تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سامیت و سی‌ یرا: حکمرانی آمریکا در مالکیت ابررایانه‌ها

با بهبود عملکرد پردازشی، دو ابررایانه‌ی آمریکایی به‌تازگی توانستند جایگاه‌های اول و دوم قدرتمندترین ابررایانه‌های دنیا را به خود اختصاص دهند و رقبای چینی را پشت سر گذارند.

سامیت ابررایانه‌ی متعلق به دپارتمان انرژی آمریکا با ثبت رکوردی تازه فاصله‌ی خود به‌عنوان قدرتمند‌ترین ابررایانه‌ی جهان را با دیگر رقبا افزایش داد. Summit یا OLCF-4 که از لحاظ مصرف انرژی پنجمین ابررایانه‌ی کارآمد دنیا هم محسوب می‌شود (۱۳.۸۸۹ گیگافلاپس به ازای هر وات) با رسیدن به سرعت ۱۴۳.۵ پتافلاپس جایگاه خود را به عنوان سریعترین رایانه جهان مستحکم‌تر کرد. بر اساس لیست ماه نوامبر Top500ُ، سی‌یرا (Sierra) خواهر کوچکتر سامیت هم با بهبود عملکرد پردازشی به سرعت ۹۴.۶ پتافلاپس دست یافت و با کنار زدن ابررایانه‌ی چینی Sunway TaihuLight، جایگاه دوم را به خود اختصاص می‌دهد.

سامیت که توسط IBM برای آزمایشگاه ملی اوک ریج (ORNL) ساخته شده است، در تحقیقات هوش مصنوعی، فیزیک انرژی‌بالا، کشف مواد جدید و مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود. برای درک قدرت این ابررایانه جالب است بدانید که در برخی از کاربردهای علمی سامیت قادر است در هر ثانیه بیشتر از سه میلیارد-میلیارد محاسبات با دقت مخلوط (Mixed precision calculations) را انجام دهد.

مقاله‌های مرتبط:

ابررایانه‌ی سی‌یرا را هم IBM در یک پروژه‌ی مشترک بین سازمان ملی حفاظت هسته‌ای (NNSA) و آزمایشگاه ملی لیورمور لاورنس (LLNL) ساخته است. سی‌یرا و سامیت در معماری بسیار شبیه به یکدیگر هستند و هر دو از پردازنده‌‌های Power9 شرکت IBM استفاده می‌کنند.

ابررایانه ساخت چین تا قبل از  آن که سامیت در ماه ژوئن جایگاهش را تصاحب کند، به مدت دو سال در این عرصه حکمرانی می‌کرد. هم‌اکنون TaihuLight با عملکرد ۹۳.۰ پتافلاپس به جایگاه سوم لیست نزول کرده است. به علاوه، جایگاه چهارم هم با Tianhe-2A در اختیار چین است. ابررایانه Piz Daint در شهر لوگان در مرکز CSCS کشور سوئیس هم مکان پنجم لیست را به خود اختصاص می‌دهد. به نظر شما رقابت شدید کشورها برای تصاحب عنوان برترین ابررایانه این لیست را در آینده‌ی نزدیک دستخوش تغییر خواهد کرد؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سامیت و سی‌ یرا: حکمرانی آمریکا در مالکیت ابررایانه‌ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..