تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




محروم کردن جامعه از دانش روز با ادعای دروغگو دانستن علم!

محروم کردن جامعه از دانش روز با به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا منصوری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به مناسبت هفته ترویج علم با اشاره به برخی از ادعا‌ها در زمینه دروغ‌هایی که علم به بشر می‌گوید، افزود: کسانی که از این ادعا‌ها دارند، شعور و عقل درستی ندارند. این ادعا از نوع همان ادعا‌هایی است که گفته می‌شد "دین افیونی برای بشر" است که اشتباه بسیار بزرگی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه علم یک پدیده در جوامع مدرن است، ادامه داد: علاوه بر آن علم ابزاری برای تفکر است و از هر ابزاری می‌توان خوب یا بد استفاده کرد. به طور مثال ابزاری مانند چاقو هم می‌تواند آدمی را بکشد و هم همانند چاقوی جراحی درمانگر باشد.

منصوری اضافه کرد: از این رو اگر فردی ادعا می‌کند که علم دروغ بزرگ به بشریت است، نشان می‌دهد که آن شخص همراه با گروه‌های هم تفکر آن‌ها از علم به عنوان ابزاری برای نابودی انسان استفاده می‌کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی تاکید کرد: علم یک ابزار است و "ابزار" نمی‌تواند دروغگو باشد! این ابزار در اختیار انسان خردمند است تا بتواند از آن برای زندگی بهتر بهره ببرد و هر ابزاری که از طریق علم تولید می‌شود، انسان‌هایی هستند که از آن ابزار استفاده‌های بد دارند.

وی با طرح این مثال که از زمان خلقت انسان دروغ می‌گفته و پیامبران برای اصلاح این رفتار آمده‌اند، خاطر نشان کرد: انسانی که خردمند است، علم را ابزار مفیدی برای جوامع بشری می‌داند، ولی مراقب است تا از آن در جهات بد استفاده نکند.

منصوری یادآور شد: فردی که ادعا می‌کند علم دروغی برای بشر است، یا "عقل سالمی" ندارد و یا اینکه "متوجه نیست" و یا اینکه "منفعتی دارد که جامعه را از علم محروم کنند".

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: وظیفه ما در این میان این است که به شدت در جلوی چنین گزاره‌هایی بایستیم؛ چرا که ما نمی‌خواهیم ایران کشوری عقب‌مانده باشد و کشور‌های دارای دانش و فناوری ما را هدایت و مدیریت کنند و ما برده آن‌ها باشیم.

منصوری با تاکید بر ضرورت استفاده از ابزار علم در کشور، خاطر نشان کرد: ما حتی باید این ابزار را تیزتر کنیم، به این معنی که علم را به پدیده مفیدتری تبدیل کنیم و باید این توانایی را به دست آوریم. این توانایی را زمانی به دست می‌آوریم که درک درستی از این ابزار داشته باشیم که متاسفانه در کشور این درک برای برخی‌ها بوجود نیامده است.

این محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با انتقاد نسبت به این ادعا که حوزه داروسازی متهم ردیف اول دروغگویی علم به بشریت است، گفت: این ادعا اشتباه است و باید افرادی که چنین ادعا‌هایی دارند، خودشان و اطرافیانشان را از مصرف دارو منع کنیم که در چنین وضعیتی نمی‌توان زندگی کرد.

منصوری با اشاره به اثرات دارو‌های جدید در ارتقای امید به زندگی در جوامع بشری، اظهار کرد: زمانی که دارو‌های جدید در دسترس مردم قرار نداشت، میزان مرگ و میر در دنیا بالا بود و اینکه اگر در حال حاضر در ایران متوسط سن به بیش از ۷۰ سال رسیده است، به دلیل توسعه دارو‌ها بوده است که علم آن را برای ما فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰۰ سال قبل متوسط سن ۴۰ سال بود، افزود: در آن زمان گیاهان دارویی هم وجود داشت، پس چرا نتوانست متوسط سن را افزایش دهد؟ از این رو این گفته، یک دروغ بزرگ است و دارو برای سلامت انسان مفید است، ولی انسان هوشمند به گونه‌ای زندگی می‌کند که محتاج دارو نشود.

منصوری با تاکید بر اینکه برای پیشگیری، دارو استفاده نمی‌شود، ولی مصرف غذا‌های سالم و سالم زندگی کردن توصیه می‌شود، ادامه داد:، ولی زمانی که فرد بیمار شد، در چنین شرایطی دارو است که فرد را به زندگی سالم برمی‌گرداند، در غیر این صورت متوسط سن به ۴۰ سال نزدیک می‌شود. آیا ما چنین چیزی را می‌خواهیم؟

این محقق دانشگاهی با طرح این پیشنهاد که افرادی که چنین ادعا‌هایی دارند، خودشان و خانواده‌شان از خوردن هر دارویی و هر جراحی مدرنی محروم شوند، گفت: آیا در چنین وضعیتی این افراد می‌توانند به حیات خود ادامه دهند؟

وی با اشاره به برگزاری روز‌ها و ترویج علم در دنیا و در ایران، گفت: هفته‌ها و روز‌های ترویج علم در دنیا و در ایران وجود دارد تا در طی مدت زمانی توجه به این مقوله افزایش یابد و ما در ایران به مروجان علم و ارتباط‌گران علم نیاز داریم تا ارتباطات لازم را میان افرادی که علم مدرن را می‌دانند، با سایر مردم برقرار کنند و از این طریق تفاهمی میان این دو قشر جامعه برقرار شود.

منصوری اضافه کرد: افرادی که به‌ویژه در دنیای مدرن وارد فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی می‌شوند، بسیار تخصصی کار می‌کنند و نوع تخصص آن‌ها موجب تولد مفاهیم بسیار پیچیده‌ای می‌شود که این امر عدم تفاهم در جامعه را ایجاد خواهد کرد و موجب بر هم خوردن مدنیت می‌شود.

وی با بیان اینکه ما باید مدنیت را حفظ کنیم، ادامه داد: به این معنا که انسان‌هایی که در یک جامعه هستند، یکدیگر را درک کنند و باید این رویکرد را ترویج کنیم و منظور من از این ترویج، انتشار نتایج علم و یا دانش روز نیست، بلکه باید نوع مفهوم‌سازی، تفکر و ابزار علم را که چگونه دارد تیزتر و تیزتر می‌شود، برای جامعه بیان کنیم.

منصوری اضافه کرد: بر این اساس در همه کشور‌ها هدف از برگزاری هفته‌های ترویج این است که مردم و محققان و فعالان عرصه علم بیشتر با هم صحبت کنند و در این هفته و روز زمان بیشتری برای با یکدیگر بودن در نظر گرفته شود تا این تفاهم برقرار شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

زنده باد "علم"!



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «محروم کردن جامعه از دانش روز با ادعای دروغگو دانستن علم!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..