تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واکنش سامانه همتا به توریست‌پران خواندن طرح رجیستری

رجیستریبه گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طرح ثبت تلفن همراه یا همان رجیستری از مهرماه سال گذشته به طور رسمی آغاز شد. هدف اصلی این طرح، مبارزه با قاچاق و واردات غیرقانونی تلفن‌های همراه به کشور است. با اجرایی شدن این طرح گوشی‌هایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند، برای همیشه از دسترس خارج خواهند شد.

آنطور که در قانون آمده مسافران یا ایرانیان خارج از کشور برای دریافت خدمات اپراتوری باید نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی آن اقدام کنند اما کسانی که کمتر از یک ماه در ایران اقامت دارند، از پرداخت آن معاف هستند. اشکال این موضوع این است که بسیاری از مسافران یا ایرانیان خارج از کشور که قصد اقامت بیش از یک ماه در ایران دارند نیز باید این عوارض را پرداخت کنند. چند روز پیش محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به یک کاربر توییتری، از وجود خلاء قانونی در معافیت گمرکی اتباع خارجی یا ایرانیان مقیم خارج از کشور انتقاد کرد و اعلام کرد اگر این قانون مصوب شود، سامانه ثبت تلفن همراه قابلیت پیاده سازی آن‌ را دارد.

در همان روزی که وزیر ارتباطات این نظر را بیان کرد، یکی از خبرگزاری‌ها در نقد این خلاء قانونی، گزارشی با عنوان "وقتی رجیستری موبایل توریست می‌پراند" منتشر کرد. کانال اطلاع‌رسانی طرح ثبت تلفن‌همراه (رجیستری) در واکنش به این گزارش، با انتشار مطلبی و ارائه توضیحاتی، به آن پاسخ داد.

رجیستری

در متن مطلب منتشرشده در کانال اطلاع‌رسانی طرح ثبت تلفن‌همراه (رجیستری) امده است:

طرح ثبت تلفن همراه موسوم به رجیستری از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۷ وارد آخرین فاز اجرایی گردید و تمامی نشان‌های تجاری تلفن همراه، مشمول این طرح گردیدند. بدین ترتیب فقط دستگاه‌هایی قادر به دریافت سرویس از شبکه‌های اپراتوری هستند که یا سابقه‌ای از فعالیت آن‌ها قبل از اجرای طرح رجیستری در شبکه‌های اپراتوری ثبت شده باشد و یا شناسه ۱۵ رقمی آنها در گمرک ثبت و حقوق و عوارض گمرکی برای آن تجهیز پرداخت شده باشد. در غیر اینصورت گوشی تنها به مدت محدود ۳۰ روز می‌تواند خدمات اپراتوری دریافت کند.

یکی از موضوعاتی که با شروع طرح ابهاماتی درمورد آن وجود داشت، نحوه سرویس گرفتن گوشی‌های مسافران خارجی از شبکه‌های اپراتوری بوده است. موضوعی که از همان مراحل ابتدایی طراحی پروژه رجیستری، سازوکارهای لازم برای آن اندیشیده شده و در نشست‌های خبری متعددی نیز که با شروع طرح رجیستری در سال گذشته برگزار گردید، بارها بوسیله مسئولین و متولیان طرح در مورد آن توضیح داده شد. با این حال پس از گذشت حدود یک سال از شروع طرح رجیستری، در روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها در مطلبی با عنوان خلاف واقع " وقتی رجیستری موبایل توریست می‌پراند " به طرح سوالاتی در این خصوص پرداخته است که جهت تنویر افکار عمومی در ذیل به آن پاسخ داده می‌شود.

مسافران خارجی اعم از توریست و ایرانیان مقیم خارج از کشور که قصد اقامت موقت در ایران را دارند در سه حالت کلی قرار می‌گیرند:

۱) مسافرینی که پس از ورود به کشور از سیمکارت خود به صورت رومینگ استفاده کنند.
این افراد فارغ از مدت زمان اقامت خود، می‌توانند با پرداخت هزینه‌های مربوط به رومینگ بدون محدودیت از تلفن همراه خود استفاده کنند و مشمول طرح رجیستری نخواهند شد.

۲) مسافرینی که مدت زمان اقامت آن‌ها کمتر از ۳۰ روز باشد و از سیمکارت ایرانی استفاده کنند.
این افراد بدون نیاز به پرداخت عوارض گمرکی، می‌تواند از گوشی خود در ایران استفاده کند. لازم به ذکر است که پس از مشورت‌های صورت گرفته با مسئولین ذیربط در سازمان گردشگری، مشخص گردید که میانگین مدت زمان اقامت توریست‌ها در ایران در حدود ۱۲ روز است. با این حال مدت زمان سرویس گرفتن محدود گوشی مسافران خارجی ۳۰ روز درنظر گرفته شد تا مشکلی از این بابت برای گردشگران و توریست‌های خارجی به‌وجود نیاید.

۳) مسافرینی که مدت زمان اقامت آن‌ها بیشتر از ۳۰ روز باشد و از سیمکارت ایرانی استفاده کنند.
این افراد یا بطور کلی افرادی که بصورت متداول قصد تردد به کشور را دارند (مانند ایرانی‌هایی مقیم خارج از کشور که چندین بار در سال به کشور سفر می‌کنند، دانشجویان خارجی، مشاوران پروژه‌ها و ...)، برای دریافت خدمات اپراتوری باید نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی آن اقدام کنند. البته این موضوع فقط مختص به کشور ما نیست و در سایر کشورهایی که طرح رجیستری در آن اجرا شده است (مانند ترکیه) نیز، شخص مسافر فقط می‌تواند به مدت محدود از تلفن همراه شخصی خود استفاده نماید و برای استفاده بلندمدت از دستگاه شخصی خود باید هزینه رجیسترکردن تلفن همراه را بپردازد.

همانگونه که توضیح داده شد با عنایت به تمهیدات درنظر گرفته شده برای مسافران خارجی، اعمال سیاست‌های طرح رجیستری هیچگونه منافاتی با سیاست‌های جذب گردشگر ندارد و تاکنون نیز از نهادهای ذیربط در حوزه گردشگری هیچگونه شکایت یا تذکری در این خصوص واصل نشده است.

در پایان ضمن تشکر از توجه اصحاب رسانه و با احترام به نگرانی‌های ایشان، خواهشمندیم که قبل از درج یک مطلب ابتدا از جزئیات مختلف آن کسب اطلاع کرده و در اطلاع‌رسانی درمورد طرح ملی رجیستری که تاکنون گام‌های موثری در زمینه برخورد با پدیده شوم قاچاق تلفن همراه برداشته است، جانب انصاف را رعایت فرمایند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واکنش سامانه همتا به توریست‌پران خواندن طرح رجیستری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..