تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۲۱ مهر ۹۶، شبی که کابوس مرگ برای ایرانی‌ها به حقیقت تبدیل شد/ خبر‌های خوش برای زلزله زدگان کرمانشاهی

 ۲۱ آبان ۹۷ است و یک سال از حادثه مرگبار و تلخ زلزله کرمانشاه می گذرد و چهره شهرهای زلزله زده دستخوش تغییراتی شده است و مردم نیازهایی دارند که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ایران تسلیت»، «ایران گریست»، «تسلیت مردم ایران»،«ایران داغدار»، «شب آوار و دلهره»، «نصف خاورمیانه لرزید»، «زلزله 7.3 ریشتری ایران» اینها تیترهای روزنامه ها، رسانه ها و هشتگ های فضای مجازی هستند که فردای یک شب تاریک و مرگبار منتشر شد.

شبی که کابوس مرگ را برای بسیاری از کودکان، مادران و پدران، عروس و دامادها و بسیاری به حقیقت مبدل کرد، زلزله ای ۷.۳ ریشتری بین ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ یکشنبه ۲۱ آبان ۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران اتفاق  داد، زلزله ای که یادآور شب تلخ و غم باری برای ملت ایران بود و پس از زمین لرزه بم که ایرانیان بسیاری را داغدار و کودکان بسیاری را یتیم کرد، زلزله کرمانشاه ۶۲۰ نفر  را به کام مرگ کشاند و  ۹ هزار و ۳۸۸ نفر مصدوم شده‌اند و حدود ۷۰ هزار کرمانشاهی آوار بر سرشان خراب شد و بی آشیانه شدند.

کرمانشاه هنوز می لرزد و پس لرزه های آن گاهی وحشت را به جان دختر کوچکی با عروسکش بازی می کند، می اندازد و گریه  های دردناک او شاید گوش فلک را کر نکند اما دل هر ایرانی یا هر انسانی را می لرزاند چرا که این لرزه ها او را به یاد آخرین ساعاتی می اندازد که با مادرش در زیر آورهای سرد و سنگین کنار هم گریه می کردند و جسد بی جان مادر ساعت ها بعد از زیر آور بیرون کشیده می شود و دداغ بی مادر را بر دل دخترک می گذارد، اینها بخش کوچکی از خاطرات تلخ مردم زلزله زده کرمانشاه است.

ناگفته نماند که این جمله معروف« زندگی همیشه جریان دارد» در سخت ترین لحظات خودش را نشان می دهد و در بین اخبار تلخ و مرگبار در روز پس از زلزله کرمانشاه خبری چون تولد یک کودک شاید خوش ترین خبر برای مردم سرزمینی بود که بوی مرگ در هوای شهرآن  استشمام می شد  و شاید این نخستین جرقه برای آغاز زندگی دوباره در مناطق زلزله زده بود.

کمی بعد نیز اخباری چون ازدواج زوج های جوان با حضور کودکان یتیم و از ین دست اخبار از کرماشناه به گوش می رسید وکم کم زندگی چهره جدید خود را به مردم غیر این سرزمین نشان داد و پس از خدمات رسانی اولیه به مصدومان و اسکان انها در کانکس ها به تدریج نیازهای مردم چهره جدیدی به خود می گرفت.

در این میان یکی از مهمترین نیازهای مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه در زندگی خدمات بهداشت و درمانی و اورژانس بود که قابل چشم پوشی نیستند.حالا پس از 365 روز به سراغ چهره خدمات حوزه سلامت برای مردم کرمانشاه دستخوش تغییراتی شده است.

گرانی داغ تازه ای بر دل مردم زلزله زده کرمانشاه

تجری نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی در سالگرد  زلزله کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: از زمان وقوع زلزله کار امداد نجات و اسکان موقت انجام شده است ولی باید بر این گونه کارها مداومت شود تا زندگی مردم در این مناطق تسهیل پیدا کند.

وی ادامه داد: بعد از وقوع زلزله در کرمانشاه هرچه جلوتر می رفتیم نیازمندی های مردم شکل متفاوتی پیدا کرد و با پیش بینی اعتبارات قدرت مردم برای ساخت خانه هایشان افزایش یافت ولی متاسفانه با اعمال تحریم ها و افزایش قیمت مصالح و تورم سرسام آور قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد.تجری اظهار کرد: افزایش قیمت مصالح باعث شد تا روند بازسازی دچار وقفه ای شود و امروزه اعتبار در نظر گرفته شده برای بازسازی واحدها کافی نبوده و روند این کار با اختلالاتی روبه رو شده و مردم مناطق زلزله زده دچار بحران شده اند.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکثر مردم که خانه هایشان تخریب و مستاجر بودند در داخل کانکس زندگی می کنند و سرپناه مستحکمی ندارند.وی ادامه داد: مردم از کمبود سرویس های بهداشتی گلایه دارند که این مسئله به جاست و من حق به مردم می دهم ولی در چنین شرایطی همکاری بیشتر مردم ر ا می طلبد، امروزه برخی از واحدها اجاره یا تعمیر و برخی کانکس ها خالی شده است.

کمبود سرویس بهداشتی و حمام چالش بزرگ زلزله زدگان

وی با بیان اینکه چالش امروز مناطق زلزله زده کرمانشاه سرویس های بهداشتی و استحمام مردم در داخل کانکس هاست، گفت: خوشبختانه بیماری خاصی مردم را تهدید نمی کند و شیوع بیماری های واگیر مثل سالک را در منطقه به دلیل نظارت های بهداشتی شاهد نیستیم.

تجری ادامه داد: در حال حاضر مشکل جدی سرویس بهداشتی و استحمام مردم با توجه به شروع فصل سرماست و بیماری های واگیر نسبت به سال های عادی کم تر شده  و حل مشکل تامین حمام خارج از توان وزارت بهداشت است و بیشتر یک کار اجرایی محسوب می شود.

ربان بیمارستان جدید سرپل ذهاب هفته آینده بریده می شود

طیب قدیمی نماینده وزیربهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه و مشاور اجرایی معاون درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  از افتتاح بیمارستان سرپل ذهاب در هفته اول آذر خبر داد و گفت: بیمارستان ۶۴ تختخوابی موقت در منطقه بانگر و فاصله ۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب ایجاد شده بود و خدمات درمانی به زلزله زدگان در این بیمارستان داده می‌شد که پس از بازسازی بیمارستان قدیمی این خدمات به بیمارستان شهر منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت یک بیمارستان خیرساز در سرپل ذهاب ادامه داد: خیرین کاشانی ساخت یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی جدید در سرپل ذهاب را به عهده گرفتند که اکنون در مرحله فونداسیون و نصب ستون‌ها قرار دارد و پیش بینی می‌شود که پس از ۲ سال ساخت بیمارستان به پایان برسد.

چه خبر از وضعیت بیمارستان های اسلام آباد؟

قدیمی ادامه داد: در شهرستان اسلام آباد واحد بیمارستانی ما که مجری ساخت آن وزارت راه و شهرسازی بود دچار آسیب جدی شده بود که اکنون شورای فنی استان و شورای قوه قضائیه در مورد تخریب و نوسازی یا بازسازی آتن به وزارت بهداشت نظرشان را اعلام نکرده اند.

قدیمی با اشاره به ساخت بیمارستان جدید در اسلام آباد به کمک بانک‌های خصوصی اظهار کرد: به کمک بانک‌های خصوصی در اسلام آباد یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی در فضای جدیدی که کار وقف و تملک زمین آن تا شهریور طول کشید، شروع شده است و تاکنون کار گودبرداری به اتمام رسیده است و منتظر نقشه مشاورفنی هستند تا کار فونداسیون را در آینده نزدیک شروع کنند.

آغاز به کار بیمارستان کانکسی ثلاث باباجانی در سالگرد زلزله

نماینده وزیربهداشت در مناطق زلزله زده درباره خدمات رسانی به مردم زلزله زده در در ثلاث باباجانی گفت:وزیربهداشت دستور دادند بیمارستان موقتی با استفاده از کانکس راه اندازی شود که از دیروز راه اندازی شده است البته در طول یک سال گذشته ارائه خدمات تخصصی متخصصان زنان، اطفال و روانپزشکی، داخلی به طور متناوب و هفته‌ای یک تا ۲ بار به مردم ارائه شده است.

قدیمی گفت: خیرین در خانه‌های بهداشت ۴۵۰۰ تا ۵ هزار مترمربع ساختمان ساختند و زمانی که خیرین برای ساخت اعلام آمادگی کردند، ساخت و ساز با متری یک میلون و ۵۰۰ هزار تومان انجام می‌شود، اما باتوجه به اینکه قیمت مصالح و حمل و نقل بالا رفته است هزینه ساخت و ساز حداقل ۲ برابر افزایش پیدا کرده است، همچنین ساخت هر مترمربع بیمارستان اکنون بیش از ۳ تا ۳ و نیم میلیون تومان هزینه دارد و تا پایان مراحل ساخت امکان افزایش قیمت وجود دارد.

وی به هزینه‌ای که وزارت بهداشت در مناطق زلزله زده صرف کرده اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات رایگان در بیمارستان‌های مناطق زلزله زده بار مالی زیادی برای وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داشت و حدود ۲۰ میلیارد تومان صرف شد و بیش از ۱۵ میلیارد تومان برای ساخت و ساز مناطق زلزله زده هزینه شده است.

صدور ۳۳ هزار دفترچه بیمه رایگان برای زلزله زدگان روستایی

کیومرث مظفری مدیر عامل بیمه سلامت کرمانشاه  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد خدمات بیمه ای به زلزله زدگان کرمانشاه  اظهار کرد: بر اثر وقوع زمین لرزه در استان کرمانشاه هشت شهرستان ثلالث باباجانی، سرپل ذهاب ، گیلان غرب، جوانرود، جوانسر، قصر شیرین را تحت تاثیر خود قرار داده و خسارات زیادی به زیر ساخت های درمانی ، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی وارد شد‌.

وی بیان کرد: در زمان وقوع زلزله کرمانشاه ۳۳ هزار جلد دفترچه بیمه برای زلزله زدگانی که اکثرا روستایی بودند صادر شد و با هماهنگی سازمان مرکزی بیمه سلامت افرادی که فاقد پوشش بیمه همگانی بودند دفترچه بیمه رایگان دریافت کردند، همچنین بیماران صعب العلاج که بیشتر در مناطق روستایی ساکن بودند، تحت حمایت قرار گرفتند و  بیمه سلامت برای  ارائه خدمات درمانی مناسب پیگیر مطالبات درمانی شهرستان های زلزله زده شد.

پوشش بیمه ای رایگان برای ۹۵ هزار شهرنشین زلزله زده

مدیر عامل بیمه سلامت کرمانشاه ادامه داد: در حدود ۹۵ هزار نفر از مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه تحت پوشش بیمه رایگاه سلامت قرار گرفته اند که این افراد جدا از روستاییان هستند که به صورت رایگان تحت پوشش بیمه ای قرار دارند..مظفری گفت: دفترچه هایی که فاقد اعتبار در مناطق زلزله زده هستند به اندازه یکسال اعتبار دریافت می کنند.

مظفری افزود: کلیه مطالبات سال ۹۵ مراکز درمانی زلزله زده که پرداختی های آنها با تاخیر مواجه بود به همراه سال ۹۶ پرداخت شد تا دغدغه ای برای درمان بیمه شدگان وجود نداشته باشد.

خبر خوش بیمه ای برای مردم زلزله زده کرمانشاه

وی درباره پوشش بیمه ای رایگان زلزله زدگان کرمانشاه پس از یکسال از زلزله گفت: دفترچه هایی که فاقد اعتبار در مناطق زلزله زده هستند به اندازه یکسال اعتبار دریافت می کنند.

مدیر عامل بیمه سلامت کرمانشاه از پوشش بیمه ای برای زلزله زدگان فاقد دفترچه بیمه خبر داد و گفت: ززلزله زدگان کرمانشاهای که هیچ دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت ندارند،  رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرند.

سفر وزیر بهداشت برای افتتاح پروژه های عمرانی مناطق زلزله زده

سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به سالروز وقوع   زلزله کرمانشاه گفت: ۲۱ آبان سال ۹۶، زلزله کرمانشاه به وقوع پیوست و در ساعات اولیه تیمی از وزارت بهداشت به مناطق زلزله زده اعزام شد و روز بعد از زلزله وزیربهداشت خود به منطقه سفر و بازدید کردند.

وی ادامه داد: دکتر هاشمی در همان روزی که به کرمانشاه سفر کردند، با ما تماس گرفتند و حوزه اجتماعی در مناطق زلزله زده فعال شد و اولین اقدامات بهداشت و درمانی وزارت بهداشت کمک به مصدومان بود و بسته هایی در اختیار آنها قرار دادیم.

ایازی اظهار کرد: وزارت بهداشت پس از امدادرسانی به زلزله زدگان اعلام کرد که کل مراکز بهداشتی و درمانی تخریب شده با کمک خیرین در چارچوب مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی ساخته خواهد شد.

وی یادآوری کرد : ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده وزیربهداشت به همراه معاونان در مناطق زلزله زده حضور خواهند پیدا کرد و پروژه های بهداشتی و درمانی افتتاح خواهند شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۲۱ مهر ۹۶، شبی که کابوس مرگ برای ایرانی‌ها به حقیقت تبدیل شد/ خبر‌های خوش برای زلزله زدگان کرمانشاهی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..