تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«سازخانه» در خانه هنرمندان افتتاح شد

«سازخانه» در خانه هنرمندان افتتاح شدبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه ساز خانه موسیقی با عنوان نمایشگاه «سازخانه»، ۲۱ آبان ماه در سالن استاد جلیل شهنار خانه هنرمندان برگزار شد.

نخستین دوره نمایشگاه اردیبهشت ۸۸ برگزار شد؛ در این دوره به ساز‌های ابداعی توجه بیشتری شده است.

در مراسم افتتاحیه بسیاری از پیشکسوتان موسیقی، نوازندگان و سازندگان ساز حاضر بودند. پیش از آغاز مراسم بروشور ساز‌های ابداعی در اختیار حضار قرار گرفت.

این مراسم با سخنرانی مسئولان خانه موسیقی کشور، مسئولان نمایشگاه و همچنین اجرای موسیقی به دست چند تن از موزیسین‌ها همراه بود.

ابتدای مراسم، کلیپی از توضیحات حمیدرضا نوربخش مدیر خانه موسیقی، فرمان مرادی رئیس کانون سازندگان ساز، حمیدرضا عاطفی مدیر اجرایی خانه موسیقی، داریوش النجری دبیر نمایشگاه «سازخانه»، بیاض امیرعطایی عضو شورای خانه موسیقی و شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه و نویدی دبیر اجرایی نمایشگاه همراه با تصاویری از تولید ساز پخش شد.

نوربخش مدیر خانه موسیقی گفت: نمایشگاه به لطف خدا آغاز شد. از هیئت کانون سازندگان ساز که از فعال‌ترین و با انگیزه‌ترین کانون‌های موسیقی است، تشکر می‌کنم. بدون ساز موسیقی تبلور ندارد از این رو ساخت ساز اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود:سازندگان ساز باید از زیبایی شناسی موسیقی و اصول موسیقی اطلاعات کافی داشته باشند از این رو رسالت مهمی به دوش سازندگان ساز است.

مدیر خانه موسیقی ادامه داد: بهتر است این کار ادامه پیدا کند. جوانان با انگیزه فراوانی در گوشه و کنار کشور در حوزه تولید ساز فعالیت می‌کنند که نوازندگان و استادان موسیقی باید به این سازندگان توجه کنند و جا دارد که بیش از این به این قشر توجه شود. در خانه موسیقی و کانون سازندگان ساز باید سامانه‌ای ایجاد کنیم که پل ارتباطی میان سازندگان ساز و خریداران ساز باشند که با این سامانه فروش ساز‌ها به بهترین شکل و راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود.

 محمد سریر در ادامه مراسم گفت:ما جایگاه ساز در موسیقی را نشناختیم. ساز اگر نباشد موسیقی هم حذف می‌شود. اهمیت ساز سبب شد که یکی از بخش‌های مهم موسیقی کانون سازندگان ساز باشد. تحول ساز‌ها در همه جای دنیا موضوعیت دارد و در ایران هم در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هر ساز در دوره‌های مختلف ممکن است دچار تغییر و تحول شود که این تغییر بیشتر به لحاظ محتوایی بوده است تا ظاهری.

وی ادامه داد: در حوزه ساختن ساز افراد فراوانی در کشور فعالیت می‌کنند. هر چه در تولید ساز توجه ویژه‌ای شود، در تولید صدا و موسیقی علت این اهمیت نمود پیدا می‌کند. دوستان سازنده زحمات فراوانی می‌کشند اما اسم هایشان بر زبان‌ها نیفتاده است.

سریر گفت:در چند سال اخیر فعالیت‌های فراوانی در حوزه ساخت ساز انجام شده است. در پایان از همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم.

پس از صحبت‌های سریر کلیپی از تلاش‌های محمدرضا شجریان خواننده، در حوزه تولید ساز پخش شد.

جهانگیر نصر اشرفی پژوهشگر عرصه موسیقی گفت: پرداختن به موضوع ساز‌ها از جمله فعالیت بزرگانی، چون ابن سینا است. متاسفانه اطلاعات کافی از سازندگان قدیمی در دست نیست. تنبور در بسیاری از نقاط ایران به دو تار شهره است.

وی افزود:وقتی به ساز‌های قدیمی توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که هر چه به جلو بیاییم، ساز‌ها فضای کاسه گسترده داشته است. تمام دو تار‌های ترکی در کشور‌های دیگر وجود داشت؛تغییرات در ساختار ساز‌ها فراوان بوده است و زمانی که گروه نوازی در ایران باب شد، برای پخش بهتر و بلند‌تر صدا کاسه‌ها در ساز‌ها بزرگ شد.

 داریوش النجری در ادامه بیان کرد: جوانان فراوانی هستند که ساز‌های خوبی ساختند و خواستار به نمایش در آوردن سازهایشان بودند. انگیزه من برای قبول سمتی در این نمایشگاه کنار هم جمع شدن سازندگان ساز و انتقال تجربه بود.

پس از سخنرانی ها گروهی از نوازندگان رپرتوار شور را اجرا کردند و مراسم آغاز شد.

گفتنی است؛ نمایشگاه «ساز‌خانه» از ۲۱ تا ۲۵ آبان ماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود که علاقه مندان می‌توانند از ساعت ۱۳ تا ۲۰ از نمایشگاه بازدید کنند.

گفتنی است؛دو سالن مخصوص ساز‌های ایرانی و دو سالن ویژه ساز‌های غربی و ابداعی است و در حاشیه این نمایشگاه امکان ارتباط با تولید کنندگان ساز و خریداری آن ساز‌ها نیز میسر است.

انتهای پیام/

افتتاح «سازخانه» در خانه هنرمندان



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««سازخانه» در خانه هنرمندان افتتاح شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..