تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اقامتگاه های بومگردی، از فرصت تا تهدید

از زمان طرح ایده اقامتگاه های بومگردی در کشور تا کنون بیش از ۸۰۰ اقامتگاه در نقاط مختلف کشور و اکثرا در روستاها ایجاد گردید. اما آنچه در این بین با اهمیت به نظر می رسد؛ هدف، توزیع مکانی، شیوه های بهره برداری و اطلاع رسانی و بازاریابی آنها می باشد.

در مقایسه بین هدف ایجاد این اقامتگاه ها در آیین نامه احداث اقامتگاه های بومگردی سازمان میراث فرهنگی که تاکید بر ارائه خدمات بومی به صورت مهمان نوازی جامعه محلی دارد، با آنچه که در واقعیت، در اکثر نقاط در حال شکل گیری است، تفاوتی آشکار وجود دارد. تفاوتی که اگر بدان توجه کافی مبذول نگردد، این فرصت ناب توسعه گردشگری را به تهدیدی برای جوامع و عدم رضایت گردشگران و درنتیجه به مقصود نرسیدن این طرح می کشاند.

وقتی به سایتهای رزرو این اقامتگاه ها سر می زنیم با قیمت های شب نفری مواجه می شویم که شاید معادل نرخ یک هتل ۳ یا ۴ ستاره برای یک خانواده باشد. 
وقتی هم که برای استفاده به این اقامتگاه ها مسافرت می نماییم در اکثر مواقع با مکانها و چهره هایی مواجه می شویم که بجای مهمان نوازی بومی، بیشتر در دغدغه کسب درآمد بیشتر می باشند و معمولا با پیشنهاد خدمات و کالاهایی مواجه می شویم که گرچه جالب و مفید می باشند ولی گاها بدلیل نحوه ارایه، بصورت تحمیلی به نظر می آیند.

عدم القای حس مهمان نوازی در این اقامتگاه ها از قیمت گرفته تا نحوه برخورد و تحمیل خدمات اضافه، شاید از هدف و انگیزه ایجاد این اقامتگاه ها و هزینه های گاها گزاف احداث و تجهیز برآمده باشد.

چرا که وقتی یک روستایی را تشویق می کنیم با حداکثر توان و پس انداز و اخذ وام و ... یک اقامتگاه را با هدف کسب درآمد بیشتر احداث نماید، در این بین مسلما روحیه مهمان نوازی و گرمی جای خود را به مشتری گرایی و درآمد زایی داده و حس خوب  بومگردی را می کاهد.

حسی که می توان تنها در دل و جان و محیط جوامعی یافت که دغدغه و هدف کسب درآمد اولویت آنها نبوده و به مهمان نوازی و مهمان داری به معنای واقعی آن می اندیشند.

از این رو به نظر می رسد که ضرورت دارد تا متولیان چنین امری، حتما جهت تجلی واقعی "بومگردی" به ارکان و ابعاد لازم آن توجه و هدف این چنین امر مهمی را به غایت نهادینه نمایند.

و چنین امری میسر نخواهد شد مگر با همکاری و همراهی تمامی مسوولین متولی و کمک رسان در این حوزه. سازمان میراث فرهنگی در جهت تعالی اهداف و آگاهی رسانی و آموزش به جوامع محلی درخصوص نحوه میزبانی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درجهت احیاء و احداث بافتهای بومی و محلی، سازمانهای خدمات رسان و زیرساختی با تامین خدمات و زیزساخت های لازم و نهادهای بانکی و مالی با اعطای وامها و کمکهایی با حداقل سود و حداکثر زمان پرداخت، تا یک میزبان نگران بازگشت سرمایه و کسب حداکثر درآمد در جهت حفظ و بقاء خود نبوده و ماهیت موضوع که همان بومگردی و کسب خدمات مهمان نوازی بومی و محلی است، بدرستی به اجرا درآید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اقامتگاه های بومگردی، از فرصت تا تهدید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..