تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آجیل زیر دندان گرانی/ افزایش قیمت ارز و کاهش تولید علت اصلی گرانی خشکبار است

ساعت: 09:06 منتشر شده در مورخ: 1397/08/23 شناسه خبر: 1428061

امروزه بازار پسته و خشکبار با افزایش قیمت قابل توجهی روبه رو بوده به گونه ای که میزان خریداران کاهش و مسئولان افزایش قیمت ارز و کاهش تولید را علت گرانی عنوان می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، در سراسر دنیا، پسته ایرانی به لحاظ طعم و کیفیت در بازارهای جهانی مشتریان بسیاری دارد و ایران بخش عمده‌ای از تقاضای پسته در جهان را تأمین می‌کند، اما در سال‌های اخیر عوامل گوناگونی مانند کاهش تولید و افزایش قیمت با تأثیرپذیری از نوسانات نرخ دلار این محصول صادراتی را دستخوش فراز و نشیب‌های بسیاری کرده به نحوی که طی سال های گذشته از رتبه نخست صادرکننده پسته به جایگاه دوم رسیده است.

از سالیان کهن نام پسته با ایران عجین شده و از مهم‌ترین اقلام صادراتی کشورمان است که نقش آن در گسترش درآمدهای ارزی کشورمان غیرقابل انکار است، اما این محصول در چند سال گذشته افزایش قیمت‌های قابل توجهی را پشت‌سر گذاشته و در برخی اوقات آجیل و خشکبار را به کالا لوکس تبدیل کرده است و امسال نیز نوسانات نرخ دلار بهانه را به دست سودجویان برای افزایش قیمت داده تا جایی که مغازه‌داران نیز برای خرید اجناس خود با مشکل رو به رو هستند.

هر چند طعم و کیفیت پستهو خشکبار ایرانی در جهان شناخته شده و قیمت این کالاهای لوکس در داخل کشورمان تابع بازار جهانی است اما با افزایش نرخ این محصول از سال گذشته در بازاهای جهانی و افزایش نرخ ارز، بهای آن در بازار داخلی نیز با افزایش یکباره ۱۰۰ درصدی مواجه گردیده است.

حال آنکه در روزهای اخیر این افزایش قیمت ها در راستای نزدیکی به شب یلدا و شب عید هرروز بیش از پیش داد مردم را در می آورد به گونه ای که بسیاری ازمردم تصمیم به حذف این ماده غذایی نیز از سبد محصولات مصرفی خود کرده و بسیاری نیز حتی زمزمه های نخریدن آجیل و پسته به دلیل نبوده نقدینگی دارند.

اما در این راستا خبرنگار اروم نیوز به سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ارومیه و فروشندگان رفته تا بسیستر از علل های گرانی و آشفتگی بازار جویا شود.

* فروش پسته به نرخ دلار

حسین شرقی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز در این خصوص می گوید: بازار آجیل و خشکبار در شرایط رکود به سر برده و در پی گرانی ها هرروز از تعداد مشتریان این صنف کاسته می شود.

وی، می افزاید: با توجه به شرایط و فشارهای اقتصادی حاکم بر جامعه امروز مردم نقدینگی کافی جهت رفتن به سراغ پسته و آجیل را ندارند و تنها به خرید اقلام اساسی زندگی خود اکتفا می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ارومیه، ابراز می کند: تا سال گذشته ۲۰ درصد بازار را اقلام وارداتی تشکیل می دادند که از سال گذشته ۹۰ دردصد این خشکبار وارداتی هستند.

وی، تصریح می کند: در همین راستا درپی گرانی ارز به دلیل نوسانات بالا خرید نیز به قیمت های متفاوت صورت گرفته و فروش مطابق نوسانات ارزی می شود.

* سرمازدگی، عامل دیگر گرانی پسته

در حالی که سال گذشته قیمت پسته مابین ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می رسید اما امروز این محصول در کمتر از یک سال به مرز ۳۰۰ هزار تومان رسیده است به گونه ای که پسته با ارقام مختلف از ۱۸۰ تا ۳۰۰ هزار و شاید بیشتر در بازار متغیر هستند.

شرقی می گوید: افزایش ۲ برابری نرخ پسته بعد از اوایل اردیبهشت تاکنون فقط به دلیل گرانی ناگهانی نرخ دلار نیست بلکه طی سال جاری تولید این محصول در کشورمان از ۱۰۰ هزار تن در سال گذشته به ۵۰ هزار تن رسیده و امسال حدود یک چهارم تا یک پنجم تولیدات وجود دارد.

وی، عنوان می کند: سرمای دیررس بهاره در کل کشور محصولات متفاوتی را با خسارت مواجه کرد که این خسارات باغات پسته رفسنجان ودیگر نقاط را نیز متوجه خود کرده و بیش از ۸۰ درصد باغات از بین رفته اند که کاهش تولید ازمهم ترین علل های دیگر است.

* قیمت هر کیلو پسته اکبری ۲۸۰ هزار تومان

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ارومیه، تاکید می کند: در راستای کاهش میزان تولید پسته اکبری و کله قوچی در سطح کشور صادرات این محصول از محل تولید به دیگر استان ها ممنوع شده و افزایش قیمت بسیار زیادی را متوجه خود کرده است.

* روند نزولی خرید و فروش آجیل در بازار ارومیه

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: در ماه ها اخیر در پی افزایش قیمت ارز قیمت پسته و آجیل نیز به طور قابل توجهی افزایش داشته است به گونه ای که در پی هر گرانی میزن خریداران کاهش می یابد.

وی، عنوان می کند: مسئولان علت گرانی را برای آرامش در بازار کاهش تولید عنوان می کنند اما کاهش تولید تنها یکی از علل ها است و امروز خریدوفروش خشکبار به خصوص پسته همانند بازار طلا لحظه ای و مطابق قیمت ارز شده است.

«محمدی» ابراز می کند: مسئولان باید در راستای تنظیم بازار و کنترل قیمت ها اقدام به واردات پسته و اقلام آجیل کنند چرا که در حال نزدیک شدن به بازار شب یلدا و عید هستیم در صورت ادامه این روند مردم مجبور به حذف آجیل از اقلام شب یلدا شده و متضرر واقعی آجیل فروشان می شوند.

با توجه به گزارش فوق و گفته ها متوجه می شویم آشفتگی در بازار روند صعودی داشته و در صورت ادامه روند فعلی شاهد آشفتگی بیشتر در این بازار خواهیم بود که اقتصاد خشکبار ایران را نیز دست به گریبان رکود و در پی آن حذف خشکبار از محصولات مصرفی مردم می شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آجیل زیر دندان گرانی/ افزایش قیمت ارز و کاهش تولید علت اصلی گرانی خشکبار است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..