تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ذخاير دارويي ايران چقدر است؟

ذخاير دارويي ايران چقدر است؟

خبرگزاري آريا – رييس سازمان غذا و دارو ضمن تشريح وضعيت بازار دارويي کشور بعد از اعمال تحريم‌ها از سوي آمريکا، گفت: در حال حاضر مشکل اصلي حوزه دارو در نقل و انتقال پول و کالا است.
به گزارش خبرگزاري آريا ، دکتر غلامرضا اصغري در گفتگو با ايسنا درباره وضعيت بازار دارويي کشور با توجه به تحريم‌ هاي آمريکا، گفت: با توجه به اين که از قبل مطلع بوديم که تحريم‌ها ايجاد شده و تشديد مي‌شود، پيش‌بيني‌هاي لازم انجام شد تا ذخاير کافي از داروهاي مورد نياز و به‌ويژه مواد اوليه دارويي تامين شود. به همين دليلي نگراني از بابت تامين دارو در بازار وجود ندارد.
چالش نقل و انتقال پول دارو
وي افزود: در حال حاضر آمريکايي‌ها ادعا مي‌کنند که دارو و مواد غذايي در ليست تحريم قرار ندارد و اين به مفهوم آن است که شرکت‌هايي که فروشنده دارو به ايران بوده‌اند، همچنان مي‌توانند با ايران معامله کنند؛ اين چيزي است که اعلام شده است، اما مشکل اصلي در نقل و انتقال پول و کالا است که به دليل شرايط جديد تحريم‌ها مشکلاتي در اين زمينه ايجاد شده که البته براي آنها راه‌حل‌هايي پيدا کرديم و نقل و انتقال پول و کالا مي‌تواند از طريق مکانيسم‌هايي اتفاق بيفتد. البته براي اين کار هزينه‌هايي هم به کشور تحميل مي‌شود.
ذخاير دارويي در کشور چقدر است؟
اصغري با بيان اينکه در حال حاضر ميزان ذخاير ما در حوزه دارو و مواد اوليه بين شش ماه تا دو سال است، افزود: بنابراين حداقل شش ماه فرصت داريم تا از طريق مکانيسم‌هاي اشاره شده، دارو و مواد اوليه را تامين کنيم، اما به هر حال اين کار با زحمت بيشتري انجام مي‌شود. در عين حال تمام تلاش ما اين است که هيچ فشاري به بيماران منتقل نشود. البته هزينه‌هايي براي انتقال پول و کالا به کشور تحميل مي‌شود.
سرانجام ۵۰۰ ميليون يوروي دارو چه شد؟
رييس سازمان غذا و دارو درباره زمان تخصيص ۵۰۰ ميليون يورويي که قرار است از صندوق توسعه ملي به حوزه دارويي اختصاص يابد، گفت: هنوز اين موضوع عملياتي نشده و سازمان برنامه و صندوق توسعه ملي که اين پول را تامين مي‌کند، در حال مذاکره هستند؛ چراکه اين پول به عنوان قرض داده مي‌شود و بايد بررسي شود که با چه مکانيسمي مي‌توان بازپرداختش را انجام داد. درباره ۲۰۰ ميليون دلاري هم که درخواست کرديم از محل حمايت از توليد نهاده‌هاي کالاهاي اساسي در داخل کشور، به حوزه دارو اختصاص دهند، هنوز چيزي به ما منعکس نشده است.
اصغري با بيان اينکه ميزان کمبودهاي دارويي کشور طبيعي و مانند سال گذشته است، گفت: البته در حوزه غذا وضعيت خيلي بهتر است. زيرا عمده ذخاير غذايي کشور و مواد مورد نياز صنعت غذايي تامين شده است. همچنين توليدات‌مان هم مانند گذشته انجام مي‌شود. تنها مشکل در صنعت غذايي بحث افزايش قيمت‌هاست که آن هم در حوزه مسئوليت وزارت صنعت است.
شرط وزارت بهداشت براي صادرات دارو
وي در پاسخ به سوالي درباره صادرات داروهاي داخلي، گفت: به طور کلي اولويت ما تأمين بازار دارويي داخلي است. بر اين اساس داروهاي داخلي اجازه صادرات ندارند، مگر اينکه سازمان غذا و دارو تاييد کند و ما مطمئن باشيم که اين دارو مي‌تواند به طور دائم بازار داخلي را تامين کند. بنابراين اگر مازاد بر نياز کشور دارو توليد کنند اجازه صادرات مي‌دهيم.‌
اصغري از افتتاح يک خط توليد داروهاي هاي‌تک و سرطان در پنجم آذر ماه امسال خبر داد و گفت: در پنجم آذرماه خط توليد دارويي با ظرفيت وسيعي در صنعت دارويي افتتاح مي‌شود که جهش بزرگي در توليد داروهاي مورد نياز کشور است. بر اين اساس شرکت دارويي اکتوور خط توليد داروهاي ضدسرطان و «هاي‌تک» را ايجاد مي‌کند که ظرفيتي مازاد بر نياز کشور را توليد خواهد کرد. در اين خصوص نگاه صادراتي داريم و سرمايه گذاري آن بالغ بر ۱۰۰ ميليون دلار و با مشارکت اسپانيا و يک کمپاني هندي است. بر اين اساس تحريم هم برايشان مشکلي ايجاد نمي‌کند؛ چرا که خودشان مواد اوليه را تامين مي‌کنند




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ذخاير دارويي ايران چقدر است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..