اینستاگرامی ها

پکیج تبلیغاتی

اطلاعــیه پرتال تفریحی خبری نیوزس در جهت ثبت در س


مطالب مهم

»اخبار سپاه و داعش و سوریه » حمله مجلس » سریال عاشقانه » سریال شهرزاد » سهام عدالت » فال وطالع بینی امروز » عکس های لورفته ...

تبلیغات

سایت نیازمندی های بازارچه 96




با نگراني‌ها و ترس‌هاي وجودمان چه کنيم؟

با نگراني‌ها و ترس‌هاي وجودمان چه کنيم؟

خبرگزاري آريا –
نگراني بيش از حد
بسياري از چيزهايي که نگران‌شان هستيم شايد هيچ‌گاه اتفاق نيفتند‎
در زندگي هر يک از ما موضوعات ناخواسته زيادي مي‌توانند اتفاق بيفتند. اما بدترين چيز آن است که خود ما از قبل به استقبالشان رفته و بارها و بارها در ذهن‌مان با آنها کلنجار برويم: «اگر شرکتي که در آن کار مي‌کنم تعديل نيرو کند چه کار کنم؟»، «اگر به بيماري واگيردار لاعلاجي مبتلا شوم چه مي‌شود؟»، «اگر هواپيمايي که با آن سفر مي‌کنم سقوط کند چه؟ يا اينکه در خيابان تصادف کنم و…»
شايد شما هم جزو افرادي باشيد که در ذهن‌تان بارها و بارها با اينگونه افکار کلنجار رفته‌ايد، ولي اين واقعيت را بپذيريد که بسياري از چيزهايي که نگران‌شان هستيم شايد هيچ‌گاه اتفاق نيفتند و قرار نيست براي چيزهايي که هنوز اتفاق نيفتاده‌اند از قبل نگران و مضطرب شويم. براي اينکه «اگرچه»‌هاي ذهن مان کمتر شود چه کار‌هايي مي‌توانيم انجام دهيم و ريشه اين همه نگراني و ترس در وجود ما چيست؟» در اين خصوص با دميرچي، روانشناس باليني و مدرس دانشگاه علم و فرهنگ گفت‌وگو کرده‌ايم.
نگرش‌هاي ايستا
به‌طور کلي نگرش افراد، تعيين‌کننده نوع نگاه آنها به زندگي است. بعضي‌ها دائم نگران آينده هستند و فکر مي‌کنند مبادا در آينده اتفاقات بدي در انتظارشان باشد و هميشه مي‌ترسند که چگونه با آنها مواجه شوند. در وجود اين افراد معمولا ترس‌هاي گوناگوني وجود دارد که نکند چيزهاي باارزشي را که دارند از دست بدهند. در واقع جملاتي با مضمون «اگر..آنگاه..» دائم در فکر‌شان جريان دارد؛ مثل اينکه: «اگر شغلم را از دست دهم چه کار بايد بکنم ؟اگر پوستم خراب شود و احساس پيري کنم چه به سر من مي‌آيد؟ اگر همسرم ديگر دوستم نداشته باشد، چه کار کنم و….»
نگرش و تفکر عده‌اي ديگر از افراد بر پايه «اي کاش» و در واقع رو به گذشته است؛ «‌اي کاش اين کار را نمي‌کردم، ‌اي کاش چنين تصميمي نمي‌گرفتم، ‌اي کاش زودتر از خانه بيرن رفته بودم و….» ذهن بعضي ديگر از افراد هم بر مبناي «بايد» و «نبايد»‌هاست؛ بايد اين کار را انجام مي‌دادم، بايد کمتر غذا بخورم، بايد بيشتر ورزش کنم و….
تفکر اين افراد هم رو به آينده و هم رو به گذشته است و در نهايت تفکر همه اين افراد نيز ريشه اضطرابي دارد؛ يعني نگرانند مبادا مشکلات خاصي در انتظارشان باشد يا نگران هستند که چرا نتوانسته‌اند گذشته خوبي داشته باشند. به اين نوع نگرش‌ها نگرش‌هاي «ايستا » گفته مي‌شود؛ يعني پويايي خاصي در آنها وجود ندارد.
نگرش‌هاي پويا
در مقابل چنين طرز تفکراتي، نگرش بعضي افراد هم نگرش «پويا»ست ؛يعني نگاه و تفکر سازنده‌اي دارند که به آنها کمک مي‌کند به جاي نگراني‌هاي بسيار در مورد آينده يا حسرت خوردن ايام گذشته بيشتر بر زمان حال تسلط داشته باشند. در نگرش‌هاي پويا سؤال اين است: «من هم‌اکنون چه کار مي‌توانم بکنم؟ چه کاري لازم است انجام دهم و در واقع انجام چه کارهايي مهم و ممکن است تا ما را بيشتر به اهدافمان نزديک کند؟ من چه کار مي‌توانم بکنم و چگونه مي‌توانم از ديگران کمک بگيرم.» اين جملات به برخوردار بودن از طرز فکر پويا کمک مي‌کند؛ يعني اينگونه افکار رو به حل مسئله هستند يا به‌گونه‌اي آينده‌اي مثبت‌نگر.
چگونگي پرورش نگرش‌هاي مختلف
توجه داشته باشيم بعضي بچه‌ها در خانواده‌هايي بزرگ مي‌شوند که موضوع صحبت خانواده به‌طور کلي تمرکز بر اخبار منفي يا به نوعي نگراني از آينده است؛ مثلا دائم مي‌گويند: «اين لباس را نپوش سرما مي‌خوري، اين را نخور مريض مي‌شوي، اين کار را نکن زشت است و…» اين جملات نگاه به آينده‌اي خطرناک دارند؛ آينده‌اي که از قبل بايد از آن ترسيد.
رسيدن به چنين تفکراتي ريشه در آموزش ما از زمان کودکي دارد؛ اينکه والدين ما تا چه اندازه نگران يا اسير ترس‌هاي بيهوده خود بوده و آنها را به فرزندانشان هم منتقل کرده‌اند. همچنين اينکه سبک تربيتي ما هم سبک تربيتي «اطمينان‌بخش» نبوده است؛ بنابراين در آينده و در بزرگسالي جامعه را به‌صورت «ناامن» تلقي مي‌کنيم. به اين ترتيب حس ناامني در همه جا با ما خواهد بود؛ در ارتباط با کار، کارفرما، همکاران، دوستان و…؛ انگار يک نگراني هميشگي براي از دست دادن بسياري چيزها ازجمله شغل، موقعيت، پول، اعتبار و…در وجود ما خواهد بود.»
مبارزه با نگراني
نگرش افراد، تعيين‌کننده نوع نگاه آنها به زندگي است‎
شکل‌گيري تيپ‌هاي شخصيتي
در کنار نوع آموزش و تربيت والدين، تيپ‌هاي شخصيتي متفاوتي هم داريم که بنا بر نوع بعضي آنزيم‌ها يا هورمون‌ها ممکن است اضطراب يا آدرنالين کم يا زياد شود. ولي خيلي نمي‌توانند تعيين‌کننده باشند. مهم‌ترين چيز آن است که شخصيت ما چگونه بار بيايد؛ اضطرابي، آرام يا…. مي‌توان گفت در واقع خيلي از پيش تعيين نمي‌شود؛ بنابراين تيپ‌هاي شخصيتي هم براثر تربيت و آموزش ساخته مي‌شوند و شکل مي‌گيرند و «سرشت» ما را تعيين مي‌کنند.
توجه داشته باشيم محيط قبل از تولد و به نوعي ساختار ژنتيک و محيط حين تولد و بعد از آن (۳ سال نخست تولد)در شکل‌گيري شخصيت ما بسيار تعيين‌کننده هستند. افسردگي و اضطراب با نگاه رو به گذشته و آينده نمي‌گذارند فرد از زندگي خود لذت ببرد و بتواند کنترلي بر اوضاع خود داشته باشد.
بعضي‌ها چون درگذشته و در کودکي بارها «از دست دادن» را تجربه کرده‌اند اين ترس هميشه با آنها همراه است اما بعضي ديگر هم فقط به‌دليل تهديدهاي والدين خود مبني براينکه «اگر بچه خوبي نباشي ما هم تو را ترک مي‌کنيم يا من اصلا ديگه مامان تو نيستم چون تو به حرفم گوش نمي‌دي و…» ترس از دست دادن دارند.
با تصور چنين چيزهايي کودک هميشه تصويري از رفتن و از دست دادن والدين خود را دارد چون آنها به او اين پيام را منتقل مي‌کنند که به اندازه کافي شايسته و سزاوار نيست. بعضي کودکان هم واقعا طرد و ترک مي‌شوند يا به نوعي اصلا در خانواده به‌حساب آورده نمي‌شوند. به اين ترتيب اين بچه‌ها هميشه «طرح‌واره »‌هاي«از دست دادن » دارند و به نوعي از آن مي‌ترسند و به اين نتيجه مي‌رسند که دنيا جاي ناامني است.
مقابله با افکار بيهوده
با توجه به اينکه بروز اينگونه افکار ريشه در گذشته افراد دارد و مي‌تواند بسيار مخرب باشد بايد از طريق آموزش با آن مقابله کرد. در اين خصوص چند راهکار وجود دارد؛ نخستين راهکار آن است که ما هيجان‌هاي خودمان را به رسميت بشناسيم؛ يعني اگر اضطراب داريم آن را انگار نکنيم و سعي در شناسايي و مقابله با آن باشيم. در مرحله بعد منطق و فکر خود را از احساس‌مان جدا کنيم.
در واقع براساس افکار ما احساساتمان هم شکل مي‌گيرند. راهکار بعدي اين است که خود را آماده‌رؤيارويي با موقعيت‌هاي خاص بکنيم؛ نه اينکه آنها را انکار کرده يا از آنها فرار کنيم؛ مثلا اگر ترس از دست‌دادن کار داشته باشيم بايد مشکل اصلي خود را پيدا کنيم و ببينيم چه ترس‌هايي در آن نهفته است. در واقع هر قدر هم که بازار کار کساد باشد و نتوانيم به شغل مناسب ديگري دست يابيم ولي با بالا بردن ميزان آگاهي‌ها و اطلاعات خود مي‌توانيم به نتيجه بهتري برسيم و کمي از ترس‌ها و نگراني‌هاي خود کاهش دهيم.
تخليه هيجانات منفي
تکنيک ديگري که مي‌توان در مواقعي که با اينگونه ترس‌ها و نگراني‌ها مواجه مي‌شويم به‌کار برد، اين است که به‌طور ذهني فکر کنيم در موقعيتي که از آن واهمه داريم و نگرانش هستيم قرار گرفته‌ايم؛ مثلا اگر مي‌ترسيم که کارمان را از دست بدهيم فکر کنيم هم‌اکنون کارمان را از دست داده‌ايم. ابتدا با کشيدن نفسي عميق مي‌توانيم فکر کنيم آرامش داريم و با تجربه آن اضطراب، مطمئن شويم که اين موضوع فقط در ذهن ما اتفاق افتاده است. ضمن اينکه با اين روش، هيجانات منفي هم از وجودمان تخليه مي‌شود.
پس از آن با افزايش اعتماد به نفس و آگاهي به هر شکل ممکن (مطالعه يا شرکت در دوره‌هاي مختلف در اين خصوص) مي‌توان به مقابله با هيجانات منفي پرداخت. ضمن اينکه در موقعيت‌هاي خاص و بحراني حتما بايد ميزان اطلاعات خود را افزايش داد؛ مثلا اگر ترس ازدست دادن کاري يا فردي را داريم مي‌توانيم آگاهي خود را در زمينه کاري بالا ببريم. با افزايش اعتماد به نفس و وسعت دادن به فعاليت‌هاي مختلف خود از تمرکز و وابسته بودن بيش از اندازه به يک نفر رها مي‌شويم.
تمرکز بر توانمندي‌ها
داشتن استقلال و افزايش آگاهي در برابر هر مشکل و بحراني بسيار مهم و کارساز خواهد بود. براي اين کار داشتن نقشه‌ها و راه‌هاي مختلف، بسيار مهم و کارساز خواهد بود؛ يعني به‌اصطلاح هر کدام از نقشه‌هاي ما که درست از آب در نيامد مي‌توانيم سراغ نقشه‌هاي بعدي برويم.
در مواقع بحران و مشکل يکي از مهم‌ترين چيزها داشتن ذهن باز و افق وسيع است؛ نه محدود بودن به يک کار يا وابسته و اسير شدن در يک راه يا يک شخص خاص. به جاي داشتن ذهنيت «اگرچه..آنگاه »که ما را محدود به ناتوانايي‌هايمان مي‌کند بايد تمرکز خود را بر توانايي‌ها و خواسته‌هاي واقعي خود بگذاريم. ضمن اينکه نهايت تلاش را هم براي رسيدن به آنها به‌کار ببريم. اين کار به‌تدريج استرس و اضطراب ما را کاهش مي‌دهد.
منبع: روزنامه همشهري




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «با نگراني‌ها و ترس‌هاي وجودمان چه کنيم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

اخبار برگزیده