تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نبود سرمایه در گردش مهمترین مشکل کشاورزی استان است/ راهبرد کشاورزی موفق، کشاورزی قراردادی است

ساعت: 16:11 منتشر شده در مورخ: 1397/08/23 شناسه خبر: 1428141

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تصریح بر این مطلب که اجرای عملیات کاشت، داشت و برداشت علمی در عرصه کشاورزی نیازمند کشاورزانی توانمند با بنیه اقتصادی قوی است، گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل اساسی کشاورزی استان، بنیه اقتصادی ضعیف کشاورزان در استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، محمد نقی کاظمیان، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما با طرح این سوال که چرا در استان کشاورزان تاریخ کشت را رعایت نمی کنند، در هنگام برداشت از بذرهای خود مصرفی استفاده می کنند همچنین از کودهای شیمیایی و از ادوات کشاورزی استفاده نمی کنند، اظهار کرد: ریشه این مشکلات، بنیه مالی ضعیف و فقدان سرمایه در گردش است که اغلب کشاورزان استان گرفتار آن هستند.

کاظمیان با تاکید بر این نکته که فقدان سرمایه در گردش در میان قشر کشاورز استان مهمترین و اصلیترین مشکل ساختاری عرصه کشاورزی استان است که انجام اقدامات کاشت، داشت و برداشت اصولی و علمی در عرصه کشاورزی استان را تحت تاثیر قرار داده است، بیان کرد: رویکرد صندوق های حمایت از بخش کشاورزی در سطح کشور از جمله خراسان شمالی باید به سوی ارائه نهاده ها و خدمات کشاورزی به کشاورزان در زمان آغاز کشت تغییر کند.

وی افزود: این صندوق در زمان آغاز کشت، یا باید تسهیلات مورد نیاز کاشت را در قالب ارائه نهاده ها و خدمات کشاورزی و یا باید در قالب ارائه تسهیلات سرمایه در گردش به کشاورزان استان ارائه دهد تا این کشاورزان برای دریافت تسهیلات به سراغ بانک ها نروند که گرفتار روند سخت  اخذ تسهیلات گران قیمت بانکی نشوند.

وی در ادامه عنوان کرد: افزون بر این، رویکرد برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی در سطح کشور برای تولید محصولات کشاورزی باید به سوی کشاورزی قراردادی ( قرارداد میان کشاورز با دولت، با بخش خصوصی و با صادرکنندگان ) هدایت شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در کشاورزی قراردادی، خرید محصول از کشاورز به صورت تضمین شده و مبتنی بر قیمت منطقی همچنین ارائه مساعدت به کشاورزان برای انجام کاشت، داشت و برداشت علمی، خواهد بود تا کشاورزان از دغدغه تامین سرمایه در گردش و تامین نهاده ها در هنگام کاشت رها شوند و محصولی با کیفیت تر و با ضایعات کمتر تولید کنند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: برای حفظ و پایداری کشاورزی در کشور و تحقق افزایش درآمد برای کشاورزان، دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید بر بهبود منابع مالی صندوق های حمایت از بخش کشاورزی کمک کنند و برای تحقق کشاورزی قراردادی نیز برنامه ریزی انجام دهند.

در عین حال، وی اظهار کرد: با این وجود، در شرایط کنونی که مقدار بارش های سالانه در سطح کشور کاهش یافته و اوج بارش ها از مهر ماه به دی ماه تغییر یافته، بنابراین کشاورزان طبق توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی برای انجام مراحل کاشت، داشت و برداشت عمل کنند.

کاظمیان توصیه کرد: کشاورزی حتما با کارشناسان کشاورزی این سازمان در ارتباط باشند و تاریخ کشت ها را رعایت کنند همچنین از دستگاه های کارنده استفاده کنند و به انجام تغذیه گیاهی مناسب در مزارع خود دقت کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در این دوره خشکسالی، فقط با بهره گیری از روش های به زراعی و به نژادی می توان به سلامت عبور کرد تا کشاورزی پایداری داشت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی توصیه کرد: در شرایط کنونی، مناسب است تا در مزارع نیمه آبی محصولاتی از جمله زعفران، زیره و کنجد که کم آب طلب هستند، کشت شوند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نبود سرمایه در گردش مهمترین مشکل کشاورزی استان است/ راهبرد کشاورزی موفق، کشاورزی قراردادی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..