در حوزه دارو اهمیت دارد كه آن هم در تابع عرضه و تقاضا قرار نمی‎گیرد.

وی افزود: طی 40 سال گذشته در حوزه تجهیزات پزشکی ایران اتفاقات خوبی افتاده و تجهیزات مصرفی مورد نیاز تأمین شده است؛ بحث 4 درصدی هزينه دارو مطرح است که حجم 70 درصدی مواد اوليه آن در اختیار تولیدکنندگان‌ داخلی قرار دارد؛ هزينه داروهای تولیدی در کشور حدود 700 میلیون دلار است و اگر بتوانیم داروها را خودمان تولید کنیم می‌توانیم در صنعت دارو روی پای خود بایستیم‌.

در تأمين داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج ضعيف هستيم رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: نزدیک به 70 درصد مواد اولیه ساخت دارو و 96 درصد دارو تولید داخل است كه برخی از آنها هم صادرصادر می‌شود، متأسفانه در تأمين داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج ضعيف هستيم كه باید آنها را وارد کنیم و این اقلام گران هستند.

وی با اشاره به اینکه ما در شرایط متفاوتی از تحريم‌ها هستیم، گفت: در شرایط متفاوتی قرار داریم اما ابزار مقابله با تحریم در اختیارمان است فقط باید بدانیم در شرایط چه کاری انجام دهیم  تا بتوانیم سربلند از این چالش‌ها بیرون بیاییم؛ ایجاد چالش در ذات جنگ نهفته است پس باید بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل و از آن استفاده کنیم تا به خودکفایی بپردازیم و تولید داخل را افزایش دهیم.

اصغری تصریح کرد: منابع در اختیار ما بسیار مناسب است پس باید از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم؛ افزایش قیمت دلار به نفع تولید داخلی و به زیان کالای خارجی و بحث واردات است پس با استفاده از این فرصت‌ها می‌توانیم کشور را به خودکفایی برسانیم.

وی با تأکید بر اینکه یکی از ظرفیت‌های مفید كشور داشتن نیروی انسانی کافی است، گفت: خیلی از داروهایی که در کشور نداریم را می‌توانیم با استفاده و بكارگيری این ظرفیت تولید کنیم که از مزایای فعالیت مستمر ما به شمار مى رود.

مدیر سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما در حوزه نفت و پتروشیمی، عمده مواد اولیه دارویی و شیمیایی را در اختیار داريم؛ مواد اولیه تجهیزات پزشکی با قیمت مناسب عرضه می‌شود چراکه با قیمت مناسب تولید می‌شود؛ اين مواد برحسب انرژی در كشور توليد می‌شوند.

وی افزود: باید با برنامه‌ریزی درست و فرصتی که تحریم ایجاد کرده بتوانیم تولیدات و صادرات مناسبى داشته باشیم؛ با توجه به تولیدات داخلی باید بتوانیم نیازهای دارویی را رفع کنیم و شرایط تحریم را به یک فرصت تبدیل کنیم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود می‌توان شرایط سخت را آسان‌تر کرد و با صرفه‌جویی و قناعت می‌توانیم شرایط حال را بهتر از شرایط قبل پیش ببریم‌.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایرانی‌ها به بحث تامین دارو حساس هستند/ با استفاده از پتانسیل‌ها باید نیاز دارویی کشور را رفع کنیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..