تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هر آنچه باید در مورد سنگ کلیه بدانید

 سنگ کلیه گاهی با درد شدید همراه است و گاهی نشانه ای ندارد، در برخی افراد ارثی است و در برخی دیگر عوامل مختلف باعث بروز ان می شوند که در ادامه به بررسی این بیماری پرداخته می شود

سنگ کلیه، علائم و علل آن

سنگ کلیه بیماری ست که در برخی افراد با هیچ نشانه ای همراه نیست، اما در صورت بروز نشانه حتما باید به دنبال درمان آن بود چرا که یکی از علائم آن درد بسیار شدید است. در این مطلب هر آنچه لازم است در مورد سنگ کلیه، نشانه های آن و برخی روش های درمان آن بیان می شود. 

سنگ کلیه چیست؟

زمانی که کلیه ها مواد زائد را از خون جدا می کنند، ادرار تولید می کنند. گاهی نمک و سایر مواد معدنی موجود در ادرار به یکدیگر می چسبند و سنگ کلیه را تشکیل می دهند. 

اندازه این سنگ کلیه ها متغیر است و ممکن است به اندازه یک بلور شکر یا یک توپ پینگ پنگ باشد. اما معمولا به ندرت متوجه سنگ کلیه می شوید، مگر اینکه باعث ایجاد انسداد شوند. در صورتی که سنگ کلیه بشکند یا به مجاری ادرار –لوله باریکی که به مثانه می رسد -  فشار وارد کند، منجر به بروز درد شدید خواهد شد. 

علائم سنگ کلیه 

وقتی سنگ کلیه در مسیر دستگاه ادراری حرکت می کند، منجر به بروز علائم زیر خواهد شد: 

درد شدید در قسمت پشت، شکم یا کشاله ران  ادرار مکرر و دردناک  مشاهده خون در ادرار  تهوع و استفراغ 

سنگ های کوچک ممکن است بدون هیچ نشانه های دفع شوند. 

سنگ کلیه یا بیماری دیگر 

اگر در قسمت پشت و شکم خود دچار درد شدید و ناگهانی شده اید، حتما بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. عوامل زیاد دیگری هم وجود دارند که می توانند منجر به بروز درد شکمی شوند، از جمله آپاندیس و حاملگی خارج از رحم. به علاوه ادرار دردناک یکی از مهم ترین نشانه های عفونت ادرار است. 

درمان های خانگی سنگ کلیه 

اگر سنگ کلیه کوچک باشد، پزشک داروهای ضد درد تجویز خواهد کرد و از شما می خواهد منتظر بمانید تا سنگ به مرور و به خودی خود دفع شود. به علاوه توصیه می کند در این مدت در طول روز آب و مایعات زیاد بنوشید، حدود 8 تا 10 لیوان در روز. 

منظور از سنگ کلیه کوچک چه اندازه ای است؟

هر چه اندازه سنگ کلیه کوچک تر باشد، احتمال اینکه به خودی خود دفع شود بیشتر است. اگر سنگ کلیه کوچک تر از 5 میلی متر باشد، 90 درصد احتمال وجود دارد که بدون دخالت سنگ دفع شود، اگر سنگ بین 5 تا 10 میلی متر باشد، این شانس به 50 درصد می رسد. اما اگر سنگ کلیه بزرگتر از این اندازه ها باشد، به خودی خود دفع نخواهد شد و روش های درمانی مختلفی برای رفع این سنگ ها وجود دارد. 

درمان سنگ کلیه با دارو 

داروهایی وجود دارند که می توانند به بدن کمک کنند سنگ کلیه را دفع کند. داروهایی با عنوان مسدود کننده آلفا دیواره مجاری ادرار را شل می کنند و به این ترتیب مسیر بزرگ تر می شود و سنگ کلیه به راحتی می تواند از این مسیر عبور کند. عوارض جانبی این داروها خفیف هستند و معمولا عبارتند از سردرد یا سرگیجه. داروهای دیگری نیز تجویز می شوند که از شکل گیری سنگ کلیه جدید پیشگیری می کنند. 

تجزیه سنگ کلیه 

زمانی که سنگ کلیه از بدن دفع شد یا توسط پزشک برداشته شد، عمل تجزیه و تحلیل سنگ کلیه توسط پزشک انجام می شود تا به این ترتیب مواد تشکیل دهنده سنگ کلیه را شناسایی کند. تقریبا 80 درصد سنگ کلیه ها از کلسیم تشکیل می شوند. بقیه سنگ ها بیشتر از اسید اوریک، struvite یا سیستیک تشکیل شده اند. 

یک بررسی شیمیایی نشان می دهد که سنگ کلیه بدن شما از چه نوعی است. آگاهی از نوع سنگ کلیه به شما کمک می کند بتوانید از شکل گیری سنگ های جدید پیشگیری کنید. 

علت سنگ کلیه چیست؟ 

سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که تعادل طبیعی بین آب، نمک و مواد معدنی موجود در ادرار تغییر می کند. انواع مختلف تغییرات منجر به شکل گیری انواع مختلف سنگ کلیه می شوند. عوامل مختلفی وجود دارند که منجر به بروز این تغییرات در ادرار می شوند، از بیماری های مزمن گرفته تا آنچه می خورید و می نوشید. 

عوامل تشدید کننده سنگ کلیه که قابل کنترل هستند

کم آب نوشیدن یکی از مهم ترین عوامل تشدید کننده بروز سنگ کلیه است که البته قابل کنترل است. رژیم غذایی هم نقش مهمی دارد. خوردن پروتئین حیوانی به مقدار زیاد، سدیم، غذاهای حاوی اگزالات بالا مانند شکلات و سبزیجات دارای برگ سبز در برخی افراد خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد. دیگر عوامل تشدید کننده عبارتند از مصرف نوشیدنی های شیرین، افزایش وزن و مصرف برخی داروها. 

عوامل تشدید کننده سنگ کلیه که قابل کنترل نیستند

مردان سفید پوست بیش از دیگران در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند که معمولا از 40 سالگی به بعد به این بیماری مبتلا می شوند. زنان بیشتر از سن 50 سالگی به بعد با خطر ابتلا به سنگ کلیه روبه رو هستند. به علاوه اگر در بین اعضای خانواده شما کسی به سنگ کلیه مبتلا باشد، خطر بروز این بیماری در شما نیز افزایش خواهد یافت. 

برخی بیماری های مزمن خطر بروز سنگ کلیه را افزایش می دهند، از جمله فشار خون بالا، نقرس، عفونت های مجاری ادرار، برخی شرایط خاص در کلیه مانند بیماری کلیوی – اما درمان یا کنترل این شرایط به پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کنند. 

سربازان در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه 

سربازان افرادی هستند که در بین آنها سنگ کلیه بسیار رایج است و علت آن کم آب شدن بدن است. سربازان معمولا در هوای گرم و خشک هستند، آب کمی می نوشند و لباس زیاد می پوشند که تمام موارد عواملی هستند که کم آبی بدن را در پی دارند. 

پیشگیری از سنگ کلیه 

اگر سنگ کلیه شما از نوع کلسیم باشد، پزشک به شما توصیه خواهد کرد نمک کمتری مصرف کنید. چرا که نمک و همچنین پروتئین حیوانی، باعث می شود کلسیم بیشتری ئارد ادرار شود. به علاوه توصیه خواهد شد از مصرف غذاهایی که حاوی اگزالات زیاد هستند، اجتناب کنید، مانند شکلات، قهوه، چای، لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز، پرتقال و سیب زمینی شیرین. بهترین راه برای پیشگیری و دفع سنگ کلیه نوشیدن آب فراوان است. 

آیا باید از مصرف کلسیم پیشگیری کنیم؟ 

گرچه اکثر سنگ های کلیه دارای کلسیم هستند، اما نباید از مصرف کلسیم اجتناب کرد. در حقیقت مصرف به اندازه محصولات لبنی و سایر غذاهای حاوی کلسیم خطر بروز سنگ کلیه را کاهش می دهد.

البته این مسئله در مورد مکمل های کلسیم درست نیست، چرا که این مکمل ها در برخی افراد منجر به بروز سنگ کلیه می شوند. در مورد میزان مصرف کلسیم و نقش آن در رژیم غذایی تان با پزشک مشورت کنید. 

بیشتر بدانید : پیشگیری از سنگ کلیه با 10 روش

بیشتر بدانید : چکار کنیم که سنگ کلیه نگیریم؟

بیشتر بدانید : برای دفع سنگ کلیه چه کنیم؟

بیشتر بدانید : این مشاغل شما را به سنگ کلیه مبتلا می کنند!!

بیشتر بدانید : روش‌های طبیعی برای دفع سنگ کلیه

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هر آنچه باید در مورد سنگ کلیه بدانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..