تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سالانه ۳۰۰ میلیون دلار برای دانش آموزان افغان هزینه می‌شود / ثبت نام ۱۱۰هزار دانش آموز فاقد مدرک هویتی در کشور

ساعت: 16:20 منتشر شده در مورخ: 1397/08/22 شناسه خبر: 1427940

معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشور:

معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشورگفت: حدود 300 میلیون دلار هزینه اتباع افغانی را در نظام آموزشی پرداخت می کنیم که این اهمیت برخورد مدیران را در نحوه استفاده از این سرمایه گذاری را بالا می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، سید علی حسینی معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشوردر همایش مدیران مدارس دارای اتباع خارجی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش اداره کل آموزش و پرورش برگزار می‌شود، با اشاره به گزارش فعالیت‌های آموزش و پرورش در حوزه دانش آموزان اتباع خارجی اظهار کرد: امر آموزش دانش آموزان اتباع یکی از مباحث خطیری است که در جمهوری اسلامی ایران بسیار به آن توجه شده است.

این مسئول با اشاره به صدور فرمان رهبری مبنی بر ثبت نام کلیه دانش‌آموزانی که بدون مدارک هویتی هستند، خاطرنشان کرد: این فرمان از لحاظ بین المللی یک رویداد بسیار بزرگی در حوزه پناهندگان بود و نظام پناهنده پذیری را در کل دنیا منحصر به فرد کرد.
حسینی تشریح کرد: با این فرمان آموزش و پرورش موظف شد کلیه دانش آموزان افغانی را اعم از افرادی که دارای مدارک هویتی هستند و یا نیستند را ثبت نام کند.

معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشور تصریح کرد: مبحث دانش آموزان افغان یک موضوع سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی است.

وی اضافه کرد: مدیران مدارسی که در حوزه ثبت نام اتباع فعال هستند تکلیف چند جانبه دارند و باید مطالعات و آموزش‌های لازم در خصوص تاثیر گذاری نظام آموزشی، آشنایی با قومیت‌ها و نحوه آموزش‌ فرهنگی ایران و افغان را داشته باشند.

این مسئول بیان کرد: تاثیرگذاری و نحوه برخورد نظام و سیستم آموزشی مدیران و معلمان در حدی حساس است که ما را ملزم به آموزش‌ها و مطالعات در برخورد با دانش‌آموزان می‌کند.

حسینی ابراز کرد: سال گذشته ۱۱۰ هزار دانش آموز را بدون مدرک هویتی ثبت نام کردیم.

این مسئول تصریح کرد: وزارت کشور فرآیندی را در شورای ملی برای ثبت نام دانش آموزان بدون مدرک تعریف کرد و مباحث لازم در خصوص شناسایی کامل این افراد از نظر هویتی، ابعاد بهداشتی و روانی دانش‌آموزان طراحی شد و تا زمانی که برای ثبت نام مراجعه می‌کنند این مراحل را پشت سر گذاشته باشند.

حسینی ابراز کرد: تبعه افغان یک رویداد تمام نشدنی است و نباید امیدوار باشیم که به زودی به کشورشان باز خواهند گشت لذا باید آمادگی این را داشته باشیم که در نحوه برخورد و زیر ساختی برای تحصیل آن‌ها فعالیت‌های زیربنایی را فراهم کنیم.

ثبت نام ۴۷۰ هزار دانش آموز اتباع در سامانه سنا

معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشور تصریح کرد: وزارت کشور بنابر سیاست خود و مطابق با فرمان رهبری تلاش می‌کند هیچ دانش آموزی از هر نوع ملیتی از تحصیل جا نماند.

وی خاطرنشان کرد: درسال تحصیلی گذشته ۴۵۳ هزار دانش آموز اتباع ازهمه کشورهابالاخص افغانستان، عراق، سوریه، کویت، لبنان واخیرا کشورهای میانمار که وارد کشور می‌شود ثبت نام داشتیم که در مجموع ۴۱۹ هزار نفر از آنان را دانش آموز افغان تشکیل می‌دهند.

این مسئول اضافه کرد: باتوجه به آمارهای جمعیتی، زیرساخت لازم را باید برای دانش آموزان افغان فراهم سازیم که با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته امسال ۴۵۰ هزار دانش آموز افغان خواهیم داشت.

حسینی گفت: کل دانش آموزان اتباع ما حدود ۴۷۰ هزار در سیستم سنا ثبت نام شده است که حدود ۹۵ درصد دانش آموزان افغانی هستند و نسبت به سال گذشته افزایش بسیاری داشتیم.

معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد: سال گذشته ۲۸ هزار تا از مدارس ایران درگیر این دانش آموزان بودند که در کل کشور بالای ۷۳درصد از این دانش آموزان در مقاطع ابتدایی هستند که بیشتر معضلات در این مقاطع صورت می‌گیرد.

وی افزود: این موضوع در مجامع بین المللی مطرح شده تا بتوانیم برای خدمات آموزشی هزینه کنیم.

این مسئول بیان کرد: موسسات زیادی نظیر ان آر سی که مخصوص پناهندگان نوروژ و دانمارک و یونیسف در ایران فعال است و در حوزه خدمات اموزشی کمک می کند.

سالانه ۳۰۰ میلیون دلار برای دانش آموزان افغانی در ایران هزینه می‌شود

حسینی تصریح کرد: حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه اتباع افغانی را در نظام آموزشی پرداخت می کنیم که اهمیت برخورد مدیران را در نحوه استفاده از این سرمایه گذاری را بالا می برد.

معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشور اضافه کرد: حدود ۷ میلیون دلار نهادهای بین المللی برای کمک تحصیلی کمک می‌کنند که بسیار ناچیز است.

وی تشریح کرد: چالش هایی که دانش آموزان اتباع با آن مواجه هستند که توسط میدران مطرح می‌شود بحث تراکم دانش اموزی، عدم رعایت اصول بهداشتی بویژه در مقاطع ابتدایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

این مسئول عنوان کرد: متاسفانه رشدی را در دانشآموزان فاقد مدارک هویتی داشتیم و آموزش رایگان در ایران انگیزه ای برای مهاجرت افغان برای تحصیلات در مدارس شده است.

حسینی ابراز کرد: سال گذشته ۱۰۷ هزار دانش آموز برگه حمایت تحصیلی گرفتند که حدود ۵۵ هزار نفر به مدارس مراجعه داشتند و به نوعی می توان گفت اتباع از برگه‌های حمایت تحصیلی برای رفع مشکلات خود استفاده می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال طبق سیاست وزارت کشور به دانش‌آموزانی که سال قبل حمایت تحصیلی گرفتند و کارنامه ارائه نکردند برگه حمایت تحصیلی داده نشد.

معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشور گفت: دوگانگی فرهنگی بین خانواده‌های ایرانی و افغانی یکی از چالش‌های پیش رو است تا جایی که برخی از خانواده ها برای ثبت نام مقاومت می‌کنند.

عدم حضور کودکان کار در مدارس مستلزم تزریق بودجه توسط آموزش و پرورش است

وی با بیان اینکه مدیران مدرسه باید خلاقیت داشته باشند تا دانش آموزان اتباع را مدیریت کنند، افزود: این دوگانگی‌ها ایجاد می کند که مدیران فرهنگ لازم در برخورد با این دوگانگی را داشته باشند.

این مسئول بیان کرد: عدم حضور کودکان کار یکی از مشکلاتی است که مستلزم تزریق بودجه توسط آموزش و پرورش به مدارس در قالب سرانه‌های دانش آموز است.

حسینی تصریح کرد: طبق سیاست وزرات کشور بنا شده سرانه خاصی را برای دانش آموزان اتباع داشته باشیم و یا اینکه در دوران ابتدایی از سهمیه مشتاور و مربی استفاده کنیم.

معاون مرکز امور بین والملل و مدارس خارج از کشور اضافه کرد: بحث آموزش خانواده نیز می تواند موثر باشد به طوری که دانش آموز می‌تواند با کیفیت مناسب‌تری در مدرسه حاضر شود لذا دوره‌هایی برای آموزش خانواده طراحی شده و از ظرفیت مجله‌های پیوند نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: بخشی از مشکلات در فضای آموزشی به برخورد با دانش آموزان التباع مطرح می‌شود اگر بتوانیم دانش آموزان را به فضای فرهنگ ایرانی از لحاظ فرهنگی و بهداشتی و زبان نزدیک‌تر سازیم از سال‌های آینده مشکلات کمتری خواهیم داشت.

این مسئول بیان کرد: باید دانش آموزان را از لحاظ سنی تطبیق دهیم که در این راستا هزینه‌هایی را در اختیار نهضت سواد آموزی قرارردادیم تا دانش آموزان را با سایر کلاس‌ها همردیف سازد.

حسینی تصریح کرد: طبق سیاست های کلی نظام جداسازی مدارس ایرانی و افغان امکان نخواهد داشت وبا توجه به سیاست ثبت نام محله محوری مدارس و کمبود فضای آموزشی به طور کلی نمی‌توانیم مدارس را جدا کنیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سالانه ۳۰۰ میلیون دلار برای دانش آموزان افغان هزینه می‌شود / ثبت نام ۱۱۰هزار دانش آموز فاقد مدرک هویتی در کشور»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..