تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چطور می‌توانیم روابط کاری خوبی داشته باشیم؟

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر فردی بنابر خصوصیت اجتماعی بودنش تمایل زیادی به برقراری روابط دوستانه با دیگر افراد را دارد و سعی می‌کند حدالامکان در این روابط بماند و یا حتی آن را گسترش دهد و از طرف دیگر زمانی که در یک محیط ساعت‌ها در حال کار و فعالیت است این موضوع پررنگ‌تر می‌شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که یک رابطه خوب چیست و چطور می‌توانیم یک رابطه کاری خوب با همکارانمان داشته باشیم؟

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان مطابی را برای شما آماده کرده است که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه بفرمایید.

تعریف یک رابطه‌ی خوب

به نظر شما یک رابطه‌ی خوب چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

یک رابطه‌ی خوب، سالم و موفق از چند ویژگی حاصل می‌شود:

اعتماد:

اساس هر رابطه‌ی خوبی اعتماد است. وقتی به تیم و همکاران‌تان اعتماد می‌کنید، به پیوند مستحکمی با آنان شکل می‌دهید که در کار و تعامل موثرتر، یاریگرتان خواهد بود.

این مطلب را از دست ندهید: هشدار‌هایی پیرامون روابط احساسی در محل کار

اگر به کسانی که با آن‌ها در یک جا کار می‌کنید اعتماد داشته باشید، دیگر نیازی نیست تا مدام حواس‌تان به اینکه فلانی چه گفت و آن یکی چه مشکلی با شما دارد، باشد. می‌توانید در مورد کار‌ها و افکارتان با آن‌ها روراست باشید.

احترام دوجانبه:

با احترام گذاشتن به همکاران‌تان، برای حرف‌ها و ایده‌های آن‌ها ارزش قائل می‌شوید و در مقابل، آن‌ها هم همین کار را می‌کنند. وقتی با هم کار کنید، می‌توانید راه‌حل‌هایی بیابید که دستاوردی از دانش، خلاقیت و بینش جمعی‌تان باشند.

ذهن آگاهی:

یعنی مسئولیت گفتار و رفتارتان را بر عهده بگیرید. کسانی که ذهن آگاهی بالایی دارند حواس‌شان هست که چه می‌گویند و در نتیجه اجازه نمی‌دهند احساسات منفی خودشان بر آدم‌های اطراف‌شان هم تاثیر بگذارد.

استقبال از تنوع:

کسانی که روابط خوبی دارند نه تنها تنوع و تفاوت در افراد و عقایدشان را می‌پذیرند، بلکه از آن استقبال هم می‌کنند. برای مثال اگر نظرات دوستان و همکاران‌تان متفاوت از نظر شما باشد، بهتر است زمانی را به تامل در باب ایده‌های آنان اختصاص داده و بینش‌های آنان را نیز در تصمیم‌گیری‌هایتان مد نظر قرار دهید.

آزادی و راحتی در برقراری ارتباط با دیگران:

ما تمام روز با دیگران در ارتباطیم؛ چه با ایمیل و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی و اس‌ام‌اس باشد و چه ملاقات‌های رودررو. هرچقدر تعامل‌تان با اطرافیان‌تان بهتر بوده و تاثیرگذارتر باشد، روابط‌تان هم غنی‌تر خواهند شد. اگر هر دو طرف بتوانند در گفتگو با هم راحت باشند و بدون سانسور و ترس حرف‌شان را بزنند، راه را برای ایجاد یک رابطه‌ی دوستانه باز کرده اند؛ چرا که هر رابطه‌ی خوبی به تعامل راحت، آزاد و صادقانه وابسته است.

بیشتر بدانید: چگونه با همکار خود برخورد کنیم؟

چطور از کار کردن با همکاران در محیط کار لذت ببریم؟/ ترفند‌هایی که سبب می‌شود از کارکردن با همکارانتان لذت ببرید! / چطور می‌توانیم روابط کاری خوبی را داشته باشیم؟

نکات مهم برای داشتن روابط دوستانه پایدار

به اشتباهات دیگران نخندید؛ این یکی از بدترین کار‌هایی است که یک فرد ممکن است انجام دهدبا رعایت این نکات ساده، دوستان بیشتری خواهید داشت و فردی خوش محضر محسوب خواهید شد.

همیشه مودب باشید، همواره با همه مودب و با نزاکت باشید.

هیچ‌گاه دشنام ندهید.

با صدای بلند صحبت نکنید، بلند صحبت کردن بیانگر آن است که شما قادر به بحث منطقی با دیگران نیستید. همچنین بلند صحبت کردن، سبب جلب توجه اطرافیان می‌شود، البته توجه منفی.

کنترل خود را از دست ندهید، زمانی که شما کنترل اعصاب خود را از دست می‌دهید و از کوره در می‌روید، به همه نشان می‌دهید که قادر به کنترل احساسات و هیجانات خود نیستید.

این مطلب را از دست ندهید: ترفند‌های کاهش استرس در محیط کار کدامند؟

به دیگران خیره نشوید. زل زدن به دیگران و چشم‌چرانی نوعی تعرض به آن‌ها محسوب می‌شود.

صحبت کسی را قطع نکنید. پیش از آن که اظهار عقیده‌ای کنید، اجازه دهید صحبت دیگران به پایان برسد. میان صحبت کسی پریدن نشانه بی‌نزاکتی و نداشتن مهارت‌های اجتماعی فرد است.

همیشه وقت‌شناس باشید، مهم است که به وقت دیگران احترام بگذارید. علاوه بر آن یک فرد متشخص می‌داند چه زمانی باید مهمانی را ترک کند.

اسرار زندگی خصوصی خود را فاش نسازید، جزئیات زندگی شما باید محرمانه بماند.

حرمت بزرگ‌تر‌ها را نگه دارید و همان‌طور که دوست دارید مورد احترام دیگران باشید، خودتان نیز باید به دیگران احترام بگذارید.

به اشتباهات دیگران نخندید؛ این یکی از بدترین کار‌هایی است که یک فرد ممکن است انجام دهد.

فخرفروشی نکنید و از لاف‌زدن بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: رابطه بین افزایش وزن و محیط کار

چطور از کار کردن با همکاران در محیط کار لذت ببریم؟/ ترفند‌هایی که سبب می‌شود از کارکردن با همکارانتان لذت ببرید! / چطور می‌توانیم روابط کاری خوبی را داشته باشیم؟

چطور روابط کاری خوبی ایجاد کنیم؟ در مهارت‌های اجتماعی پیشرفت کنید

روابط خوب با مهارت‌های اجتماعی خوب شروع می‌شود.

از آزمون‌های سنجش مهارت‌های اجتماعی‌تان استفاده کنید تا ببینید چقدر در مهارت‌هایی مانند همکاری در کارها، برقراری ارتباط و حل مناقشات توانایی دارید.

این مطلب را از دست ندهید: دمنوش‌هایی که از مصرف آنها در محل کار نباید غافل شوید

این آزمون خودسنجی، ابزار‌های لازم برای بهبود ضعف‌هایتان را هم به شما معرفی می‌کند.

ببینید در ارتباطات‌تان چه نیاز‌هایی دارید

آیا می‌دانید در روابط‌تان از دیگران چه طلب می‌کنید؟

آن‌ها از شما چه می‌خواهند؟

درک این نیاز‌ها در بهتر کردن روابط‌تان تاثیرگذار است.

برای ارتباط با دیگران برنامه‌ریزی کنید و وقت بگذارید

بخشی از روزتان را به خلق روابط با دیگران اختصاص دهید؛ حتی اگر تنها ۲۰ دقیقه در روز باشد. می‌توانید این بیست دقیقه را به ۴ بخش پنج دقیقه‌ای تقسیم کنید. مثلا می‌توانید در این پنج دقیقه‌ها به پست‌های توییتر و لینکدین دیگران جواب دهید، وقت ناهار سری به همکارتان بزنید، یا از کسی دعوت کنید تا برای چند دقیقه‌ی کوتاه صرف چایی به شما ملحق شود. چنین تعاملات کوتاهی به شما کمک می‌کنند تا آن روابط خوبی که می‌خواهید را پی‌ریزی کنید؛ بخصوص اگر تعاملاتی رودررو باشند.

این مطلب را از دست ندهید: چگونه با بی انگیزگی در محیط کار مقابله کنیم؟

چطور از کار کردن با همکاران در محیط کار لذت ببریم؟/ ترفند‌هایی که سبب می‌شود از کارکردن با همکارانتان لذت ببرید! / چطور می‌توانیم روابط کاری خوبی را داشته باشیم؟

بر هوش هیجانی‌تان تمرکز کنید

برای افزایش هوش هیجانی خود کمی وقت بگذارید. هوش هیجانی (EI) به توانایی شناسایی هیجانات خودمان و فهم پیامی که این هیجانات می‌خواهند به ما بدهند، گفته می‌شود. هوش هیجانی بالا می‌تواند در درک هیجانات و نیاز‌های دیگران هم به ما کمک کند.

از دیگران قدردانی کنید

هرگاه کسی به شما در کاری کمک می‌کند، قدردانی‌تان را نشان دهید. از رئیس‌تان گرفته تا آبدارچی شرکت، همه دوست دارند احساس کنند که دیگران قدر کارشان را می‌دانند. پس وقتی اطرافیان‌تان کاری را خوب انجام می‌دهند، صمیمانه و بدون تصنع تحسین‌شان کنید. قدردانی راهگشای دیگری به سوی روابط کاری خوب است.

مثبت بیندیشید

خوش بینی هم جذاب است و هم مسری، و در ایجاد روابط خوب با همکاران نیز کمک‌تان می‌کند. چه کسی خوشش می‌آید با افراد منفی گرا دوستی کند؟

حواس‌تان به حد و مرز‌ها باشد

مطمئن شوید که حد و مرز‌ها را درست تعیین و مدیریت می‌کنید. همه دوست دارند در محل کارشان دوستی داشته باشند، اما بعضی وقت‌ها ممکن است این دوستی‌ها بر کار تاثیر بگذارند و تمام وقت کاری‌مان را به انحصار خودشان در بیاورند.

این مطلب را از دست ندهید: پنج کاری که شما را در محیط کار مطرود می کند

نباید بگذاریم چنین اتفاقی بیفتد، باید نسبت به حد و مرز دوستی‌ها هشیار باشیم، قاطعانه رفتار کنیم و بدانیم که چقدر از یک روز کاری را باید به تعاملات اجتماعی اختصاص دهیم.

چطور از کار کردن با همکاران در محیط کار لذت ببریم؟/ ترفند‌هایی که سبب می‌شود از کارکردن با همکارانتان لذت ببرید! / چطور می‌توانیم روابط کاری خوبی را داشته باشیم؟

غیبت نکنید!

غیبت کردن و سیاست‌بازی‌های محیط کار قاتلان روابط دوستانه در سر کار هستند. اگر با کسی در گروه‌تان به مشکل برخورده‌اید، مستیقما با خود او در مورد مسئله حرف بزنید. غیبت کردن با بقیه همکار‌ها در مورد شخصی خاص، فقط وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند و بی‌اعتمادی و خصومت را هم بین‌تان پیش می‌آورد.

فعالانه گوش کنید

گوش دادن فعالانه، یعنی این که تمام تمرکزتان را بر طرف مقابل بگذارید. نه تنها به جملات او بلکه به احساس وی در باب موضوع هم توجه کنید، به مخاطب‌تان نشان دهید که حواس‌تان به او هست و در موردش قضاوت نمی‌کنید. برای حرفه‌ای‌تر شدن، می‌توانید وقتی با مشتری‌ها یا همکاران‌تان گفتگو می‌کنید، به تمرین این مهارت بپردازید. انسان‌ها به کسانی که واقعا به حرف‌های آن‌ها گوش می‌دهند، بیشتر توجه کرده و دوست‌شان دارند. بیشتر از اینکه حرف بزنید گوش کنید؛ به این ترتیب دیگران شما را به عنوان کسی می‌بینند که می‌شود به او اعتماد کرد.

روابط دشوار

گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که مجبورید با آدمی کار کنید که زیاد از او خوش‌تان نمی‌آید. شاید هم کسی باشد که صرفا شخصیت و رفتارهایش برای‌تان قابل درک نیست. اما محض خاطر شغل‌تان، ضروری است که با این فرد هم یک رابطه‌ی حرفه‌ای داشته باشید. اگر چنین اتفاقی برای‌تان افتاد، تلاش کنید طرف‌تان را بیشتر بشناسید. احتمالش زیاد است که آن فرد هم خودش بداند که شما دوتا چندان با هم نمی‌جوشید. پس قدم اول را شما بردارید و روابط‌تان را با یک گفتگوی صادقانه یا حتی دعوت به ناهار بهبود ببخشید.

این مطلب را از دست ندهید: راهکاری فوق العاده برای رفع فوری استرس و اضطراب در محل کار

وقتی دارید با این همکار نه چندان دلچسب صحبت می‌کنید، سعی کنید زیاد حالت دفاعی به خود نگیرید. از گذشته‌ی او بپرسید، درباره علایقش بدانید و به داستان موفقیت‌هایش در گذشته گوش دهید. به جای اینکه مدام تفاوت‌هایتان با هم را شکار کنید، به دنبال چیز‌هایی بگردید که با هم به اشتراک دارید. یادتان باشد که لازم نیست همه رابطه‌ها عالی و فوق‌العاده باشند؛ اما حداقل می‌توانید امیدوار باشید که شدنی هستند و ارزش امتحان کردن را دارند!

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چطور می‌توانیم روابط کاری خوبی داشته باشیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..