تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اگر این ۱۰ علامت را دارید، به آلزایمر مبتلا هستید+ اینفوگرافی

10 علائم هشدار دهنده آلزایمر رابشناسید+اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، بیماری آلزایمر با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن اسم و آدرس‌ شروع شده و تا جایی پیش می‌رود که فرد حتی راه بازگشت به خانه را نیز فراموش می‌کند.

آلزایمر با آسیب به مغز باعث از دست رفتن تدریجی و مداوم مغز شده بر روی بیان، تفکر و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر می‌گذارد.

بیماری آلزایمر اختلالی عصبی است که در آن مرگ سلول‌های مغزی  باعث کاهش حافظه و کاهش قدرت شناختی می‌شود، شایع‌ترین نوع زوال عقل که ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد اختلالات عصبی ایالات متحده را تشکیل می‌دهد. 

اختلال جهت یابی و تشخیص ارتباطات فضایی

افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است آگاهی خود را نسبت به شرایط فعلی زندگی مانند روز، فصل و ... از دست بدهند، همچنین آلزایمر توانایی مغز را برای تفسیر آنچه فرد می بیند مختل کرده و به طور کل فهم وقایع اطراف را با مشکل مواجه می سازد و در نتیجه بیماران ممکن است حتی در محیط های آشنا نیز گم شوند.

نوشتار و گفتار

آلزایمر باعث اختلال در توانایی تمرکز و تفکر به خصوص در مفاهیم انتزاعی مانند اعداد می شود، بیماران ممکن است در مدیریت مالی، تنظیم یادداشت‌ها و صورتحساب‌ها و پرداخت به موقع آنها با مشکل مواجه شوند، حتی با پیشرفت این اختلال ممکن است توانایی فرد برای فهم و محاسبه اعداد با مشکل مواجه شود.

قضاوت و تصمیم گیری

بیماران مبتلا به آلزایمر در اتفاقات روزمره متداول، مثل سوختن غذا روی شعله گاز یا یک تصادف رانندگی قادر به عکس العملی مناسب نیستند.

برنامه ریزی و اجرای وظایف

فعالیت‌های روزمره‌ای مانند برنامه‌ریزی برای آشپزی و پخت غذا در افراد مبتلا به آلزایمر با مشکل مواجه می شود. معمولاً افرادی که بیماری آنها پیشرفته‌تر است ممکن وظایف ساده‌ای مثل لباس پوشیدن یا حمام کردن را فراموش کنند.

تغییر در شخصیت و رفتار

تغییرات مغزی که در بیماری آلزایمر رخ می دهد می تواند نحوه رفتار و احساسات فرد را تحت تأثیر قرار دهد. در این حالت بیماران ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

افسردگی
 اجتماع گریزی
 تغییرات سریع خلقی
 عدم اعتماد به دیگران
 تحریک پذیری و پرخاشگری
تغییر در عادات خواب
 پرسه زنی و جستجوگری
 هنجارشکنی
 توهم، مثلاً توهم در اینکه چیزی از آنها دزدیده شده است.

راه‌های پیشگیری از آلزایمر:

1. ورزش: مطالعات جدید نشان داده است ورزش کردن تاثیری بالا در سوخت و ساز مغز گذاشته و می‌تواند از تحلیل رفتن کارایی شناختی و زوال عقلی جلوگیری کند. بررسی‌ها نشان داده است که افزایش سوخت و ساز مغز باعث جلوگیری از افزایش ماده کولین (جزئی از ویتامین B) می‌شود. این متابولیست معمولاً با کاهش سلول‌های عصبی افزایش یافته و در نهایت افزایش آن منجر به آلزایمر می‌شود. انجام ورزش میزان کولین را در مغز تنظیم می‌کند بنابراین ورزش کردن باعث حفاظت از سلول‌های عصبی می‌شود.

2. قدم زدن: مطالعات اخیر سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد فعالیت فیزیکی مانند پیاده‌روی بر ساختار مغز تاثیر می‌گذارد، بنابراین برداشتن ۴ هزار قدم در طول روز از اختلال حواس جلوگیری می‌کند. افرادی که حداقل در طول روز ۴ هزار گام برمی‌دارند کارایی شناختی بیشتری نسبت به دیگران دارند. فعالیت فیزیکی همچنان باعث افزایش توانایی مغز در ایجاد تغییرات می‌شود.

3. دو زبانه بودن: دانستن زبان دوم مناطقی از مغز را که معمولا در بیماران آلزایمر تحت تاثیر قرار گرفته است، تقویت می‌کند. محققان کانادایی اسکن مغز دو گروه افراد چندزبانه و تک‌زبانه که همگی مبتلا به بیماری آلزایمر بودند را مورد بررسی قرار دادند، نتیجه این بود که دانستن زبان دوم به کاهش تاثیرات اختلالات مغزی "دژنراتیو" (degenerative) کمک می‌کند.

4. قهوه: بررسی انجام گرفته در مورد تاثیر مصرف قهوه و سلامت مغز نشان می‌دهد مصرف مرتب قهوه با کاهش ۱۶ درصدی خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقلی مرتبط است.

5. چای سبز: متخصصان کانادایی معتقدند ترکیب EGCG موجود در چای سبز به پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک می‌کند. هرچند نتایج مطالعات متعدد تاکنون حاکی از ارتباط چای سبز با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر بوده اما مکانیزم نهفته در این ارتباط پیش از این نامشخص بوده است. اکنون بررسی جدید نشان می‌دهد چگونه ترکیب EGCG موجود در این نوشیدنی تشکیل پلاک‌های سمی موثر در بروز آلزایمر را مختل می‌سازد.

6.معاینه چشم: به تازگی محققان مدعی‌ شده‌اند می‌توان با اسکن ساده چشم امکان ابتلا به این بیماری را به طور زودهنگام تشخیص داد. در بیماری‌ آلزایمر، پلاک‌هایی متشکل از پروتئینی موسوم به "بتا آمیلوئید" در مغز بیماران شکل می‌گیرد که به سلول‌های مغزی آسیب رسانده و آن‌ها را نابود می‌کند. دانشمندان دریافتند همین میزان انباشت‌های پروتئین بتا آمیلوئید در شبکیه (واقع در پشت چشم) هم شکل می‌گیرد و میزان پلاک‌ شناسایی شده در این بخش با میزان پلاک موجود در نواحی مغزی بیماران آلزایمری برابری می‌کند، این بدین معناست که می‌توان امکان بروز آلزایمر را سال‌ها قبل از ظهور علائم واقعی آن، با استفاده از اسکن چشم پیش‌بینی کرد.

7. بلوبری: بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف میوه بلوبری به پیشگیری از زوال عقلی و بهبود قدرت حافظه به سلامت مغز کمک می‌کند، آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه برای قدرت حافظه و عملکرد شناختی افراد بزرگسال مفید است و از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند.

اگر این ۱۰ علامت را دارید، مبتلا به آلزایمر هستید+ اینفوگرافی

انتهای پیام/

۱۰ علائم هشدار دهنده آلزایمر



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اگر این ۱۰ علامت را دارید، به آلزایمر مبتلا هستید+ اینفوگرافی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..