تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آيا تمام افراد از خوردن آسپيرين سود مي برند؟

آيا تمام افراد از خوردن آسپيرين سود مي برند؟

خبرگزاري آريا- دکتر “فاطمه دستغيب” کارشناس مرکز اطلاع رساني داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکي شيراز اعلام کرد: با توجه به منافع زيادي که براي مصرف آسپيرين ذکر مي شود اين سوال مطرح است که آيا هر فردي مي تواند آسپيرين مصرف کند؟ جواب منفي است؛ زيرا آسپيرين خطر خونريزي مخصوصا خونريزي از دستگاه گوارش را افزايش مي دهد. اين خطر در افرادي که ساير فاکتورهاي خطر را داشته باشند افزايش مي يابد مانند افراد با سابقه زخم معده، سنين ۶۵ سال يا بالاتر ، مصرف ساير داروهاي ضد درد مانند ناپروکسن يا ايبوپروفن، مصرف کورتون ها، مصرف داروهاي ضد انعقاد مانند وارفارين، ريواروکسابان يا دابي گاتران.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايفدانا، کارشناس مرکز اطلاع رساني داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکي شيراز اعلام کرد : آسپيرين يک داروي  رقيق کننده خون از دسته داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي يا ضد دردها است. تحقيقات نشان داده که در افراد با سابقه سکته قلبي و مغزي و يا در برخي بيماري هاي قلبي- عروقي مصرف روزانه دوز هاي پايين آسپيرين (بين ۷۵ تا ۱۰۰ ميلي گرم در روز) خطر ابتلا به سکته مجدد و مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي را کاهش مي دهد. همچنين مصرف آسپيرين براي مدت زمان بيش از ۵ تا ۱۰ سال از رشد و گسترش سرطان هاي روده و کولون و حتي برخي از سرطان هاي ديگر جلوگيري مي کند.
دکتر “فاطمه دستغيب” ادامه داد: با توجه به منافع زيادي که براي مصرف آسپيرين ذکر مي شود اين سوال مطرح است که آيا هر فردي مي تواند آسپيرين مصرف کند؟ جواب منفي است؛ زيرا آسپيرين خطر خونريزي مخصوصا خونريزي از دستگاه گوارش را افزايش مي دهد. اين خطر در افرادي که ساير فاکتورهاي خطر را داشته باشند افزايش مي يابد مانند افراد با سابقه زخم معده، سنين ۶۵ سال يا بالاتر ، مصرف ساير داروهاي ضد درد مانند ناپروکسن يا ايبوپروفن، مصرف کورتون ها، مصرف داروهاي ضد انعقاد مانند وارفارين، ريواروکسابان يا دابي گاتران.
علاوه بر اين تحقيقات نشان داده در افراد بدون وجود بيماري قلبي عروقي خاص، مصرف آسپيرين تنها خطر ابتلا به سکته قلبي را کاهش داده و بر سکته مغزي و مرگ و مير ناشي از از بيماري هاي قلبي عروقي تاثيري نداشته است، در عين حال خطر خونريزي را در اين افراد افزايش مي دهد.
اين دکتر داروساز در آخر افزود: تصميم گيري در مورد مصرف آسپيرين در افراد بدون وجود بيماري قلبي_عروقي و سابقه سکته، امري است که فرد بايد بعد از مشورت با پزشک و اطلاع از تمام فوايد و عوارض، اقدام به اتخاذ آن کند. برخي از متخصصان بر اين باورند که فوايد مصرف آسپيرين در افراد بالاتر از ۵۰ سال و بدون وجود خطر خونريزي از عوارض احتمالي آن بيشتر است. . در صورت داشتن هر گونه سوال يا براي کسب اطلاعات بيشتر مي توانيد با مرکز اطلاع رساني دارو ها و سموم دانشگاه علوم پزشکي شيراز با شماره تماس هاي ۱۹۰ ويا ۱۴۹۰ و يا ۳۲۳۳۱۰۱۷ (۰۷۱) تماس حاصل فرماييد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آيا تمام افراد از خوردن آسپيرين سود مي برند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..