تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دیابت و فشار خون شایعترین علت ایجاد نارسایی کلیوی است

دیابت و فشار خون شایعترین علت ایجاد نارسایی کلیوی استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، رضا مهدوی زفرقندی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شایع‌ترین علت ایجاد نارسایی‌های کلیوی در کشور‌های توسعه یافته، دیابت و فشار خون بالا ست؛ که باید این دسته از بیماران با کنترل بیماری خود مراقبت‌های لازم را در این راستا انجام دهند.

وی در خصوص بیماری‌های کلیوی، تصریح کرد: این بیماری‌ها دو دسته هستند که شامل بیماری‌های نقص کلیه و اورولوژیک می‌شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به بیماری‌های اورولوژیک اشاره و ضمن قابل پیشگیری بودن این بیماری‌ها ادامه داد: بیماری‌های اورولوژیک قابل درمان هستند و شامل کلیه و مجاری ادراری، سنگ ها، عفونت ها، تومورها، ناهنجاری‌های مادر زادی و ... می‌شوند.


نارسایی‌های کلیه مهمترین بیماری‌های کلیوی را شکل می‌دهند
رضا مهدوی زفرقندی افزود: در راستای پیشگیری از بروز نارسایی‌های مزمن کلیه برنامه‌ها و آموزش‌های بهداشتی و درمان جهت کنترل بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا می‌تواند در کنترل و عدم گسترش این بیماری بسیار تاثیر گذار باشد.

وی تصریح کرد: چاقی، بی تحرکی و رژیم‌های نامناسب از دلایل ابتلا به بیماری دیابت است و فشارخون، دیابت، تغذیه ناسالم، بافت چاقی، بی تحرکی و استفاده بیش از اندازه از نمک از عمده دلایل ایجاد نارسایی کلیوی در مردم به شمار می‌رود.


فرزندان والدین مبتلا به دیابت کنترل بیشتری بر سلامت کلیه خود داشته باشند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در خانواده‌هایی که یکی از والدین به بیماری دیابت مبتلاست فرزندان باید سلامت خود را جهت عدم ابتلا به دیابت بررسی و پیشگیری و درمان را در برنامه داشته باشند.

رضا مهدوی زفرقندی افزود: در زمینه بیماری‌های اورولوژیک بین هشت تا ۱۰ درصد مردم در طول زندگی دچار سنگ کلیه می‌شوند و این موضوع در منطقه بومی استان خراسان رضوی به دلیل خشک بودن هوا قابل تشدید است.

وی بی تحرکی را عاملی جهت سنگ سازی کلیه دانست و تصریح کرد: خوردن مایعات به میزان لازم به نحوی که ادرار را به رنگ روشن درآورد، می‌تواند از سلامت کلیه‌ها محافظت کرده و در این میان داشتن تحرک کافی نیز مورد توجه است.


خوردن زیاد آب برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه توصیه نمی‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حالی که خوردن آب جهت عدم ابتلا به سنگ کلیه توصیه می‌شود؛ اما بیمارانی که به نارسایی قلبی و کلیوی دچار هستند در خوردن میزان زیاد آب باید دقت داشته باشند؛ زیرا با جمع شدن آب در بدن این افراد نارسایی‌ها تشدید و مشکلات بیماران بیشتر می‌شود.

رضا مهدوی زفرقندی افزود: استفاده از نوشیدنی‌های دیگر مانند نوشابه‌های گازدار و... به جای آب می‌تواند در ایجاد سنگ کلیه تاثیر گذار باشد، زیرا این مایعات دارای اگزالات؛ که نقش عمده‌ای در ایجاد سنگ کلیه دارد می‌باشد.

وی آب را بهترین مایع مورد نیاز بدن جهت حفظ سلامتی کلیه‌ها دانست و تصریح کرد: خوردن بیش از اندازه گوشت قرمز و نمک در ایجاد سنگ کلیه و نارسایی‌های کلیوی تاثیر گذار است و برخلاف تصور عموم استفاده از لبنیات می‌تواند در مراقبت از کلیه و پیشگیری ازسنگ سازی آن تاثیر گذار باشد.


جوشاندن آب جهت مراقبت از کلیه توصیه نمی‌شود
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برخلاف تصور عموم با جوشاندن آب، املاح مفید در این مایع حیاتی از میان می‌رود و از این جهت استفاده از آب جوشیده جهت مصرف و مراقبت از کلیه توصیه نمی‌شود.

رضا مهدوی زفرقندی افزود: بدن فردی که ادرار خود را تخلیه نمی‌کند نیاز به مایعات کمتری پیدا کرده و از این جهت کلیه وی مستعد سنگ سازی می‌شود از طرف دیگر این رفتار موجب تنبل شدن مثانه و در نتیجه سنگ سازی و نارسایی کلیه خواهد شد.

وی تصریح کرد: اکثر بیماری‌های کلیه بدون علامت و بسیار خاموش ایجاد می‌شود از این جهت بیمارانی که سابقه این بیماری را دارا می‌باشند سالانه دو بار سلامت کلیه‌های خود را کنترل کنند.

انتهای پیام//ج.ر




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دیابت و فشار خون شایعترین علت ایجاد نارسایی کلیوی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..